Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bilen har varit på verkstad sedan måndags. Det började med att däckvarning, motor halverad prestanda och drivlina service. Motorn gick på halv. Jag tänkte att det kunde ha med däckvarningen att göra och tryckte för kalibrering. Då funkade motorn på fullt, elmotorn gick igång. Service drivlina fanns kvar så jag körde bilen till ÅF och lämnade in.

Idag fick de tid att göra en avläsning. Det visade på elmotorn. Mer vet jag inte utan det ska utredas vidare.

Någon som har varit med om liknande?
Användarvisningsbild
av Robbi
Fick nu svar om att bilen var klar och ett kryptiskt ”mjukvarofel”.

Jag pressade på och frågade om vad exakt. Fick svaret ”mjukvaran var satt för tight och det var vad vi fick från Volvo med de felkoderna den hade. Men jag har provkört och den fungerar fint nu”.

Jag gav upp och konstaterade att bättre svar får jag inte.
Min gissning då jag jobbar med test av fordonsmjukvara är att man har haft någon diagnostisk funktion i mjukvaran som visat sig ha för snäva toleranser för att t.ex. sätta en felkod. Så felkod och degradering av funktionen har gjorts fast inget faktiskt fel föreligger.
SubMarine skrev:Min gissning då jag jobbar med test av fordonsmjukvara är att man har haft någon diagnostisk funktion i mjukvaran som visat sig ha för snäva toleranser för att t.ex. sätta en felkod. Så felkod och degradering av funktionen har gjorts fast inget faktiskt fel föreligger.
Ja, det låter ju troligt och överensstämmande med den knappfylla beskrivningen jag fick.

Okej, ja mekanikern lär väldigt säk[…]

Svarta till vänster ser ut som hål i ko[…]

B230F går fett

Okej, jag hade ingen avgasläckage men de kans[…]

Rycker vid kallstart V60 T4

Läst ut felkoder? Nu lyser för visso int[…]