Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Verkar som MY24 har 67 km och MY25 80 km.
Vet någon vad som ändrats? Dyker upp lite olika WLTP så svårt hänga med på alla turer...
Kan ha göra med vilken årstid man mätt på sommaren är det längre räckvidd och höst vinter lägre räckvidd det är också något jag reagerade på när jag jämförde bilar mot den jag kör.
Användarvisningsbild
av Robbi
Ingen skillnad på räckvidd mellan 2024 och 2025. Jag hade 76 km på sommaren och nu har jag 63 km. Beroende på årstid så drar det mer, värme etc. Jag har uppför 3 km hem, så jag kommer aldrig upp i 80 km.
av perhall
Jo, i praktiken skiljer det ju så.
Men jag tänkte på WLTP-siffran, den mäts alltid under samma förutsättningar.
De begagnade 2024 som är ute verkar ha 67, de nya 80. Det är en förbättring med 20 procent så jag undrar om det i verkligheten är så mycket och vad som gjorts.
av Robkwi
Har en v60 T6 recharge 2024. WLTP är 88 km på den. Har som mest kommit 82 km på sommaren. Över sommarmånaderna låg jag runt 72-74 km på displayen. Nu har den gått ner till ca 68km när det blivit lite kallare på morgonen.

Räknar med att komma runt 55-60 km vintertid, det var det jag gjorde i våras när det kom en köldknäpp. Räckvidden går ner mycket när det är kallt, tror det är kupévärmen som påverkar mest. Det är ju ingen värmepump i dessa utan en ren elvärmare som sköter klimatet.

WLTP är drömsiffor, de kommer man sällan (eller till och med aldrig) upp i.
av perhall
Det stämmer, man kommer mycket längre än WLTP om man kör rätt. Och det är olika för en el/laddhybrid och en diesel eller bensin
av perhall
Robbi skrev:Ingen skillnad på räckvidd mellan 2024 och 2025. Jag hade 76 km på sommaren och nu har jag 63 km. Beroende på årstid så drar det mer, värme etc. Jag har uppför 3 km hem, så jag kommer aldrig upp i 80 km.
Det måste det ju va eftersom WLTP har ändrats. Även om inte alla användare kanske märker det.
AC & kylfläkt

OBS! Viss irioni i ovanstående inlä[…]

Vw passat

Hej. Har en vw passat kombi,2018 bensinare. Som g&[…]

Ovärderlig information! Bra jobbat!.

@atteatte , Har varit ute och tittat lite nu me[…]