Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1585788
Hej JagRullar!

Jag gjorde en tråd för några år sedan på ett annat bilforum där jag fick bra respons på och därefter köpte en Suzuki Vitara 4x4.

VårSuzuki Vitara har vi älskat ända sedan dess. Den har passat perfekt i allt vi har tagit oss för (skidåkning, taktält, Jämtland ...).
Nu kommer vi bli fler (första barnet på gång) men tyvärr blir Sukkan lite för liten då.. Sambons tur att välja och hon vill ha en Volvo!
Vi har kollat på både v90 XC samt XC60 men kommit fram till att en XC 60 förmodligen räcker (iallafall så länge vi enbart har 1-2 barn) och att det är gött med SUV (sitta högre upp osv). Däremot åker vi längre sträckor ibland så utrymme, komfort osv spelar också roll.
Vi ska åka och provköra/packa någon resväska till veckan för att känna på det igen.

Pappa köpte precis en XC60, 2018, T5, 15k mil, bensin, automatare som han är supernöjd med. Jag tänker mig något liknande kanske.. Ingen ladd-hybrid, måste inte vara glastak heller. Däremot skön komfort som sagt och kanske läder interiort (så det blir lättare att torka av från geggia framtida barn).
Förhoppningsvis får vi runt 140-150k för vår Suzuki, en 2016 lågmilare som nu gått 8300 mil, bensin, automat, väldigt fin på både in och utsida, dragkrok, fina vinterdäck också osv. Kanske sälja begagnad eller struligt?

Så..
-Vad bör vi tänka på när vi ska köpa en XC 60? Något speciellt att titta efter? Vi vill inte betala mer än 250-300k iallafall då vi har lite lån kvar på gamla bilen.
-Hur många mil är sweet spot att köpa en beggad på? Tänker när det blir stora service:ar osv (bättre att köpa en som gått mer än 12k mil osv, om kamrem t.ex. byts där någonstans..)?
-Något extra bra tips att tänka på hur vi ska lägga upp betalning, restskatt, månadskost, antal år osv? Pappa snackade om både VOLVO försäkring samt någon GARANTI du kunde baka ihop allt i ett på månadskostnad. Igen, det finns säkert alltid en sweet spot att hitta..
-Diesel/Bensin? Storlek på motor?
-

Kommer ni på mer saker så mottages alla tips gärna.

Tack på förhand.

MVH Isak
#1586477
Har du mycket kortkörningar så hanterar en dieselmotor det sämre än en bensinmotor. EGR-ventilen och partikelfilter har en tendens att sota igen då.

Sedan kommer det till ljudet. En diesel knattrar, speciellt på tomgång. Hur mycket det stör är rätt individuellt.

Det verkar inte som om ni kör så mycket. Jag skulle primärt letat efter en bensinbil i ert fall. En diesel lär också fungera -- men det finns en större risk för problem.

Jag har kört dieselvolvo nu i närmare 15 år(XC70 och XC90). Som minst har vi kört 600 mil per år. Ni ligger vi väl på dryga 1000 mil per år med XC90n, mest långkörningar. Det har också fungerat. Det är inte så att det är omöjligt med kortkörningar och diesel -- men risken för problem är större.
#1587007
Malmstroem skrev:Har du mycket kortkörningar så hanterar en dieselmotor det sämre än en bensinmotor. EGR-ventilen och partikelfilter har en tendens att sota igen då.

Sedan kommer det till ljudet. En diesel knattrar, speciellt på tomgång. Hur mycket det stör är rätt individuellt.

Det verkar inte som om ni kör så mycket. Jag skulle primärt letat efter en bensinbil i ert fall. En diesel lär också fungera -- men det finns en större risk för problem.

Jag har kört dieselvolvo nu i närmare 15 år(XC70 och XC90). Som minst har vi kört 600 mil per år. Ni ligger vi väl på dryga 1000 mil per år med XC90n, mest långkörningar. Det har också fungerat. Det är inte så att det är omöjligt med kortkörningar och diesel -- men risken för problem är större.
Tack för vettig input, detta ska tas med i beräkningarna :-)
#1587032
Nja, nyare bensinmotorer har också partikelfilter. I manualen för min 2020 T5 står det att man ska köra något längre varje tank på min T5 än dito D4. Sen hur det är i praktiken kan säkert variera beroende på bl.a. motorinställningarna som ändras av Volvos programmerare.
Generellt lutar en större och tyngre bil mot diesel och tvärtom till bensinens fördel.
#1587037
Det stämmer att nyare bensinmotorer har partikelfilter.

Jag är ändå rätt bestämd i min uppfattning att en bensinmotor generellt sett klarar kortkörningar bättre än en diesel. Det gäller definitivt för Volvos diesel respektive bensin-motorer. Mycket kortkörningar är minst dåligt för bensinmotorn. Precis som de flesta fyrcylindriga Euro-6 dieslar så har VEA problem med EGR-ventil och kylare. Partikelfiltret kan också sättas igen, men det är inte lika vanligt. Speciellt inte på bensinvarianterna. Det är bara att leta här på forumet så kan du få en uppfattning om hur vanligt det är.

Därmed inte sagt att det inte går att köra lite med en diesel också. Risken för problem är större, men det behöver inte bli problem.
Varför byta? XC60

Det spelar nog ingen roll vad andra tycker, du har[…]

Frihjul på generatorn som gett upp...?

Dagens Blocket Bilar.

Ojoj. Här har det hänt mycket och jag ve[…]

Bytt Tankarmatur 240 1986

Förpunpen ska väl gå kontinuerlig[…]