Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ska försöka hålla det så kort som möjligt...

V60 T8 my -22 late. Lämnade in bilen i oktober för att den klonkade bak när jag la i växel. Läste runt här på forumet att fler råkat ut för samma sak.

Hämtade ut bilen, åkte raka vägen hem (ca 2km) laddade den över natten och dagen efter tog jag en tur på ca 1 mil, stannade till för att handla, och när jag startade bilen på parkeringen fick jag upp ett felmeddelande: en orange sköldpadda och service drivlina erfordras. Motorn hoppade igång direkt också, vilket den ju inte gör normalt i hybrid-läget. Nu till det mycket märkliga. När jag smög iväg från parkeringen tuggade sig bilen fram kraftigt. Det kändes som att hjulen var äggformade, jag bokstavligen hoppade upp och ner i sätet. Parkerade direkt på närmaste ruta och ringde bärgare.

Några dagar senare när samma verkstad tittat på bilen så kan de se att den har loggat felkoden, men beteendet fanns inte kvar. Sedan berättar teknikern att bilen vibrerar och bokar in tid för att kika på varför. Bilen hade absolut inga vibrationer före händelsen på parkeringen. Sedan dess har den varit inne många dagar och det har bytts drivaxlar och jag vet inte vad och nu senast byttes hela bakaxeln. Bilen vibrerar fortfarande oavsett körläge och i alla hastigheter, kanske mest tydligt 60-100 km/h. Felet är INTE däck/fälg-relaterat. Välkommen att gissa vad det kan vara och har någon annan varit med om eller hört talas om detta märkliga fel?
Jag hade klonkande ljud vid acceleration i låg fart från elmotorn bak på min T6 Recharge. Elmotorn byttes på garantin. Har inte återkommit sen dess.

Det där med att bilen hoppade fram låter lite som fenomenet som kan uppstå när tydligen är lite för snabb med att lägga växelväljaren i drive. Då ballar drivlinan ur och man kör med låsta bakhjul eller liknande. Men det felet har inte genererat felkoder hos mig iallafall och försvunnit när bilen fått stå en stund.
Mitt klonk är också borta numer. Intressant det där med att lägga i D "för snabbt". Mysko att bilen skulle balla ur för det, men i mitt fall har jag starkt för mig att den var i P och felmeddelandet kom upp och motorn hoppade igång trots fulladdad och hybrid-läge. Annars låter det likt, det var kanske låsta bakhjul? Men samtidigt stämmer det inte riktigt in på den krängande och hoppande gången. Det borde väl mer ha blivit som att åka med handbromsen i på en framhjulsdriven bil, att bakhjulen mest släpade med? Mysteriet kvarstår dock, bilen vibrerar. Teknikern ringde idag och en hypotes till den krängande/hoppande gången är något med lock up:en i lådan. Fortsättning följer...
Min bil har gjort exakt samma, men "bara" en gång.
Sköldpaddor, service erfodras, bensinmotorn gick igång och den tuggade sig fram, precis som du beskrev.

Eftersom jag (tyvärr) haft otroligt mycket problem med mil bil så tänkte jag bara "jaha, ett nytt problem igen".
Körde vidare med bilen ändå till garaget (1 km bort) och efter att bilen stått avstängd i några timmar så försvann alla problem och bilen gick fint igen.

Har egen scanner så kollade felkoder och det fanns diverse felkoder, men ingen som aktivt kom fram igen.
/David
Om jag minns rätt så var tuggandet kopplat till en visst tryck på gaspedalen, lite osäker men jag tyckte jag kunde ändå köra den lilla sträckan. Jag stängde då av bilen och gick ur, stängde dörren, väntade lite och gick in och provade igen. då var felet kvar. Gick ur igen och låste och väntade ett bra tag. (datorer går ner i deep sleep??) då funkade den helt felfritt.
Min elmotor på bakaxeln var renoverad någon/några månader innan, så den var ok på min bil både före och efter tuggandet.
Ni som inte råkat ut för tuggandet, det var helt sjuk upplevelse, tuggandet var verkligen det märkligaste jag upplevt någonsin.

Men nej, något konkret förslag vad det kan vara är svårt. din bakaxel är väl utbytt inklusive elmotorn då bör allt vara rätt där?
Uppdatering... Min lokala volvoverkstad har nu gett upp och mina vibrationer är tydligen numer en "produktegenskap". Jag har under tiden de försökt att fixa bilen haft kontakt med volvohandlaren där jag köpte bilen och de kommer nu att ta över för att se vad de kan göra. Teknikern hos handlaren där jag köpte bilen är dock orolig att det inte går att fixa då den tidigare verkstaden har bytt allt som går att byta (typ) och den har säkert varit inne totalt 10-12 dagar totalt på verkstad. Har nu två frågor till detta eminenta forum - om allt är bytt i de bakre regionerna (vibrationerna känns som att de kommer därifrån) skulle det ändå inte kunna vara något i mitten eller längre fram som på något vis fortplantar sig? Något knas med växellådan? Den andra frågan är hur mina chanser ser ut att kunna häva köpet med stöd av konsumentköplagen om de inte fixar vibrationerna? Kanske svårt att motivera att det är ett allvarligt fel, men definitivt att den är i sämre skick än förväntat. Det är ju en 22:a som hade gått 1900 mil vid köp i juni -24 och nu har gått 2600 mil. Bilen har selekt-garanti. Vore tacksam för inspel kring detta.
Vild gissning här, men tänker mig skevt hjulnav?! Läst om bilägare som provat 4-5 olika uppsättningar däck/fälgar utan resultat. Finns firmor med mer avancerad teknik som kan se om hjulen rullar "rätt" Minns dock inte vad de heter.
Vet dessutom en ny drivaxel som var skev redan från början, knappast vanligt men händer.

En annan tanke är om något i lådan tagit stryk, då du skrev att motorn startade i samband med de kraftiga rycken. Går det att få en T8:a i neutralt läge vid rull i 100km/t? Tänker om vibrationerna upphör då?

Vad du än gör, acceptera INTE denna påhittade "produktegenskapen"
Varför byta? XC60

Det spelar nog ingen roll vad andra tycker, du har[…]

Frihjul på generatorn som gett upp...?

Dagens Blocket Bilar.

Ojoj. Här har det hänt mycket och jag ve[…]

Bytt Tankarmatur 240 1986

Förpunpen ska väl gå kontinuerlig[…]