Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1577190
Funderar på hur jag på bästa sätt ska hålla ner förbrukningen i sommar och europaresan.

En bil drar ju mest från stillastående till 70km/h och i statskörning med korta stop. Funderar om jag helt enkelt ska hålla batteriet på motorväg och ha ström för statskörning? Sedan försöka ladda upp när jag kommer åt.

Laddar jag batteriet när jag kör blir förbrukningen högre, ca 2-3 decilier men om jag å andra sidan kan få ner förbrukningen på den höga statskörningen, borde jag kanske tjäna på det?

Ja, ni fattar, hit me!
#1577228
Att ladda från motorn lönar sig inte, förlusterna förstör det. Använd navigatorn mellan laddmöjligheterna så skall bilen själv sköta det optimalt. En ganska korkad algoritm på min Sensus-bil, kanske bättre på Google-bilarna?
Men i princip ja, el när du kör långsamt och bensin på motorvägar.
#1583359
Jag ska bila ner till Italien med min nya XC60 och funderar på hur det är att ladda under resan.

Anses det ok att ladda en hybrid eller tycker elbilsförarna att de har mer rätt till en laddstolpe?

Ska man bara strunta i att ladda och köra enbart bensin?
#1583393
Cokeisit skrev:Jag ska bila ner till Italien med min nya XC60 och funderar på hur det är att ladda under resan.

Anses det ok att ladda en hybrid eller tycker elbilsförarna att de har mer rätt till en laddstolpe?

Ska man bara strunta i att ladda och köra enbart bensin?
Jag upptäckte att bilen laddar såpass att den ändå kör iväg på el från stillastående och vid lägre farter. Jag snittade 0.65 i förbrukning utan laddning. Så med de siffrorna går den som en dieselbil och inte värt att lägga pengar på laddnibg, då det också kostar. Kör bara, den fungerar som en hybrid ändå. Njut av semestern och lägg inte energi på att leta laddstolpar.
#1583396
Kör ofta ute i Europa. Det som drar är när man kör snabbt. Ligger man på 150+ är förbrukningen minst 1,3. Kör man normalt, 110-140, runt 1 liter. Att ladda lönar sig knappast, el kostar 50-80 eurocent och blir inte mycket billigare än att tanka. Att inte tanka längs motorvägarna utan i städer ger ca 20% lägre kostnad. Detta är vad jag observerat, för egen del orkar jag inte tänka på allt utan försöker ha så kul som möjligt på semestern. Då går det bort att leta laddstolpar. Att ladda batteriet när man kör på motorväg är en dålig idé, hybriddriften gör det ändå hyfsat ekonomiskt att köra i stan, om man kör vettigt.
#1583507
perhall skrev:Kör ofta ute i Europa. Det som drar är när man kör snabbt. Ligger man på 150+ är förbrukningen minst 1,3. Kör man normalt, 110-140, runt 1 liter. Att ladda lönar sig knappast, el kostar 50-80 eurocent och blir inte mycket billigare än att tanka. Att inte tanka längs motorvägarna utan i städer ger ca 20% lägre kostnad. Detta är vad jag observerat, för egen del orkar jag inte tänka på allt utan försöker ha så kul som möjligt på semestern. Då går det bort att leta laddstolpar. Att ladda batteriet när man kör på motorväg är en dålig idé, hybriddriften gör det ändå hyfsat ekonomiskt att köra i stan, om man kör vettigt.
Det händer något vid 110. Fram dit kan du ligga på 0,68. Vid 120 går förbrukningen upp till 0,72. Vid 130 0,77. Så ligger man på max 130 genom Europa, är det hyggligt. Vid 150 går det snabbt upp till litern.
#1583936
Kom hem igår efter 140 mils körning från österrike med 0.72 liter bensin per mil efter att ha startat med 5 km laddning. V60 t6 2023. Hastighet mellan 80 och 155 allt efter skyltning, så ingen snålkörning. Håller helt med om att tanka utanför autobahn sparar många pengar, exempelvis 2.2 eur/liter på autobahn mot 1.8 eur strax bredvid i mindre ort. Använde B+ läget en hel del i nedförsbackar för att få bra motorbromseffekt. B+ var också riktigt bra nerför serpentinvägar.

Hej! Jag var in på Bilia och frågade […]

Behöver ström till led lampor

Hej, tack för svaret, det är en my10, ja[…]

Det var som jag misstänkte att det var fler g[…]

Bra info. Har du keyless? Har en likadan nyckel so[…]