Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nutti
Tjena!

Kan börja med att vi bor i Finland så skatter och bränslepriser ser lite annorlunda ut än i Sverige. Men hur som helst, frugan är snål på en v60 2019-2021 t8 plug-in hybrid. Hon hade en v70 170hk bensin -02, men då vi skaffade husvagn så blev det byte till en skoda yeti awd 2l diesel...en ren bestyggelse i mina ögon :sick: nåväl, praktisk bil och vagnen kommer fint efter.

Hon fick nytt jobb i vinter och pendlar 7,6mil/dag och tycker yetin drar för mycket bränsle (0,72/mil), så hon kör nu med min hederliga s60 2,5t -03 på (0,69/mil). Så nu vill hon ha en bil som drar mindre soppa och slippa dieselskatten så kollade på en ny fin v60 t8 plug-in hybrid åt henne då plus att hon också är volvo fan likt mig själv. Har försökt läsa runt och hitta svar på frågor men har inte lyckats.

Jag räknar med att hon kommer att kunna köra ca.3 mil på pure läget, ladda vid jobbet och köra hem så där blir det kanske 1,5mil/ jobbresa som bensinen får jobba, så borde spara på ekonomin en hel del där. Vid längre körningar, säg sådär 50mil, så räknar jag med 0,4/mil från vad jag har läst mig till.

Nu till frågorna:

Nån som har erfarenhet med att dra husvagn längre sträckor med plug-in hybrid? Måste man stanna och ladda eller kan man vara på semester 3 veckor i europa utan att ladda och bara köra med bensin då?

Vad skulle bränsleförbrukningen kunna ligga på med 1400kg bakom bilen?

Tacksam för svar,
Fredrik
Användarvisningsbild
av svergie2
Du behöver inte stanna och ladda längs med vägen, det går fina att bara köra på bensin. Finns även hold funktion som sparar batteriets laddning tills du vill använda den senare och funktion charge som laddar upp batteriet med bensin. Det är dock väldigt dyrt

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av mbc
Hade tidigare en v60 t6-21, med hästsläp ca 1600-1800 bruttovikt runt 1,5 liter milen.
Fantastisk att dra med men törstig.
Normal körning utan laddning ca 0,8 liter/mil,
Köpa en äldre hybrid för att åka billigt, då måste man ha rätt förutsättningar dvs korta avstånd mellan laddmöjligheterna.
av perhall
@TS - det är kanske något annat skäl till att din fru bytt till Volvon, förbrukningen minskar med knappt fem procent men hon får en bil med bra drag och mysigt motorljud...
av Supfam
Motorljudet är allt annat än mysigt i dessa bilar, men prestandan är helt okej.

Att dra lite tunga lass är inga problem med någon bil egentligen, men förbrukningen går upp.

Att ladda efter vägen på semestern är bara ett annat sätt att slösa pengar. Kör den som den är, batteriet hjälper till i stadstrafik ändå.
av Nutti
Tack för svar!

Det blir kanske att tänka om änfå och sikta på en d6 hybrid istället...den borde väl ändå gå förmånligare med vagn bakom.

Frågan om att köra längre sträckor blev lite fel formulerad, tänkte mer på om man kan köra på bränsle motor längre sträckor/längre tid utan att ladda batteriet. Tänkte ifall det tar någon skada eller ökar förbrukning med att köra med det tomt, alltså om förbränningsmotorn blir tvungen till att ladda batteriet eller kan man ställa på save mode för att bara köra ren förbränningsmotor utan ökad förbrukning från en vanlig förbränningsmotor. Efter vad jag förstått så ökar förbrukningen ifall förbränningsmotorn måste ladda batteriet.
av Nutti
Ha! Jaaa-a, man läser ju sig i fördärvet med att skaffa ny bil :-D

Känns nästan som jag nu har landat på en v60 cc d4 2,4 2016 med 4x4 och automat. 151tkm på mätaren. Kanske minst huvudvärk och går att dra husvagn utan att bli ruinerad sommartid.
av TurboDanneV70
Mina erfarenheter med hybrid och husvagn är helt klart positiva.
Hade en Superb 4x4 DSG Diesel innan och den drog ca 1.3L/mil under en hel semester med våran 1600kg vagn.
Nu har vi en V60 T6 och efter en hel semester ligger totala snittet på ca. 1.1L/mil. Hur och varför? Min teori
är att då jag alltid kör behåll på batteri när vagnen är kopplad så sparar jag batteri till dagliga körningar när jag inte har vagnen kopplad vilket drar totala förbrukningen. Sen kör den ju ändå lite på batteri trots att den är på behåll i korsningar och statskörningar vilket drar ner det totala oxå.
När vi brände neråt i landet nu och mest motorväg i ca 95-100km/h med lite stopp längst vägen landade vi på ca. 1.1L/mil efter ca 40mil.

Tycker totalt sett att man inte blir ruinerad när man har vagnen bakom. Tvärtom i vårat fall mot Diesel bilen förut.

Kan återkomma med mer siffror när vi är hemma från semester och vad snittet landade på totalt. Kommer bli ett gäng mil till.
Bilagor
IMG_3045.png
IMG_3045.png (126.37 KiB) Visad 1655 gånger
av Nutti
TurboDanneV70 skrev: mån 22 jul 2024, 08:33 Mina erfarenheter med hybrid och husvagn är helt klart positiva.
Hade en Superb 4x4 DSG Diesel innan och den drog ca 1.3L/mil under en hel semester med våran 1600kg vagn.
Nu har vi en V60 T6 och efter en hel semester ligger totala snittet på ca. 1.1L/mil. Hur och varför? Min teori
är att då jag alltid kör behåll på batteri när vagnen är kopplad så sparar jag batteri till dagliga körningar när jag inte har vagnen kopplad vilket drar totala förbrukningen. Sen kör den ju ändå lite på batteri trots att den är på behåll i korsningar och statskörningar vilket drar ner det totala oxå.
När vi brände neråt i landet nu och mest motorväg i ca 95-100km/h med lite stopp längst vägen landade vi på ca. 1.1L/mil efter ca 40mil.

Tycker totalt sett att man inte blir ruinerad när man har vagnen bakom. Tvärtom i vårat fall mot Diesel bilen förut.

Kan återkomma med mer siffror när vi är hemma från semester och vad snittet landade på totalt. Kommer bli ett gäng mil till.
Låter ju inte så farligt alls. Vi är nu i Pärnu med vagnen bakom och har 11.2L/100km. Vad var det för årsmodell på Skodan ni hade tidigare?

Hur är det när ni kör med volvon utan vagn, vad har förbrukningen legat på då?

Hej, det är klart du har en flottör! &[…]

VPARTS har slut i lager. Är även intre[…]

Sorry, jag var otydligt. Jo, det visste jag. Jag[…]

Till min v90 -22 recharge fick Jag en zaptec go in[…]