Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tragardh
Har en V60 T8 -22 med elvärmare. På senaste tiden hoppar motorn igång när jag startar fjärrstart från appen. Har testat olika gångtider, men ingen skillnad. Testade senast med 6 minuter gångtid, har fulladdat batteri. I bilen hoppar även motorn igång direkt trots hybridläge. När jag klickar ur tillskottsvärme kan jag välja pure, inte annars.
av MaverickJS
För mig är fjärrstart och förkonditionering två olika alternativ i appen. Fjärrstart för att starta motorn, förkond. för att starta värmaren (och sätersvärme m.m. enl. inställning).
av airdrive
Japp. Fjärrstart resp förkonditionering är två separata grejer.

Jag har V60 MY2022 med bensinvärmaren. Med fjärrstart och laddat batteri startar den bensinvärmaren och övrig utr i kupé som stolvärme etc. Dock funkar det bara med låst bil och laddsladden urkopplad.

Förvärme med vanlig timer eller att man slår på förkonditionering funkar oavsett som laddsladden är i eller inte.

Pure går fint att köra med tillskottsvärme på / av.
Användarvisningsbild
av LazerHawke
Förkonditionering i appen better sig likadant med fjärrstart i appen när man trott man fjärrstartat bilen har den likt förbannat startat elvärmaren ingen motor igång även om man kommer till bilen strax innan tiden gått ut!
av Tragardh
I appen har jag fjärrstart och klimat, där klimat då motsvaras av det ni säger är förkonditionering. Grejen är att jag har använt fjärrstart och den har då dragit igång elvärmaren, sits och ratt osv. Men nu helt plötsligt vill den istället starta motorn. Om jag har klent med batteri förstår jag det, men inte om det är fullt och jag sätter en kort gångtid. Enligt instruktionsboken ska den dra ner på effekten/funktioner om batteriet är lågt och dessutom tala om detta i ett meddelande, men det sker inte utan den startar motorn.
av JP88
Om man har laddning i batteriet så är skillnaden att man kan ställa tiden för förvärmning om man väljer att startsymbolen. Om batteriet är tomt så startar bensinmotorn om man använder startsymbolen, vilken den inte gör om man väljer fläktsymbolen.
av Trollet99
Har av min Volvo verkstad fått förklarat att klimatet styr att den begär start av bensinmotor vid både start och fjärrstart. Händer under cirka - 10 till -15 grader utetemp. Detta alltså även om hybridbatt är fulladdat. Det stämmer exakt enl mina egna erfarenheter också. Har en T6 Recharge MY23. Är det varmare så går den bara igång utan bensinmotor.

Okej, ja mekanikern lär väldigt säk[…]

Svarta till vänster ser ut som hål i ko[…]

B230F går fett

Okej, jag hade ingen avgasläckage men de kans[…]

Rycker vid kallstart V60 T4

Läst ut felkoder? Nu lyser för visso int[…]