Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dan567
Har en sprillans ny xc60 T6 ultra, kört ca 50mil nu. Helt nya dubbdäck
Bilen tappar fästet i väg rondellen här hemma trots att det är sandat.
Kör med constant awd för att jag är orolig nu.
Haft v90 -21 t8 innan.
Även blis har seg reaktions förmåga tycker jag.
Vad säger ni?
av UnleashFusion
Dan567 skrev: sön 05 jan 2025, 19:18 Har en sprillans ny xc60 T6 ultra, kört ca 50mil nu. Helt nya dubbdäck
Bilen tappar fästet i väg rondellen här hemma trots att det är sandat.
Kör med constant awd för att jag är orolig nu.
Haft v90 -21 t8 innan.
Även blis har seg reaktions förmåga tycker jag.
Vad säger ni?
svårt och säga.. då den är ny bör du nog ta det med din verkstad. skall vara gratis.
av Dan567
Jag kan inte avgöra om det är fram eller bak, känns allmänt svajig jämfört med v90:n. Kanske ska vara så?
av LJN
Har själv samma erfarenhet att XC60 Recharge är lite som "Bambi på Is" jämfört med min g:a V90CC MY2019. V90:n kändes mycket mer spårstabil i vinterväglag och jag kör på dubbfritt sedan 15 år tillbaka. Ska kanske tillägga att på XC60 har jag Hakkapeliitta SUV R3 och hade på V90,n Continental VikingContact 7. Jag håller Conti som det klart bättre däcket.
av Supfam
Den är bakhjulsdriven vid eldrift, och du nämner rondell och där går den garanterat på batteriet. Batteriet i den är dessutom starkare än den i din förra bil.

Dock ska sägas, så har dessa hybrider från Volvo fått kritik i tester för att det inte är helt stabilt i dåligt väglag.

Personligen har jag ägt allt från xDrive, Quattro med torsen till haldex, och det är stabila drivlinor som inte rubbas av snömodd eller dåligt väglag.

Min XC60 upplevs inte stabil när det är snömodd exempelvis, den ”ålar” sig konstant.
av Cokeisit
Likadant för mig. MY25. När det är halt tappar den greppet när endast eldrift är valt. Vet jag att det är halt ute aktiverar jag direkt Power mode för att tvinga bilen till framhjulsdrift med stöd av bakhjulen när det behövs.

Aldrig sådana problem med min saknade V90CC, det var en stabil bil i jämförelse. Fattar ärligt talat inte varför XC60 är så populär.

Skickat från min XQ-EC54 via Tapatalk

av MaverickJS
Supfam skrev: tis 07 jan 2025, 19:13 Den är bakhjulsdriven vid eldrift, och du nämner rondell och där går den garanterat på batteriet. Batteriet i den är dessutom starkare än den i din förra bil.
Batteriets styrka är irrelevant. Elmotorn är däremot drygt 60% starkare.
Användarvisningsbild
av poseidon
Cokeisit skrev: tor 09 jan 2025, 09:51 Likadant för mig. MY25. När det är halt tappar den greppet när endast eldrift är valt. Vet jag att det är halt ute aktiverar jag direkt Power mode för att tvinga bilen till framhjulsdrift med stöd av bakhjulen när det behövs.

Aldrig sådana problem med min saknade V90CC, det var en stabil bil i jämförelse. Fattar ärligt talat inte varför XC60 är så populär.

Skickat från min XQ-EC54 via Tapatalk
Eldrift.

Hade det funnits till V90CC hade det varit oslagbart.
960 -97 skramlande ljud

Vet inte exakt hur det ser ut på 960. Men p&[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Ok då.. Volvo Trollhättan gjorde ett […]

Här är en video på valnötsbl&[…]

Vilken mjukvara har ni?

Snart så