Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LJN
Får inte fram någon spolarvätska till framrutan? Och jag har spolarvätska för köldgrader. Och min bil har uppvärmda torkarblad. Vad är det som triggar igång eluppvärmningen?
av Cokeisit
Jag råkade ut för samma sak på väg till fjällen. Ruskigt jobbigt. Började inte fungera igen förräns man var nere i södra Sverige och plusgrader.

Jag har en XC60 MY25, vad har du?
Senast redigerad av 1 Cokeisit, redigerad totalt 0 gånger.
av LJN
XC60 MY23, och föregående vintrar har det fungerat utan problem!
av LJN
Chattade med Johanna på Volvo supporten och hon säger att man måste aktivera knappen för elbakruta och speglar för att få igång värme i torkarbladen. Jag frågade en gång extra om hon var säker på detta och svaret var ja! Jag har nämligen inte läst om detta i instruktionsboken? Se länk:

https://www.volvocars.com/se/support/ca ... 51424e0024
av Cokeisit
För min del är det första vintern med en XC60, har kört V90CC sedan 2017 utan problem med spolarvätska. En bra mycket smartare lösning på den modellen.

Jag har svårt att tro att man ska aktivera uppvärmning av bakrutan för att bladen ska värmas upp. Som du säger, det står inget om det i manualen.

Det fungerade när jag åkte till fjällen i december men inte nu i januari.

Jag börjar misstänka att det är den senaste mjukvaruuppdateringen, 3.3.16, som har förstört något i vanlig ordning. Men i så fall borde många fler vara drabbade.
LJN skrev: tor 09 jan 2025, 11:16 Chattade med Johanna på Volvo supporten och hon säger att man måste aktivera knappen för elbakruta och speglar för att få igång värme i torkarbladen. Jag frågade en gång extra om hon var säker på detta och svaret var ja! Jag har nämligen inte läst om detta i instruktionsboken? Se länk:

När jag letat har jag inte hittat något alls om aktivering av värmen i torkarna. Verkar helt ha missats så det Johanna sagt stämmer säkert.
av Cokeisit
MaverickJS skrev:
LJN skrev: tor 09 jan 2025, 11:16 Chattade med Johanna på Volvo supporten och hon säger att man måste aktivera knappen för elbakruta och speglar för att få igång värme i torkarbladen. Jag frågade en gång extra om hon var säker på detta och svaret var ja! Jag har nämligen inte läst om detta i instruktionsboken? Se länk:

När jag letat har jag inte hittat något alls om aktivering av värmen i torkarna. Verkar helt ha missats så det Johanna sagt stämmer säkert.
Det enda manualen nämner är aktivering av eluppvärmd vindruta, inte vindrutetorkare.

Jag är övertygad om att Johanna har fel, hon läste lite för slarvigt i manualen.
av Supfam
Ni hjälper varandra mer här via forum än att kontakta ÅF eller support.

Forumen besitter kunskap, supporten hos diverse bilföretag finns där för…ja jag vet inte varför egentligen..

Jag skrev i en annan tråd att jag saknar en av mina tidigare bilar, en Golf 2015 årsmodell. I VW bilarna kan man vrida pluppen som man kan ställa in backspeglarna med, till ikonen för defroster av backspeglarna och den skötte det automatiskt.

I dagens Volvo måste man trycka på knapp varje gång. Efter en stund stängs det av och backspeglarna immar igen…tryck knappen igen, och igen….helt osannolikt värdelöst.
av LJN
Har vi någon erfaren Volvo tekniker här som kanske vet vad som triggar igång värme i torkarbladen på framrutan? Är det så enkelt att utomhustemperaturen styr on/off?
Användarvisningsbild
av Micce1980
@LJN, Inte till din men i min manual för XC60 MY14 "Uppvärmda spolmunstycken* Spolmunstyckena värms automatiskt vid kyla för att förhindra att spolarvätskan fryser fast." Man kan väl anta tat de går igång när snöflingan tänds i intrumenthuset men ja de styrs ju av yttertemperaturen
960 -97 skramlande ljud

Vet inte exakt hur det ser ut på 960. Men p&[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Ok då.. Volvo Trollhättan gjorde ett […]

Här är en video på valnötsbl&[…]

Vilken mjukvara har ni?

Snart så