- mån 15 jul 2024, 07:31
#1584024
Tjena!
Kan börja med att vi bor i Finland så skatter och bränslepriser ser lite annorlunda ut än i Sverige. Men hur som helst, frugan är snål på en v60 2019-2021 t8 plug-in hybrid. Hon hade en v70 170hk bensin -02, men då vi skaffade husvagn så blev det byte till en skoda yeti awd 2l diesel...en ren bestyggelse i mina ögon
nåväl, praktisk bil och vagnen kommer fint efter.
Hon fick nytt jobb i vinter och pendlar 7,6mil/dag och tycker yetin drar för mycket bränsle (0,72/mil), så hon kör nu med min hederliga s60 2,5t -03 på (0,69/mil). Så nu vill hon ha en bil som drar mindre soppa och slippa dieselskatten så kollade på en ny fin v60 t8 plug-in hybrid åt henne då plus att hon också är volvo fan likt mig själv. Har försökt läsa runt och hitta svar på frågor men har inte lyckats.
Jag räknar med att hon kommer att kunna köra ca.3 mil på pure läget, ladda vid jobbet och köra hem så där blir det kanske 1,5mil/ jobbresa som bensinen får jobba, så borde spara på ekonomin en hel del där. Vid längre körningar, säg sådär 50mil, så räknar jag med 0,4/mil från vad jag har läst mig till.
Nu till frågorna:
Nån som har erfarenhet med att dra husvagn längre sträckor med plug-in hybrid? Måste man stanna och ladda eller kan man vara på semester 3 veckor i europa utan att ladda och bara köra med bensin då?
Vad skulle bränsleförbrukningen kunna ligga på med 1400kg bakom bilen?
Tacksam för svar,
Fredrik
Kan börja med att vi bor i Finland så skatter och bränslepriser ser lite annorlunda ut än i Sverige. Men hur som helst, frugan är snål på en v60 2019-2021 t8 plug-in hybrid. Hon hade en v70 170hk bensin -02, men då vi skaffade husvagn så blev det byte till en skoda yeti awd 2l diesel...en ren bestyggelse i mina ögon

Hon fick nytt jobb i vinter och pendlar 7,6mil/dag och tycker yetin drar för mycket bränsle (0,72/mil), så hon kör nu med min hederliga s60 2,5t -03 på (0,69/mil). Så nu vill hon ha en bil som drar mindre soppa och slippa dieselskatten så kollade på en ny fin v60 t8 plug-in hybrid åt henne då plus att hon också är volvo fan likt mig själv. Har försökt läsa runt och hitta svar på frågor men har inte lyckats.
Jag räknar med att hon kommer att kunna köra ca.3 mil på pure läget, ladda vid jobbet och köra hem så där blir det kanske 1,5mil/ jobbresa som bensinen får jobba, så borde spara på ekonomin en hel del där. Vid längre körningar, säg sådär 50mil, så räknar jag med 0,4/mil från vad jag har läst mig till.
Nu till frågorna:
Nån som har erfarenhet med att dra husvagn längre sträckor med plug-in hybrid? Måste man stanna och ladda eller kan man vara på semester 3 veckor i europa utan att ladda och bara köra med bensin då?
Vad skulle bränsleförbrukningen kunna ligga på med 1400kg bakom bilen?
Tacksam för svar,
Fredrik