Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1586286
Har letat och hittat en del trådar ang värme i motor när bensinvärmare är aktiverad. Funnit att parkeringsklimat enbart värmer kupé medan tillskottsvärme när bilen körs värmer även motor. Min fråga är om man då fjärrstartar en Laddhybrid XC60 T6 Recharge MY23 med appen och följden blir att bilen ”startar” i hybrid-mode (bensinmotor fortf avstängd om hybridbatt fullt som jag gissar…?) och säg att det är -10 grader och bensinvärmaren går igång. Släpper då den ventil som gör att även bensinmotorn får värme av bensinvärmaren ? Eller är det först när jag defacto börjar ”köra” ?
Tänker ett scenario där det minus 30 grader och jag vill åka till jobbet på el men bensinmotorn startar och stöttar säkert någon gång pga kyla, då är en kallstart av bensinmotor inte bra alls….
#1586619
Frågade lite ang funktionen hos Volvo support och fick följande svar av dem. Vissa saker förstår jag inte riktigt i hur det menas ang det som jag själv undrade i föregående inlägg men någon kanske begriper den tekniska beskrivningen bättre ?


Först vill jag förtydliga mitt svar angående laddningen av 12v batteriet och hur det fungerar när hybridbatteriet laddas. 12v batteriet laddas så länge hybridbatteriet laddas, när hybridbatteriet är fulladdad så slutar också 12v batteriet laddas.

Generellt sett säger man att 12v batteriet laddas samtidigt som hyrbirdbatteriet. Jag vill därför justera mitt svar angående Pure körläge, då detta körläge gör att bilen drar av hybridbatteriet och laddar alltså inte 12v batteriet. Pure körläge kan fortfarande starta förbränningsmotorn i vissa lägen och i dessa fall laddas 12v batteriet. Djupare än denna förklaring finns inte att tillgå, då våra ingenjörer inte kan ge ut mer specifik data till kundtjänst.


När det kommer till förkonditionering av kupén så fungerar den som så att när uppvärmningssystemet används som parkeringsvärmare används den lilla kylvätskekretsen på vissa bilar. Detta gör att kylvätskan flödar i den lilla kretsen genom tillsatsvärmare, bränsledriven eller kylvätskevärmare högvolt (HVCH) för att värma upp kupén. När motorn startas värmer den lilla kylvätskekretsen kupén tills kylvätsketemperaturen i både den lilla kylvätskekretsen och kylvätskeslinga motor är densamma. De båda kretsarna kombineras då med den stora kylvätskekretsen. När kylvätsketemperaturen från motorn är tillräckligt hög för att själv värma kupén, kommer värmaren (FOH eller HVCH) att slå av.


Bilens klimatkontroll fungerar genom att klimatanläggningen använder värmarens cellpaket för att värma den inkommande luften. Värme som genereras genom förbränningen i motorn värmer upp kylvätskan som sedan leds genom slangar och rör till värmarens cellpaket.

Kylvätskan kan även värmas med en tillsatsvärmare, bränsledriven eller en kylvätskevärmare högvolt HVCH. Extra-vattenpumpen och bypassventil, A/C-kylning används för att tillhandahålla cirkulation i kylvätskesystemet oberoende av om förbränningsmotorn går eller inte. Bypassventil, A/C-kylning används för att förbikoppla förbränningsmotorn från kylvätskekretsen. När den förbikopplas leds större delen av värmen som genereras av tillsatsvärmare, bränsledriven eller HVCH till klimatanläggningen.”

Finns låsfirmor som kan fixa nyckel och &aum[…]

Jag kör nästan alltid i hybridläget[…]

Jag har bara en fråga om vad en V50 gör[…]

Jo jag provade att nollställa felkoderna med […]