Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av NordT6
Sitter å klurar på laddbox, kör på original shukoladdare nu och det funkar väl bra.
Satte ny elcentral och ny grov kabel till ett 16A cee med shukouttag för att allt på den sidan skulle vara säkert iaf.
Ni som har laddbox, tjänar man just nån laddtid med box, original 10A laddare borde mosa i ca 2,3kw? Men dom äldre hybriderna kan väl bara ta emot typ 3,6kw som max? Är det just nån märkbar skillnad?
Vilka boxar använder ni och vad kostar dom, är ju en jävla djungel med grejjer.
Till min v90 -22 recharge fick Jag en zaptec go installerad idag. Valde till perific lastbalansering….
Har det lilla batteriet och verkar komma upp i ca 3.6-3.7kw laddeffekt. Så drygt 3h får man ladda.
Sen köpte jag till 7m kabel och valde till annan färg på frontplattan till laddaren plus lite annat.
Allt landade på ca 10k
Man kan väl ta vilken box som helst, alla verkar funka bra. Jag tror att vissa är 22kW och andra är 11. Jag har 11 så i praktiken tar det 7-8 timmar att ladda XC40:n full (den laddar sällan riktigt 11 och jag kör den aldrig helt tom). Ombordladdaren klarar inte mer tror jag. Skulle jag köpa en med jättebatteri som klarade 22kW laddning hemma skulle jag inte kunna utnyttja det. Jag tror dock det är sällan man kommer hem med tomt batteri och ska iväg med fullt efter bara några timmar. Nu pratar jag elbil, tänker att många kommer ha det snart.
1) Lastbalansering bör du ha för att inte överbelasta husets huvudsäkringar, oavsett vilken laddbox du väljer.
2) Har du/eller tänker skaffa solceller bör du kolla så att laddboxen kan ställas in för olika "laddprogram" beroende på hur solcellerna producerar.

Fick nyligen en Wallbox Pulsar Max med lastbalansering installerad. Har inte testat den ännu men två kompisar har den och är nöjda både med app och laddare.
Senast redigerad av 1 427cobra, redigerad totalt 0 gånger.
Jag har en DEFA Power som jag tyvärr inte kan rekomendera. Det största problemet är den trådlösa lastbalanseraren. När den eller laddaren av nån anledning tappar kontakten med nätet löser laddaren ut och man står utan ström, det händer nu och då utan synbar anledning. Båda har stark mottagning normalt när jag kontrollerar. Jag har även bytt rauter till Mesh-puckar för att utesluta den utan resultat. Defa har även bytt laddaren och lastbalanseraren tre gånger, även det utan märkbar skillnad.
@VolvoEric, -Vad står det för felmeddelande på Defa powern när den avbryter laddningen?

Har också en Defa power med lastbalanserare och en 2025 XC60 recharge och jag får felkoden ”AC Earth fault” i boxen och laddningen avbryts då. Defa har bytt boxen en gång men felet kommer tillbaka. Volvo har även felsökt och hittar inget fel på bilen. Både jag och elektrikern som installerade boxen har pratat med Defa och enligt dem verkar det inte vara något ”riktigt” jordfel, utan boxen sätter det felet av någon anledning, oklart varför. Lät som att det var fler som haft liknande problem med laddboxen.

kan komplettera med följande ,, 1. har inte s[…]

Låskistan till passagerarsidan behöver […]

Fläktmotor

löste problemet var kortslutning :P

Udda specade bilar

En Summum-utrustad XC60 T5 MY14 som har analog h[…]