Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Affan33
Jag har upplevt sedan inköp av bilen att det känns extra hårt att köra de första minuterna varje gång man startar. Oavsett om motorn förvärmts (modifierat enligt en annan tråd här i forumet) eller om det är sommar så är åkturen alltid styv/hård i början.

Det är inte däcken för det gäller både sommar och vinterdäck (båda är även nybalanserade).
Känslan i bilen är ungefär som att ett däck på en sida inte är helt rund, som att det finns en fläck som är "plan" och när man åker blir det ett "du-dum....du-dum....du-dum" - även passagerar känner av detta.

Är det något fel eller ska bilarna kännas såhär när de är "kalla" (även på sommaren som sagt)?
Det släpper i stort sett helt och hållet efter ca 5-10min och är mest märkbart i lägre hastigheter som 20-40~km/h.
Senast redigerad av 1 Affan33, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Vad har du för däck?
Jag åkte på Continental för några år sen, de har uppenbarligen återuppfunnit "morgonsulan" som tydligen var ett problem på 60-talet :-D
Märktes både på sommar- och vinterdäcken. Nu har jag dumpat Conti och åker på Michelin / Nokian, ingetdera har märkbar morgonsula-problematik
Mest märkligt är att Conti brukar få toppbetyg i däcktester. Jag förstår inte varför. :oops:
Senast redigerad av 4 Erik Å, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Sulten
Affan33 skrev: sön 15 dec 2024, 16:37
Det är inte däcken för det gäller både sommar och vinterdäck (båda är även nybalanserade).
Känslan i bilen är ungefär som att ett däck på en sida inte är helt rund, som att det finns en fläck som är "plan" och när man åker blir det ett "du-dum....du-dum....du-dum" - även passagerar känner av detta.
Jag har en V90 cc D5 My20 sommarhjulen är Nokian Hakka Blue 3 SUV i dimensjon 235/55x18. Dessa har morgonsula varje morgon (flat spots) Bliver borta efter 7-8 km körning. Vinterhjul Nokian Happapelitta 10 dubb, lite ojamna på morgonen men inte samma som sommarhjulen. Förra bilen en V70 Michelin primacy 4 inga problem. Kan problemen orsakast av höga hjulsidor (55 profil) Kan problemen bli mindre med 20-21 tum fälgar med lägre deckprofil?
Användarvisningsbild
av Affan33
Jag har Continental iceContact 3 som vinterdäck och sommardäcken minns jag inte men vill påstå att det är Michelin. Är morgonsula en grej? Aldrig känt det på någon annan bil men kör också inte varje dag nu för tiden så bilen står ibland upp till en vecka mellan körningarna.

Om det bara är ”morgonsula” som är grejen känns det bra!

Okej, ja mekanikern lär väldigt säk[…]

Svarta till vänster ser ut som hål i ko[…]

B230F går fett

Okej, jag hade ingen avgasläckage men de kans[…]

Rycker vid kallstart V60 T4

Läst ut felkoder? Nu lyser för visso int[…]