Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeS1967
Hejsan
Jag går i tankar på ny bil och tänker då på antingen xc60 eller xc90. Och då T8 Hybrid av endera modellen.
Jag tänker lite att xc90 är ganska stor och jag behöver egentligen bara 5 sittplatser. Samtidigt som nya 2025.5 faceliften gjort att den ser riktigt fin ut med uppdaterad inredning och en ny skärm med bra upplösning + att den har bra ambient lights.
xc60 verkar vara bäst storlek egentligen. Men har inte uppdaterats nyligen så har lite gammal skärm och ej uppdaterad riktigt vad gäller inredningen (även om den är fin i sin design). Också tråkigt att alcantara försvunnit helt som val på båda modeller. xc60 verkar roligast att köra.
Prismässigt då jag konfigurerat på volvocars siten så landar min xc60 på 920000sek ca och xc90 på 1060000sek så ca 100000sek skillnad..och båda ganska dyra minst sagt.
Jag har ju haft tjänstebil i 20+år och hade dem 3år per bil...Nu närmar jag mig pension och tänkte att då kanske jag skippar tjänstebil och i stället tar ett bil-lån och betalar samma månadskostnad de år jag har kvar i jobbet..Vilket skulle ge en fullt betald bil då jag går i pension...(nån annan som tänkt och gjort så?)

Så vilken vore då bäst att ta?
Jag tänker att bilen jag tar ska ägas av mig minst 10år kanske mer..och jag kör ca 2000mil per år..

Så vilken av xc60 och xc90 har minst bekymmer för sin ägare? dvs hur driftsäker?barnsjukdomar? kända problem?
Andrahandsvärdet verkar vara ungefär samma för båda?

Och vad är bra med xc60 från er som haft en?
Och vad är bra med xc90?
Hur har ni tänkt då ni valde den ena eller andra modellen?
av Malmstroem
Bägge bilarna är baserade på samma plattform och torde ha relativt liknande problem.

Jag har en XC90. Med två barn och två hundar är en XC60 för liten för oss. Vi lyckas enkelt få XC90:n helt full, inklusive takboxen.

XC90 kommer med stor sannolikhet att vara dyrare än en XC60. Om den är värd den extra kostnaden kan nog bara du själv svara på. ;-)

Jag har själv växlat mellan tjänstebil och privatbil beroende på vad som passat bäst. Jag betalar själv betydligt hellre lite mer för en bil som jag vill ha.
av perhall
XC60 smidigare, XC90 rymligare och dyrare att äga. Är också trevligare i baksätet att åka långt i XC90. XC60 är nog lite tystare? Många XC90 har 22" hjul eller 21, de bullrar särskilt när de blir slitna. Stor skillnad i utrymme, XC60 är inte särskilt rymlig, bagaget rätt litet i laddhybriderna
960 -97 skramlande ljud

Vet inte exakt hur det ser ut på 960. Men p&[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Ok då.. Volvo Trollhättan gjorde ett […]

Här är en video på valnötsbl&[…]

Vilken mjukvara har ni?

Snart så