Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MSimonsson
Hej!

Jag har en S60 -21 med HarmanKardon-ljudet. Tycker att diskant och mellanregister inte spelar jätterent, det blir mest ett "hizzzande" ljud. Är medveten att det ska låta så, men kommer från en S90 med B&W där det var bra mycket bättre.
Tyvärr blev det en kompromiss med ljudet i denna bil, men såg nu att det finns DLS-kit som ersätter H/K samt B&W!
Är det någon som har provat detta och kan säga att det blir skillnad?
https://www.brl.se/sv/artiklar/dls-fram ... lkins.html

Jag körde med DLS på 90 och 00-talet (reference-serien) och har för mig att det var väldigt rent ljud iaf :-)
av Sasjjj
Jag är gammal ljudnörd och har ett antal ljudbyggen på mitt samvete i min ungdom. Jag har H/K systemet i min bil och jag tycker det är väldigt väldigt bra för att sitta monterat från fabrik. Man får tweaka inställningarna lite, men sammantaget tycker jag det går att få till väldigt bra. Ett av de bättre originalmonterade system jag har hört i en bil om man bortser från Volvos B/W (otroligt bra men dyyyyyyrt tillval), och några andra bilar för extrema pengar.

Jag har gjort många byggen med DLS och på den tiden var det riktigt bra grejer, jag har ingen större koll på om de fortfarande håller samma klass, men jag tror att det generellt är ett väldigt bra alternativ. De har säkert fortfarande olika "nivåer" på sina grejor, men vill man lägga några kronor så blir man knappast besviken.

Vill man gå ett steg till så kan man pyssla lite med akustiken i bilen, eller snarare ytterligare ljuddämpning i kupén. Volvo är generellt väldigt bra på ljuddämpning, men det finns utrymmen för förbättring, bagagerumsgolv, ytterligare dämpning i dörrar o.s.v.
Användarvisningsbild
av MSimonsson
Det är kanske lite kaxigt att säga att H/K inte levererar och så menade jag inte såklart :)
Det är absolut riktigt bra för att vara ett originalmonterat system!
Jag kommer ihåg ljudbilden (pureness) på vissa låtar och det lät lite bättre med ett DLS UR6-system t ex. Då hade man ju antagligen lite mer pulver från slutstegen också..

Klippt från BRL angående högtalarna:
"När bara det bästa duger
Cruise-serien placerar sig mellan DLS Performance- och Reference-serier. Det är kvalitetsljud, helt enkelt! Distorsion är en högtalares värsta fiende, med dessa högtalare har DLS optimerat alla element för extremt låg distorsion. Ljudet är rent och klart, som det ska vara. Förbättringarna slutar inte där. Ett delningsfilter till diskanten med 12 dB branthet ser till att ljudet delas i rätt frekvensområde, det vill säga att diskanten tar över där mellanregistret inte längre presterar. Med Cruise-serien har DLS valt att implementera en Mundorf-kondensator, den bästa som går att få tag i. En bra övergång mellan de elementen innebär att ljudet upplevs som klarare, mer transparent och naturligt. Detta garanterar maxad inlevelse och upplösning."

VParts har dem också med en liten monteringsvideo:
https://vparts.se/se/volvo-s60/s60-18/t ... 10810.html
Där har en finländare recenserat dem och tyckt att diskanten är 10 ggr bättre än H/K.. hur han nu mätte det :-)

Det finns även ett kit för bakdörrarna om man vill att resten av familjen (inklusive hunden) ska få bättre ljud :-D

Ska nog ta och testa iaf - för 4.5kkr kan det vara värt om det nu ska vara bättre än B&W tom?

LÖST!! Hoppas jag.. :-) Som av en slump s&[…]

Tänker på oljeringarna som klegar ihop.[…]

Troligtvis gått varmt i kontaktstycket till […]

Du behöver inte ta bort egrkylaren för a[…]