Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av FPJO
Hej

Första inlägg. Osäker på om detta hamnar rätt.
Klurar på om jag ska köpa en XC60 - år fr -18 till 21 är av intresse. Uppmärksammade denna annons:

https://rejmes.se/bilar/volvo-xc60-t6-a ... gn-zpe627/

Önskar info från erfarna om detta är en ”bra” spec. Ligger den rimligt i pris? Tycker den gått lite långt men dom ska väl rulla bra mycket längre såklart.
Jämfört lite olika men tycker detta alternativ känns rimligt. Någon med mer erfarenhet av XC60 som kan uttala sig om för/nackdelar?

Vi är en liten familj på 2+bebis och hund. Kör nog knappt 1500 mil/år i ”normal” terräng…

Tacksam för inputs, tips & råd!
Användarvisningsbild
av ShogunX
T6 medför god prestanda men samtidigt en märkbar bränsleförbrukning jämfört med de andra motoralternativen. Om det är en hög förbrukning grundar sig mest i vad man är van vid. Bilen framstår som välutrustad med bland annat 360-kamera, head-up-display, användarminne för passagerarstolen samt Polestar-optimering. Vad jag såg saknades var akustikrutor, luftfjädring samt Bowers & Wilkins - men är det nödvändiga tillval? Absolut inte, bilen är välutrustad.

Jag har inte kört någon T6-modell speciellt långt, endast en S90 T6 (med Polestar-optimering) till cirka 15 000 mil. Råkade inte ut för några motorrelaterade problem och upplevde motorn som pigg och trevlig. Körde för inte så längesen en XC60 T8 R-Design MY20 med samtliga tillval (inklusive Polestar-optimering) och det var en trevlig upplevelse. Fick däremot en gummilist monterad vid bakdörrarna då dörrdesignen på just XC60 bidrar till att smuts från bakhjulen hamnar i dörrgångarna.
av KalleJ
leiwi skrev:T6 och Polstar opt, nja (förbrukningen)
Varför skulle de påverka, är fortfarande 2.0 VEA. Bränsleförbrukningen styr du med högerfoten.
Bilagor
Skärmklipp.PNG
Skärmklipp.PNG (190.33 KiB) Visad 1737 gånger
av FPJO
Tack för svar. Känns spontant som andrahandsvärdet m.m ligger rätt högt på xc60? Allt är iofs relativt men under 350 000 känns svårt att få en utrustad xc60 från 2019-2020… Då har den ändå gått över 10 000 mil och har några år på nacken.
Måste givetvis provköra och jämföra bensin/disel. Men gilla utrustningen på denna.
av FPJO
ShogunX skrev: sön 16 jun 2024, 16:25 T6 medför god prestanda men samtidigt en märkbar bränsleförbrukning jämfört med de andra motoralternativen. Om det är en hög förbrukning grundar sig mest i vad man är van vid. Bilen framstår som välutrustad med bland annat 360-kamera, head-up-display, användarminne för passagerarstolen samt Polestar-optimering. Vad jag såg saknades var akustikrutor, luftfjädring samt Bowers & Wilkins - men är det nödvändiga tillval? Absolut inte, bilen är välutrustad.

Jag har inte kört någon T6-modell speciellt långt, endast en S90 T6 (med Polestar-optimering) till cirka 15 000 mil. Råkade inte ut för några motorrelaterade problem och upplevde motorn som pigg och trevlig. Körde för inte så längesen en XC60 T8 R-Design MY20 med samtliga tillval (inklusive Polestar-optimering) och det var en trevlig upplevelse. Fick däremot en gummilist monterad vid bakdörrarna då dörrdesignen på just XC60 bidrar till att smuts från bakhjulen hamnar i dörrgångarna.
Tack för bra svar!
av Sasjjj
FPJO skrev: mån 17 jun 2024, 21:41 Tack för svar. Känns spontant som andrahandsvärdet m.m ligger rätt högt på xc60? Allt är iofs relativt men under 350 000 känns svårt att få en utrustad xc60 från 2019-2020… Då har den ändå gått över 10 000 mil och har några år på nacken.
Måste givetvis provköra och jämföra bensin/disel. Men gilla utrustningen på denna.
Ja, andrahandsvärdet ligger väldigt högt på en XC60, andrahandsvärdet är otroligt högt på allt med fyra hjul som det står Volvo på. Men man får hyfsat mycket för pengarna.

Har du bestämt dig att du absolut måste ha en SUV? Tittat på V60 Cross Country? Liknande markfrigång, samma motor/växellåda, bättre AWD jämfört med T6 laddhybrid. För 350 kSEK får du en hyfsat välutrustad B4 (diesel) MY2022 med låga mil. (Visst, inte en laddhybrid, men drivmedelskostnaden är i många fall lägre än för en T6.)
av FPJO
Sasjjj skrev: tis 18 jun 2024, 08:14
FPJO skrev: mån 17 jun 2024, 21:41 Tack för svar. Känns spontant som andrahandsvärdet m.m ligger rätt högt på xc60? Allt är iofs relativt men under 350 000 känns svårt att få en utrustad xc60 från 2019-2020… Då har den ändå gått över 10 000 mil och har några år på nacken.
Ja, andrahandsvärdet ligger väldigt högt på en XC60, andrahandsvärdet är otroligt högt på allt med fyra hjul som det står Volvo på. Men man får hyfsat mycket för pengarna.

Har du bestämt dig att du absolut måste ha en SUV? Tittat på V60 Cross Country? Liknande markfrigång, samma motor/växellåda, bättre AWD jämfört med T6 laddhybrid. För 350 kSEK får du en hyfsat välutrustad B4 (diesel) MY2022 med låga mil. (Visst, inte en laddhybrid, men drivmedelskostnaden är i många fall lägre än för en T6.)
Ja men tycker framförallt XC60 ligger rätt högt men så tenderar man ju tycka med allt man vill köpa ;-)
Nja bestämt är det inte men lutar åt SUV modell..
V60 CC är fin men den är för liten. Måste ha större bagage etc. Kollar däremot på V90 CC…
av Sasjjj
Om jag minns rätt har V60 ett större bagageutrymme än XC60.
av LazerHawke
ShogunX skrev: sön 16 jun 2024, 16:25 T6 medför god prestanda men samtidigt en märkbar bränsleförbrukning jämfört med de andra motoralternativen. Om det är en hög förbrukning grundar sig mest i vad man är van vid. Bilen framstår som välutrustad med bland annat 360-kamera, head-up-display, användarminne för passagerarstolen samt Polestar-optimering. Vad jag såg saknades var akustikrutor, luftfjädring samt Bowers & Wilkins - men är det nödvändiga tillval? Absolut inte, bilen är välutrustad.

Angående gummilisten du fick monterad vid bakdörrarna är det något man bör säga till om även på dom nya modellerna eller är det fixat tror du?
OM RYSSEN KOMMER

ullständig kapitulation så Ryssland […]

Drivremmar

Man behöver oftast bara släppa på […]

notering om begynnande glapp Min gamla V40 hade […]

Vill ju helst inte förstöra nåt so[…]