Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1589212
Hej alla! När jag köpte min S60 så följde en tredje nyckel med, ser ca ut som ett USB-ninne, en slags nödnyckel? Hursom helst verkar den död. Hur byter man batteri i den? Verkar inte gå att öppna?
#1589226
Den knapplösa nyckeln Key Tag (eller ”sportnyckeln” som den också kallas av ägare) har ett batteri som faktiskt är utbytbart, ett byte kräver bara mer jobb och viss försiktighet jämfört med någon av de andra nyckeltyperna.

Innan byte av batteri eller köp av en ny nyckel bör du kolla upp och utesluta möjligheten att få nyckeln utbytt via någon garanti, försäkring eller annat avtal. Exakt hur lång garanti det är på nyckelbatteriet minns jag inte - men det ska finnas en och det kan vara värt att kolla upp.

Batteribytet går att utföra och samtidigt undvika synlig åverkan på nyckelns utsida. För att lyckas öppna nyckeln bör man däremot vara medveten om att man måste bryta förslutningen som gör den vattentät. Vill man fortsatt kunna bruka den vattentäta egenskapen ska man återförsluta nyckeln med hjälp av ett lämpligt lim. Det finns flertalet instruktionsvideos på internet som visar hur man lämpligast handskas med själva batteriet i nyckeln och vid behov kan man välja att tillsätta en batterihållare i lämplig storlek. Batteriet som används är ett vanligt CR2032 (alternativt med lödskor, om så önskas).

Slipper man helst det jobbet kan man istället vända sig till Volvo och betala för en ny nyckel och programmering av den. Till den som är intresserad kan jag dock rekommendera att göra ett försök då förlusten vid misslyckande inte ökar nämnvärt jämfört med om man struntar i att försöka.
#1589398
Värmer man den med varmluftspistol först så den blir lagom het (helst inte så den smälter, men det går att trycka tillbaka plasten igen om så sker) så går den rimligt lätt att bända upp sen. Som nytt batteri använder man lämpligast ett CR2032 med lödfanor på. Då kan man exempelvis löda ihop dem med de som redan sitter på originalbatteriet, efter det att man bänt lös dem från svetsningarna på batteriet.
Lite kontaktlim längs kanten och några fjädrande klämmor runt nyckeln i en timme och den är som ny igen.

Var du på Sweden Rock? Tyckte det såg […]

Ja allt i bilen är ju 12V så de ska ju […]

Restaurering av ratt

Köpte den med 9000 mil på mätaren […]

Hej! Bilen, en laddhybrid, närmar sig kamrems[…]