Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej hej!

Jag har kikat runt här ett tag och jag har förstått att oljebyte för växellådan rekommenderas beroende på hur man kör. Men varje gång jag rullar in på min Volvo-verkstad får jag höra: "Nä, den där oljan ska hålla livet ut, så länge du inte kör som en galen taxichaffis." Sedan varnar de för att byta olja för att det kan komma in partiklar som kan skada växellådan.

Så nu undrar jag: vi har ju ett gäng kloka gubbar här som har koll på läget, varför säger verkstäderna så? Är de lata eller tror de verkligen att växellådan är odödlig? Jag börjar bli smått galen… Jag kör mest i stadstrafik, men ibland blir det en längre tur på 120 km eller mer en gång i veckan.

Jag ber om ursäkt om jag upprepar en fråga som ni har sett tusen gånger tidigare, men jag är nyfiken på vad ni tycker!

Tack på förhand!
Nu har jag förvisso en V60 från 2017, men på den har jag låtit byta i samband med service vid ca 9K mil och ca 18K mil.
De har sagt liknande till mig att som privatperson behöver man ofta inte byta, men har såklart erbjudit sig att göra detta när jag som kund vill få detta tillägg.

Jag har upplevt skillnad vid båda dessa byten och kommer låta byta igen om ca 4K mil eftersom jag inte tror på det där med "livstidsolja", det är bara för att de ska kunna kränga utbyteslådor när bilarna blir äldre och hålla nere priserna på servicear.

Mitt körmönster är mycket här i Stockholmstrakten, men även till Småland eller långväga utlandsresor (varit med bilen i 29 länder). Ibland blir det även släp- eller husvagn på kroken.
Jag byter också olja i automatväxellåda och Haldex med jämna mellanrum. Hos andra tillverkar har dessa intervall för byte. Det är bara hos Volvo som de ska hålla för evigt utan oljebyte.

Där det blir Volvo som får betala, t.ex. med Taxi -- där ingår oljebyte i automatväxellådan i serviceschemat.

Jag har inte heller haft några problem med att få Volvoverkstaden att byta olja. Jag har lite svårt att förstå varför de skulle vilja tacka nej.
Jag har också fått erbjudandet, men fick tydlig information om att det inte rekommenderades. Det skapar viss förvirring och oro när de nämner risker som partiklar och annat stoft som kan tränga in vid öppning av ett "stängt system". Jag tror att det blir ett samtal på måndag för att boka tid för oljebyte, är det bättre att göra det på volvo verkstad eller är det fritt fram vem man väljer som ska byta den?
Förstår inte Volvos dumma svar att "partiklar kan komma in i ett slutet system" För det första så skulle det inte finnas en enda taxibil(volvo) om fallet vore så, då det byts växellådsolja var 6000:e mil enligt serviceschema på dessa.
Skulle samma gälla motorn också, den är väl också sluten :bored: Solklart ska oljan bytas med intervall på runt 10k mil enligt mig lite beroende på hur bilen används..släp osv. Ju förr desto bättre.
Samma med Haldexen, byt olja senast var 6k mil för att slippa framtida problem.

Denna verkstad borde kunna hjälpa dig och &au[…]

Vilken ratt är detta??

Tack för alla snabba bra svar.

För mej hjälpte det att ta bort alla hj[…]

Det beror på vilken bil man har. Den ä[…]