Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena. Hoppas på att någon har haft samma problem och kan vara till hjälp.
Har ett problem med min volvo XC60 2018.
Den startar trögt när jag har kört bilen en stund och den har fått lite vila (15-20min).
Har den stått över natten så startar den utan problem, och när den väl är igång så har jag inga problem, då går den fint och tar gasen bra och allt det där.
Någon kunnig där ute som vet vad det kan vara?
Kan tillägga att batteriet är bytt, och att när den tar som längst tid att starta så kan jag få upp en orange sköldpadda på instrumentpanelen.
Vad den orange sköldpaddasymbolen betyder i din bil bör stå i bilens handbok. Men den har att göra med reducerad prestanda som symbolen skall representera. Den verkliga orsaken kan knappast listas ut utan man får nog låta en Volvoverkstad koppla in bilen till deras diagnostik- och felsökningssystem VIDA.
När det tar lång tid starta bilen så blir säkert startbatteriets spänning ganska låg och kanske sköldpaddan då visas.
Uppstod problemet efter batteribytet?
Innan grundproblemet är löst skulle jag se till att ladda startbatteriet regelbundet eftersom de långa starterna ibland lär tömma batteriet på kapacitet och det kanske inte hinner laddas upp igen genom körning via generatorn laddar det under körning.
Läs i handboken var du kopplar in plus och minus från laddaren i så fall. På min V90 är laddpunkterna under motorhuven trots att startbatteriet sitter bak under lastrummet (och man skall inte på min bil ladda direkt på startbatteriets plus och minuspoler, gissningsvis samma på din XC60).
Haft den på en verkstad då jag fick stopp utomlands. Då dog bilen på motorvägen, hade lite mer än en kvarts tank kvar när det hände. Gick knappt att starta bilen efter det utan så fort den starta så dog den direkt. När bärgaren kom tanka jag bilen med 20l för att se så det inte va att mätarn visar fel med bränslet.
Bilen starta lite trögt men höll igång 10-15min utan problem. Verkstaden som kolla gjorde en felsökning och fick felkod på för dåligt tryck i pumpen. Felkoden släkte dom och rensade bränslesystemet på luft. Efter ca 3 veckor på verkstaden så hämtar jag bilen, den går bra och startar som den ska. Men mitt på motorvägen när nivån är ungefär på samma ställe som första gången jag fick stopp så fick jag stopp igen. Lyckades rulla vidare ca 3km till närmsta bensinstationen där jag fyllde upp med diesel. Sen är problemt som bortblåst. Vågar dock inte låta bränslenivån att hamna under nivån där jag fick stopp.
Kan de va någon givare/sensor, eller någon modul som kanske gett upp, eller att pumpen börjar bli dålig?
Känns som det är armaturen i tanken som hakat sig eftersom du får samma symtom vid den nivån hade en v70 som visade halva tanken men bilen vart sopren i tanken visade sig när jag blivit bärgad till stationen
När jag tankar får jag dock bara i ca 30-40l. Så de finns ju ändå lite soppa kvar i den.
Nu försvinner gasen 2-3 sek när man kör också. Får lämna in den på verkstad här så kanske dom kan hitta felet på den.
Haft bilen på volvo verkstad. De fick felkod på lågtrycksgivaren, som dom bytte men problemet är fortfarande kvar. Dom hade kollat tanken (två delad tank). Allt såg bra ut och pumpen kunde pumpa över från ena sidan till den andra. Verkstaden ville ha bilen där för att kunna kolla på bilen när de har tid, men det känns som det kan bli ganska dyrt om de ska hålla på och byta delar till höger och vänster. Förstår inte vad som kan vara fel på den.
Bara en tanke/analogi.

Vi hade en gång en Audi 100 5E som fick problem med motorstyrningen när det blev varmt under motorhuven.
Sedan dog motorn och efter 15-20 minuter kunde den starta igen.

Kanske har din motor någon elektronisk komponent som blir överhettad efter en längre tids körning?

Kan bara säga grattis till de det fungerar ho[…]

Service Subaru XV

Subarun har funkat som förut sedan jag var p&[…]

Hade varit koppling så hade det släppt […]

Smörjsprayer

Denna verkar fungera bra på typ sådana[…]