Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Vi har idag en XC60 D4 FWD 2014 som har gått strax över 20000mil. Har haft den i snart 7 år och den har funkat väldigt bra.
Fått byta EGR ventilen två gånger. En gång på garanti och förra året fick jag stå för det själv.
Fick nya framskärmar som rostat innefrån och ut bytta på garantin i höstas.
Annars har den bara rullat på med vanlig service och däckbyten.

Börjar känna att det är dags att byta ut den mot något lite nyare och då man nu vant sig vid höjden i XC60 så tittar jag såklart på en något nyare årsmodell.
Familjen består just nu av mig och sambon men barn finns i tankarna framöver.
Vi har ca 4mil till jobbet idag och det skulle ju helt klart vara trevligt om man kunde få tag på en laddhybrid då vi har möjlighet att ladda hemma. Men de är så otroligt dyra! :)
Vi kör i snitt 2100mil om året och vi drar även husvagn med nuvarande bilen. Vilket jag inser blir ett problem så fort vi byter bil att jag måste ta BE kort då husvagnen har en totalvikt på 1890kg.

Var in och tittade på en XC60 T8 my 2021(tillverkad Juni 2020) igår. Riktigt trevlig bil med R-desgin paket, panorama, backkamera, teknikpaket, mocka klädsel. Den har gått 10500mil. WLTP på el säger de att den ska gå 44km. Så kommer med lite tur(väder, trafik och solsystemen står rätt) fram till jobbet med en sån.
Pris ca 380k

Har även kollat på en XC60 T6 my 2022(Tillverkad Juni 2021). Inscription paket, panoroma, tygklädsel, Navi . Den här har gått 8900mil. Den verkar kunna gå 52km på el.
Har inte sett den live utan bara på nätet.
Pris ca 380k

Ligger lika i pris men två helt olika bilar!
Har ni några tips/idéer som kan hjälpa mig i mina funderingar?
Ska jag avstå från dom här helt och titta på något annat? Ska jag avvakta ett år och vänta på en bättre bil kommer ut med större batteri?
Borde jag skaffa en diesel igen?
Ingen av de här två bilarna har dragkrok så det måste lösas.

Tacksam för all hjälp!
MrSpock skrev: fre 31 jan 2025, 15:36 Dragkrok kan eftermonteras, så det är inget problem. Säljaren nämnde att dragkrok faktiskt alltid eftermonteras, även på fabriksnya bilar, dvs det monteras aldrig i fabrik.
Aha, är det så. Det visste jag inte.
Eftermonterade drag på våran nuvarande så borde inte vara några problem tycker jag.
Gick själv från en 2014 xc60 T6 till en 2020 xc60 T8 PE i somras, och det bytet ångrar jag ju inte.
Men att du ska ta dig till jobbet 4mil kommer nog bli på vippen, 3,5-3,7mil brukar vara max sommartid när allt står rätt, sen om du drar tung husvagn ofta är väl frågan om diesel kanske är bättre, när elen väl är slut är ju inte T6 motorn som du har i grunden på båda bilarna du räknade upp inga bränslesnåla bilar å dra med precis, men i övrigt så är T8:orna mumsiga bilar :-D
960 -97 skramlande ljud

Vet inte exakt hur det ser ut på 960. Men p&[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Ok då.. Volvo Trollhättan gjorde ett […]

Här är en video på valnötsbl&[…]

Vilken mjukvara har ni?

Snart så