Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Harry47
Hej,

Just idag äger jag en XC60 D4 från 2017. Mest kör jag stadskörning/kortare sträckor, men på sommaren brukar vi pendla genom Europa(ungefär 700-800mil), ibland blir det nån utflykt till Stockholm. Bilen är grymt, har inte haft några problem, förra vintern åkte till Norge och då körde jag helt lagligt, följde hastighetsbegränsningen och förbrukning låg på 0,6l/mil. Jag är nöjd med detta förutom att bilen känns lite svagt ibland vid tex påfarten.
Så jag funderar på att köpa en T6 recharge så att jag får den lilla extra när det behövs.
Kan någon säga hur mycket egentligen drar en T6:an?
Är det lönsamt att köpa T6 isf?
Har möjlighet att ladda hemma varje dag, så om den drar mer på långa resor kanske man sparar dom pengar under året med el.
Har ingen aning om nya bensin bilar, förutom att dom gamla som jag ägde drar jättemycket kontra diesel.
Provkörde en T6 häromdagen och då såg jag att bord visar 6,8l/100 i min D4 står det 9,3l/100 konstant(som sagt stadskörning mestadels).
av TurboDanneV70
Långa sträckor brukar jag ligga på ungefär 0.6l/mil om man följer hastigheterna. Mesta dels är det ju när batterit tar slut så kör den ändå på el i korsningar, låga hastigheter osv. den laddar ju batterit vid bromsningar samt i nedförbackar osv. Det är inte mycke men tillräckligt för att hjälpa till vid senare tillfälle.

Det jag brukar göra vid längre sträckor är att har jag fullt batteri och inte möjlighet att ladda på resan så startar jag hemma på batteri och när jag kommit ut på motorvägen/landsvägen så väljer jag att behålla batteri. (den kommer ändå använda överskotts energi som den får vid bromsningar osv men behåller räckvidden på batteri = håller ändå ner bensinförbrukningen något) sen när man kommer till städer osv kör jag på enbart på batteri igen och trycker på behåll när man lämnar igen.

Vi va på en liten tripp i helgen och slutade med 0.42 totalt på bensin som ett exempel.
av 20FJan
Är ju ganska enkelt att räkna ut. Om du kan och orkar plugga in bilen var fjärde mil så kan du köra på enbart el. Förutom långresorna. Finns gott om trådar om bensin och dieselförbrukning, det verkar som man glömmer elförbrukningen. Vad den drar i elförbrukning och vad du betalar för elen behöver man också räkna med för att få en rättvis jämförelse om du inte laddar gratis.
av 20FJan
viewtopic.php?t=172114
En V90 drar alltså mellan 17-30kWh/100km. Lägg på laddförluster så blir elkostnaden absolut en faktor att räkna med. Om du tycker det är värt kostnaden att byta kan du bara svara på själv. Men komfort och körglädje får ju såklart kosta lite också.
Användarvisningsbild
av Robbi
Harry47 skrev:Tack för svar, det blir en hybrid iafBild nu sitter jag mellan T6 och T8BildBild
Ta T6! Det måste räcka med 400 hästar och varför ska du bränna pengar på soppa i onödan.
av perhall
Jag var på Europasemester i somras med en XC60 laddhybrid och trots tomt batteri låg den kring 0,85. Jag körde blandat, 140-150 på motorvägarna men en del utanför och en del i och kring städer. En diesel hade givetvis varit lite snålare men det räcker ju att köra 15-20% på el för att den skillnaden ska jämna ut sig. Och all övrig tid njutar man av laddhybridens fördelar: bättre prestanda, tystare, lägre skatt.

Ovärderlig information! Bra jobbat!.

AC & kylfläkt

Hade du beställt den från Autodoc s&ari[…]

@atteatte , Har varit ute och tittat lite nu me[…]

Kontakt säkringsbox

Stort tack för många bra och kloka inl&[…]