Har haft båda två, först en D4 årsmodell 2020 i cirka ett år och 3,5k mil och sedan mildhybriden B4 årsmodell 2021 i ca 3,5 år och ca 8k mil.
Förbrukningsmässigt ingen större skillnad, knappt noterbart enligt mig.
Körmässigt upplevde jag en fördröjning i D4:an när man skulle köra ut ur rondeller etc. Nån sekund eller så som man kände av; man tryckte på gasen och inte mycket som hände och sen kom det plötsligt massa kraft (typ ketchupeffekten). Inte jättejobbigt men kännbart, man vänjer sig efter ett tag.
Med B4:an är detta beteende borta; min teori är att batteriet och den lilla elmotorn på 14 hästkrafter ger en liten kick som är tillräcklig för att bilen skall kännas piggare i dessa sammanhang.
Har också hört att D4:an blir piggare och fördröjningen försvinner efter en polestar optimering men vet ej med säkerhet för jag gjorde aldrig det på min D4:a.
B4:an lät alltid konstigt ett tag efter att man stängt av den; konstiga högfrekventa ljud från under motorhuven och saker (typ reläljud) som slog till och från. Enligt min PST var detta helt normalt för mildhybrider. Känns som att B4:an har mer saker som kan gå sönder kring mildhybriden, men det säger man alltid när ny teknik kommer i bilarna
Växelspaken skiljer sig att D4:an har traditionell växelspak medan B4:an har den modernare som man för ett steg ”upp” respektive ”ner”. Var lite irritation att vänja sig i början, t ex behövs två knyck från D via N till R i B4:an istället för att bara föra spaken i ett svep i D4:an från D till R.
Jag skulle kunna tänka mig både d4 och b4, det viktigaste för mig skulle vara att hitta en fin bil och med den utrustning man vill ha.
Lycka till med ditt bilköp. V60CC är en grym bil, lite högre än V60 men inte en SUV.
Har tjänstepulka nu och kör en V60 recharge som också är en grym bil, men privat skulle jag nog gått på en v60cc.