Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av johcarl
Hej, får meddelande om att ny mjukvara finns för bilen. Kan man uppdatera mjukvaran själv eller är det Volvo-verkstad som gäller?
Om så, hur gör man eller går det ta bort meddelandet?
Senast redigerad av 1 johcarl, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av bem
Kom meddelandet att det fanns uppdatering i din Volvo Cars app som en notis där (ringklockan uppe i högra hörnet)? Eller visades nåt meddelande i din bils centerdisplay?
Jag funderar på om det kan vara så här att notis/meddelande visas när ny mjukvara finns till bilmodellen, men specifikt till just din bil kan det dröja några veckor innan du har möjlighet hämta hem och installera mjukvaran. Ny mjukvara går nämligen inte ut till alla bilar samtidigt utan under en period om några veckor.
I översta bilden är du i fliken systemuppdatering. Om det bara är kartuppdatering eller någon mjukvara måste du gå in i den flien om jag inte tänker fel. Så klicka runt där så hittar du nog.

Om inte det hjälper är det nog bara att vänta, Volvos mjukvaruavdelning gör säkert mycket, men att testa är inget man slösar tid på. Har haft liknande problem tex där Spotify vägrade starta utan hänvisade till att det finns en uppdatering. Men någon uppdatering fanns inte...
av johcarl
bem skrev: mån 01 apr 2024, 09:45 Kom meddelandet att det fanns uppdatering i din Volvo Cars app som en notis där (ringklockan uppe i högra hörnet)? Eller visades nåt meddelande i din bils centerdisplay?
Jag funderar på om det kan vara så här att notis/meddelande visas när ny mjukvara finns till bilmodellen, men specifikt till just din bil kan det dröja några veckor innan du har möjlighet hämta hem och installera mjukvaran. Ny mjukvara går nämligen inte ut till alla bilar samtidigt utan under en period om några veckor.
Meddelandet kommer i bilens display , ej i Volvo-app 🙂
Ok är det så gällande mjukvaran? Bra att veta.
av johcarl
Fattiglapp skrev: mån 01 apr 2024, 21:41 I översta bilden är du i fliken systemuppdatering. Om det bara är kartuppdatering eller någon mjukvara måste du gå in i den flien om jag inte tänker fel. Så klicka runt där så hittar du nog.

Om inte det hjälper är det nog bara att vänta, Volvos mjukvaruavdelning gör säkert mycket, men att testa är inget man slösar tid på. Har haft liknande problem tex där Spotify vägrade starta utan hänvisade till att det finns en uppdatering. Men någon uppdatering fanns inte...
Trycker man på blå markering om mjukvaruuppdatering, händer inget 🤨
Tänkte därför att fliken om system skulle innehålla ev uppdateringen.

En fråga, måste man ha Wi-Fi eller fungerar mobil-surf?
Volvo 945 STARTAR EJ

Har du larm i bilen?

Ja, det är helt sagolikt vad folk verkar leva[…]

Hej, Jag har en del strul med min V70, det bö[…]

Laga rost Göteborg?

Gammal tråd kommit dit då jag ocks&ari[…]