Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robbi
Lite dum fråga men hittar ingen info. Hur är det med det vanliga 12v batteriet. Laddar det endast med motorn igång eller laddas upp när man laddar bilen? Jag tänker på dagliga turer endast med batteri.
av Gameburg
Nu vet jag inte hur det skiljer mellan årsmodell osv, men min v60 -23 laddar med 14V när man laddar hybridbatteriet. när man kör bilen oavsett på bensin eller hybrid så laddar det med ca 14,8V från hybridbatteriet till 12V.

Hade själv samma fundering så jag installerade en Victron smart voltage sensor på batteriet (skickar info via BT) ;-)
Användarvisningsbild
av Robbi
Gameburg skrev:Nu vet jag inte hur det skiljer mellan årsmodell osv, men min v60 -23 laddar med 14V när man laddar hybridbatteriet. när man kör bilen oavsett på bensin eller hybrid så laddar det med ca 14,8V från hybridbatteriet till 12V.

Hade själv samma fundering så jag installerade en Victron smart voltage sensor på batteriet (skickar info via BT) ;-)
Ok, då borde det vara samma sak med min väntande 24 late.
av Gameburg
Japp, det borde inte vara ngt problem. Kör nästan varje dag på enbart el och 12V batteriet håller spänningen fint. Inte sett några behov att "stödladda" 12V batteriet...
Användarvisningsbild
av ShogunX
Det stämmer att bilens startbatteri laddas när laddning av hybridbatteriet sker.
Flexifuel, etanol - bensin

Det blir ingen miljöeffekt av att köra p[…]

Smörjnippel S60 -03

Nej

Kabel för Startbatteri

Hej. Tack för info. Jag tycker det känns[…]

En äldre bil har högre underhållsb[…]