Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Webdog
Efter att ha kört Audi A6:or i 20+ år blev det akut att byta bil och valet föll på en Volvo XC60 recharge MY23. Mycket nytt och annorlunda, ex v att lägga i backen är ju "tvärt om", nära en incident några gånger.

Har fått kämpa en hel del att få Volvo-appen att prata med min iPhone, men till slut verkar det funka i a f (den ser inte dörrstatus) .

Till bilen medföljde dels en typ 2 -> typ 2 laddkabel samt Volvos "reseladdare" med Schuko-kontakt (en svart korv på sladden). Att kalla det för laddare är väl inte helt korrekt då laddaren sitter i bilen och klumpen på sladden ger väl bara instruktioner till bilen om kapacitet på anslutning osv.

Jag trodde (i min enfald) att man skulle kunna ställa ner laddströmmen, antingen via meny i bilen eller via Volvo-appen, vilket är väsentligt då man laddar med Schuko-kabeln. Att sätta ner till 6 ampere skulle ju minska risken för att säkring löser ut om man har fler förbrukare på samma fas. Extra viktigt är det ju när man är på någon plats där man inte har full koll på hur elnätet är dimensionerat. Eller har jag missat något??

I något dokument jag hittat beskriver man en meny där man kan ställa laddström men den har jag inte hittat i min bil (precis som när appen inte kopplade data från min bil, klagade och sa att jag skulle gå in i profilmenyn och klicka på ett val som inte fanns hos mig).

Om det nu inte går att sänka laddströmmen blir det väl att skaffa en "reseladdare" där man (likt Volvos tidigare rese-laddare) kan välja strömstyrka.
av perhall
Har använt schuko-kabeln på tusen ställen och aldrig haft problem. Både med helel och laddhybrider. Så har inte sett problemet men kanske jag inte är så förstiktig?
av Webdog
Vad jag kan se så drar den 9,3 A på en fas under laddning hemma hos mig. Inga problem här heller, men man får tänka på att säkringen (dvärgbrytaren) i elcentralen är ju 10 A. Sån ingen kaffebryggare eller brödrost på den fasen under laddningen. Det är därför det vore bra att kunna sänka laddströmmen till typ 6A för att inte råka ut för problem när man är på ett nytt och okänt ställe :-)
av perhall
Ja, jag kan inte köra snöslungan eller gräsklipparen på samma uttag, men ladda häcksaxen går bra. Elen är ny i huset så tror inte det börjar brinna...
av SverreK
Instämmer Webdog. Har haft Volvo elbil två år och är van vid dels trefas-laddning samt att vid behov kunna ställa strömstyrka i bilen när jag är på resa och vill ladda en-fas. Men i hybriden jag haft några månader finns inte de möjligheterna. Med det sagt har jag aldrig bränt några säkringar på enfasladdning. Det har jag faktiskt gjort med elbilen vid 3-fas laddning på 16A trots lastbalanserare. Så nu laddar jag aldrig på 16A. Maximalt 15A kör jag på laddbox oavsett elbilsladdning på tre faser eller hybridladdning på en fas.
Användarvisningsbild
av Robbi
Webdog skrev:Efter att ha kört Audi A6:or i 20+ år blev det akut att byta bil och valet föll på en Volvo XC60 recharge MY23. Mycket nytt och annorlunda, ex v att lägga i backen är ju "tvärt om", nära en incident några gånger.

Har fått kämpa en hel del att få Volvo-appen att prata med min iPhone, men till slut verkar det funka i a f (den ser inte dörrstatus) .

Till bilen medföljde dels en typ 2 -> typ 2 laddkabel samt Volvos "reseladdare" med Schuko-kontakt (en svart korv på sladden). Att kalla det för laddare är väl inte helt korrekt då laddaren sitter i bilen och klumpen på sladden ger väl bara instruktioner till bilen om kapacitet på anslutning osv.

Jag trodde (i min enfald) att man skulle kunna ställa ner laddströmmen, antingen via meny i bilen eller via Volvo-appen, vilket är väsentligt då man laddar med Schuko-kabeln. Att sätta ner till 6 ampere skulle ju minska risken för att säkring löser ut om man har fler förbrukare på samma fas. Extra viktigt är det ju när man är på någon plats där man inte har full koll på hur elnätet är dimensionerat. Eller har jag missat något??

I något dokument jag hittat beskriver man en meny där man kan ställa laddström men den har jag inte hittat i min bil (precis som när appen inte kopplade data från min bil, klagade och sa att jag skulle gå in i profilmenyn och klicka på ett val som inte fanns hos mig).

Om det nu inte går att sänka laddströmmen blir det väl att skaffa en "reseladdare" där man (likt Volvos tidigare rese-laddare) kan välja strömstyrka.
Jag köpte en nedställbar på Kjell & co som funkar perfekt. Kör på 6 amp varje gång. Tar 14 timmar men om man är hemma 17 och ska åka 8 dan efter så.

https://www.kjell.com/se/produkter/kabl ... gIXw_D_BwE
av airdrive
Jag kör sedan 3 år med en sådan här:
https://www.nrgkick.com/en/

Med laddbox hemma ligger den oftast oanvänd i bilen men är bra att ha då man både kan köra den 3-fas, i shuko, samt programmera den. Exempelvis kan man programmera strömstyrka vs. tid vilket är smidigt om tex stugan bara har 16A huvudsäkring.
AC & kylfläkt

OBS! Viss irioni i ovanstående inlä[…]

Vw passat

Hej. Har en vw passat kombi,2018 bensinare. Som g&[…]

Ovärderlig information! Bra jobbat!.

@atteatte , Har varit ute och tittat lite nu me[…]