- sön 06 okt 2024, 12:41
#1591239
Efter att ha kört Audi A6:or i 20+ år blev det akut att byta bil och valet föll på en Volvo XC60 recharge MY23. Mycket nytt och annorlunda, ex v att lägga i backen är ju "tvärt om", nära en incident några gånger.
Har fått kämpa en hel del att få Volvo-appen att prata med min iPhone, men till slut verkar det funka i a f (den ser inte dörrstatus) .
Till bilen medföljde dels en typ 2 -> typ 2 laddkabel samt Volvos "reseladdare" med Schuko-kontakt (en svart korv på sladden). Att kalla det för laddare är väl inte helt korrekt då laddaren sitter i bilen och klumpen på sladden ger väl bara instruktioner till bilen om kapacitet på anslutning osv.
Jag trodde (i min enfald) att man skulle kunna ställa ner laddströmmen, antingen via meny i bilen eller via Volvo-appen, vilket är väsentligt då man laddar med Schuko-kabeln. Att sätta ner till 6 ampere skulle ju minska risken för att säkring löser ut om man har fler förbrukare på samma fas. Extra viktigt är det ju när man är på någon plats där man inte har full koll på hur elnätet är dimensionerat. Eller har jag missat något??
I något dokument jag hittat beskriver man en meny där man kan ställa laddström men den har jag inte hittat i min bil (precis som när appen inte kopplade data från min bil, klagade och sa att jag skulle gå in i profilmenyn och klicka på ett val som inte fanns hos mig).
Om det nu inte går att sänka laddströmmen blir det väl att skaffa en "reseladdare" där man (likt Volvos tidigare rese-laddare) kan välja strömstyrka.
Har fått kämpa en hel del att få Volvo-appen att prata med min iPhone, men till slut verkar det funka i a f (den ser inte dörrstatus) .
Till bilen medföljde dels en typ 2 -> typ 2 laddkabel samt Volvos "reseladdare" med Schuko-kontakt (en svart korv på sladden). Att kalla det för laddare är väl inte helt korrekt då laddaren sitter i bilen och klumpen på sladden ger väl bara instruktioner till bilen om kapacitet på anslutning osv.
Jag trodde (i min enfald) att man skulle kunna ställa ner laddströmmen, antingen via meny i bilen eller via Volvo-appen, vilket är väsentligt då man laddar med Schuko-kabeln. Att sätta ner till 6 ampere skulle ju minska risken för att säkring löser ut om man har fler förbrukare på samma fas. Extra viktigt är det ju när man är på någon plats där man inte har full koll på hur elnätet är dimensionerat. Eller har jag missat något??
I något dokument jag hittat beskriver man en meny där man kan ställa laddström men den har jag inte hittat i min bil (precis som när appen inte kopplade data från min bil, klagade och sa att jag skulle gå in i profilmenyn och klicka på ett val som inte fanns hos mig).
Om det nu inte går att sänka laddströmmen blir det väl att skaffa en "reseladdare" där man (likt Volvos tidigare rese-laddare) kan välja strömstyrka.