Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,
Jag har en 2023 XC60 Recharge T6, en hybrid alltså. Jag laddar för det mesta hemma, utan problem.
Jag vet att bilen bara kan ta emot 1-fas ström på max 3,7 kw (med Volvos Typ-2 kabel).
Min fråga är: kan jag använda mycket starkare offentliga laddare, såsom de som finns längs motorvägarna och som klarar typ 50 kw eller mera?
Självklart förstår jag att min bil inte kan dra någon nytta av den extra styrkan som dessa laddare kan ge. Frågan är bara: Kan jag ändå ladda min hybrid där, eller kan bilen då skadas på något sätt?
Tack på förhand för svar och/eller kommentarer.
MVH
Per
En DC-laddare med CCS-kontakt laddar med likström rakt in i batteriet, en AC-laddare laddar växelström som bilens ombordladdare omvandlar själv. Det går inte att koppla en DC-laddare till en AC-kontakt på något sätt, och tur är väl det.
Håller med StefanN. Laddhybriden har enbart typ2 uttag så kan bara laddas med dessa. Vissa snabbladdare har även 22/44 kW typ2 sladd men är ju rätt onödigt att slösa den laddkabeln på att fisa i 3,6 kW, när kanske en EV med 22 kW typ 2 laddning väntar på att få ladda. Vi kan ju alltid köra vidare med bensin, och energimängden vi får under en lunch på McDonalds är försumbar.
XC60 med stort elfel

Kolla in denna youtubefilmen från mackans ga[…]

Volvo v60 T8 2020 Hybrid

Säljaren lade bara på 25% moms på[…]

Bakljus v70 2007

Hej! Har lyckats få loss det mellersta baklj[…]

Hej Dessa instrument är till för att sl[…]