Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jool21
Hej,

Har ett problem där ett klickande ljud uppstår sporadiskt från baksätet på både höger och vänster sida.
Det är en V60 MY21.
Har haft inne den hos mekaniker som satte på en tejp för fästet för baksätet vilket inte hjälpt.
Har testat köra med samtliga bälten inkopplade men problemet är kvar.

Detta klickande kan uppstå när man står still också men uppstår aldrig konstant utan alltid sporadiskt oavsett om jag står still, kör över gupp, svänger skarpt osv.

Ljudet är väldigt likt att bältet skulle slå på knoppen som håller mot för att fästet på bältet inte skall åka för långt ned eller egentligen valfri metall mot metall eller metall mot plast.

Inspelning för ljud kan fixas fram, behöver bara konvertera till en ljudfil ifall det skulle hjälpa.

Jag börjar tro att det kan vara något relaterat till låset på dörrarna då jag testat allt möjligt för att få bort ljudet.

All hjälp uppskattas, underbar bil men det är den enda detaljen som stör mig något ofantligt mycket.

Mvh,
Jool
av SaturnV
Jag har liknande ljud fast det kommer från de främre bilbälteshållarna (den fasta delen med röd tryckknapp). Ljudet uppstår vid körning och när bältet används, det upphör när jag tar tag i den rörliga delen och vrider till den när den är ihopkopplad. V60 MY19.
av pergrein
jool21 jag har precis samma ljud som dig. Jag har smort bygeln i karossen som dörren låser fast i men ljudet är kvar. Som du säger kan ljudet komma precis när som helst men jag upplever det som att det låter oftare vintertid=kyla. Jag har även kört med nerfällda ryggstöd bak men ljudet kom iaf. Tycker ljudet låter som plastklick

Mvh
Per
av jool21
Hmm, intressant. Är rätt säker på att ljudet kommer från där bak, både från vänster och höger men hör höger betydligt oftare.
Ljudet kommer oavsett om bältena är i eller inte, har aldrig hört ljudet när bilen inte är igång men däremot när den är igång och går på tomgång.

https://jumpshare.com/s/dcOVNl32YNJO8lrWVoID Här är ljudfilen, mellan sekund 9 och 10 hör man ljudet väldigt tydligt. Filmat genom att lägga min telefon i baksätet så lite extra ljud tillkommer dessvärre.
av pergrein
Lyssnade på ljudfilen och det är samma som jag har också. Är också väldigt säker på att det kommer bakifrån.
av Fattiglapp
Är ni säkra på att ljudet kommer från sätet? Jag hade ett ljud som kom ibland men oftare och oftare tills jag kunde lokalisera det. Visade sig att innertaket är fäst med någon speciell kardborreaktig teknik, och det var för det glappade/lossnade. I så fall försvinner ljudet om någon sitter i baksätet och trycker på taket på rätt ställe.
Det var väldigt svårt att lokalisera...
av jool21
Inte säker om det faktiskt är sätet, nog lite oklart formulerat från min sida att det är runt baksätet.
När jag haft 2 st personer i baksätet har jag inte hört ljudet, dock inte kört allt för mycket med just 2 i bak men då har de inte heller tryckt på taket.
Undrar dock om det kan vara som du säger att det är med taket. Ljudet kommer definitivt ovanför om man lyssnar på klippet och har 1 till där jag har telefonen högre upp där det låter relativt nära.
av III
Nu drar jag mig till minnes ett ljud jag hade när bilen var nyinköpt. Svårt hitta men till slut lyckades jag hitta det av en slump. Det kom från luftutblåsen i b-stolpen. Visade sig vara ett glapp i paralellstaget i luftutblåset. Det är i metall, gick att knäcka lite försiktigt så det blev förspänning och ljudet försvann. Byttes på garantin. Hör ni ljudet och håller handen på ribborna på utblåset så är det där. Det är enkelt att fixa i så fall. Då ska jag förklara.
AC & kylfläkt

OBS! Viss irioni i ovanstående inlä[…]

Vw passat

Hej. Har en vw passat kombi,2018 bensinare. Som g&[…]

Ovärderlig information! Bra jobbat!.

@atteatte , Har varit ute och tittat lite nu me[…]