Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Laban1972
Jag hämtade ut min nya "XC60 Recharge T6 II Plus Dark edition" igår. En riktig pärla! Det var den roliga delen...

Efter en kort resa till bensinstationen, ca 2 km, och efter att jag startade bilen efter tankningen så fick jag ett felmeddelande "Sakta ner. Bilen kommer att minska hastigheten. Fel på drivsystem". Efter att jag åkt tillbaks till Volvohandlaren i max 50 km/h och en snabb felsökning av servicetekniker så blev domen att elmotor måste bytas.

Är det någon annan som fått samma fel? Är det ett vanligt förekommande fel?
av III
Nämen sån otur. Hade det varit vanligt hade det skrivits om här. Kan inte påminna mig att jag läst om något liknande.
av JP88
Jag råkade ut för (troligen) samma fel under julhelgen med en 6 dagar "gammal" XC60 Recharge T6 II Plus Dark edition, MY 2024 late. Samma felmeddelande som du. Elmotorn slutade att fungera och hastigheten på bilen begränsades till 100 km/h (och inte 50 km/h, som du fick). Felet försvann dagen efter av sig självt och bilen fungerar utmärkt igen. Efter helgerna så kontaktade jag PST som kunde hämta vissa felkoder från molnet. Ett besök på verkstaden gjorde att vi tillsammans kunde kolla efter ytterligare felkoder. Mest troligt är att någon övervakning av vridmomentet blev fel. Om det var mjukvarurelaterat eller om någon komponent hade ett tillfälligt fel är oklart. Jag fick ny mjukvara. Felet är inrapporterat som garantiärende. Låter lite overkill att byta elmotor. Spännande att höra om fler är drabbade.
av Laban1972
Uppdatering i ärendet.

Det blev inte en ny elmotor men en "inverter" mellan batteri och motor måste fixas. Inte skoj efter att jag kört 2,5 km med en sprillans ny bil. "Min" inverter är nr 8 i kölistan, det kommer 3 st till Sverige om 2-3 veckor. Tur att det finns hyrbil och i detta fall så betalar Volvo. Får slita på Hertz rätt så nya XC60 AWD B5.
av JohanFredriksson
Suck inget man förväntar sig direkt men lösningen med hybrid där två motorer ska sammarbeta och driva samtidigt kan inte vara en enkel historia. Vill inte att den ena motorn ska dra sönder den andra.

Undrar hur länge batteriet håller innan det måste bytas eller hur känsligt (dyrt) som finns för att hybriden ska fungera som tänkt. Testade XC60 T6 idag och den var underbar att köra.

Vad ligger förbrukningen på med realistisk körning och kan elen tar slut så man helt apropå har en T5. Jag vill inte bli av med kraften från elmotorn under en resa. Första milen 400 hk sedan 250 hk så jag antar den måste ladda under tiden? Så utslaget när batteriet måste laddas under färd vad drar bilen då?

Johan Fredriksson
av TobiasHieta
Oftast använder man sin hybrid i Hybrid läge. Då försöker bilen själv lista ut vilken motor som ska användas, el när man kör lugnt och sansat, sen kickar bensinmotorn in när man gasar hårt eller tappar grepp (eller det är väldigt kallt, då startar den ofta i min erfarenhet). Kör man långt knappar man in sin destination i Google Maps. Då slås "smart energiförsdelning" in. Den försöker då spara el till när det behövs bäst (stadskörning och crusing i jämn hastighet). Köra med full effekt med båda motorer heter "power". Då blir det åka av, men drar enormt med bensin och el.

ang förbrukning så beror det väldigt mycket på väg. Motorväg 110-120 så ligger min på 0.6-0.8 med fullpackad bil och takbox. När vi kör till stugan så kommer jag ner på 0.1-0.2 eftersom det är småvägar med lägre hastighet. YMMV.
av Fattiglapp
Du har "alltid" tillgång till fulla kraften, den håller batteriet tillräckligt laddat för fyrhjulsdrift och kraft. Om man kör någorlunda normalt. Antar att det i teorin går att tömma batteriet men ingen jag märkt på mina femtusen mil.

Kör du på 0.1-0.2 måste rimligen den mesta energin komma från batteriet, och då är förbrukningen bara ett mått på vägen och laddningen... Att man skulle komma i närheten av 0.6 på motorväg med takbox låter också i högsta grad som glädjesiffror. Min V60 ligger på drygt det utan takbox. Men samma sak där, om du åker en kort sträcka och tömmer batteriet kan ju förbrukningen bli vad som helst.

Drivlineproblem verkar vanligt, är det möjligen vanligare på de uppdaterade med längre räckvidd? Drivlinan är väl det enda som funkar felfritt på min bil :-D
av JohanFredriksson
OK vad bra jag vill inte bli av med anledningen jag köper bilen. Läser jag mellan raderna verkar det vara strul med bilarna när man tycker de borde bli bättre med tiden och inte sämre.

Vilka grejer om den planerar resan och håller på batteriet.
Ska jag tolka det som den laddar så kraften alltid finns vid behov och lägger på laddning om man kör lite mer aggressivt.

Någon som kör i constant AWD, bilen gick mycket bättre i detta väglaget men undrar vad den börjar dra då.

Nu vet väl ingen riktigt men blir batteriet trött efter några år och bilen strular blir det en dyr erfarenhet. Att den står på verkstaden är också ett bök. Fortsätter leta, hittade i Hallsberg och kanske kan kolla i Örebro samtidigt tror det var T8.

Johan Fredriksson
av Fattiglapp
Constant AWD använder jag mest till att dra upp båten. Har testat på väg för skojs skull och kan väl konstatera att den blir rejält törstig. Då går ju motorn för att driva framhjulen och generera ström till batteriet. Jag kan inte svära på att mitt test är representativt för långkörning i det läget man jag hamnade långt över litern per mil med snäll körning.

Här måste man istället ut till[…]

Har du något Art.nr eller liknande på[…]

Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]

Parkslide är undantaget kravet på utr[…]