Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Desmodue
Är det någon som vet hur man laddar stödbatteriet på en mildhybrid när bilen är parkerad?

Det är ju ett 48V och ligger i bagageutrymmet.
Startbatteriet (som inte startar bilen trots namnet) ligger ju fram som vanligt och kan laddas via laddpunkterna MEN laddas även stödbatteriet bak?
Jag tänkte om man står parkerad i kyla en längre tid så kanske man vill underhållsladda.

Förvirrande med namnet på batteriet fram men Volvo vill ha det så.
StefanN skrev:Är ju ett helt annat system, svårt att göra den liknelsen.
framgår ju inte riktigt hur systemet fungerar vissa vill ju veta så dom kan ta hand om bilen på rätt sätt.
av hullan
Jag undrar lite samma sak.

Har en 2023 B3 mildhybrid. Har också funderat på om jag kan koppla in min CTEK-laddare? Har inte vågat...

Men bliv lite less här om dagen när värmaren stannat pga för låg spänning. Trodde att inbromsningen skulle ladda hela batteriet men det är kanske bara start/stopp som laddas när man bromsar in?
av Desmodue
Jag tror att stödbatteriet som har 48V laddas när man bromsar, men har startbatteriet inte laddning så funkar inte elektroniken helt ut och då startar inte bilen och kan blåsa en säkring.
Det är förvirrande att batteriet som heter stödbatteriet i själva verket startar bilen med generatorn/elmotorn och startbatteriet har stödjande funktioner.

Fan vet, det här är förvirrande.
Startbatteriet i detta fall driver ju bilens primära system medans hybridbatteriet sköter starten med en rem senare bilar som bygger på hybrid teknik har ingen startmotor som jag förstått utan startas via hybridbatteriet.
av MBjerner
hullan skrev: tor 19 dec 2024, 15:14 Jag undrar lite samma sak.

Har en 2023 B3 mildhybrid. Har också funderat på om jag kan koppla in min CTEK-laddare? Har inte vågat...

Men bliv lite less här om dagen när värmaren stannat pga för låg spänning. Trodde att inbromsningen skulle ladda hela batteriet men det är kanske bara start/stopp som laddas när man bromsar in?
För info har jag stödladdat min B4 2022 mildhybrid med en CTEK-laddare utan problem :-)

Oj, aj.. Att mina mätare visar olika vet jag […]

Carplay trådlöst?

Jag kan ju tillägga att jag testade i en XC60[…]

Letar oljetryckmätare

Grejerna (made in China) beställda via Amazon[…]

Hade varit schims hade tryck varit i stort sett l[…]