Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Javerhammar
Hej.
Det var länge sedan jag postade något i forumet. Tänker mig att det passar bra att lämna en recension av min nuvarande bil - V60CC B4 -20 efter 12000 körda mil.
Det som ligger till grund i jämförelsen är Skoda Super 4x4 tdi 190 -17 (12000 mil) och XC70 D4 -14 (MY15,12 000mil). XC70in är frugans bil som vi haft sedan ny, de andra två är förmånsbilar.
Bilen i sig är en Momentum Advanced med ljuspaket, lastpaket, LED Ramp monterad av Volvo och laminerade rutor runt om.

Motorn - B4 mildhybrid. Motorn är inte supertyst/dämpad jämfört med t.ex. en ny A6. Men jämfört med XC70 och Superb är den ganska tyst :). Start/stopp funktionen är nog en av de bästa jag någonsin kört, innan foten lämnat bromspedalen så har motorn startat.
Vibrationer, förvånansvärt lite vibrationer, provkörde en B5 (bensin) och upplevde ingen större skillnad dem emellan.
Effekt/kraft - Jämfört med TDI190 känns den starkare över hela registret och piggare överlag (kan bero på Superbens kassa mappning av gaspedalen). Jämför med gamla radfemman (D4) så känns den "smidigare", mer varv villig och piggare. Men radfemman upplevs som sjukt mycket starkare från tomgång upp till 3000rpm, som ett ånglok :)
Växellåda - Jag gillar momentomvandlarlådorna och utesluter superben helt i min jämförelse här. Jämfört med XC70ns 6 växlade låda så är den nya 8 växlade en förbättring på alla punkter! Smidigare ingrepp, mjukare växlingar, mindre fördröjning och snabbare växlingar om man så önskar. I min värld gör växellådan allt precis sådär lagom bra för att man ska slippa fundera på vad den håller på med.
Komfort framsäte - Återigen åker superben ut, mest på grund stolarna som inte alls passar min kropp. Jag har kört som längst 140 mil på en dag, väldigt få och snabba pauser. Efter en sån dag i Superben hade jag inte i kroppen, fått ägna halva resan till att skifta sittställning för att försöka minska smärtan. I både XC70 och V60CC lämnar en sån dag inte en tillstymmelse till smärta eller stelhet. I min värld ett riktigt gott betyg och stolarna i bägge bilarna. XC70 har större och "mysigare" stolar, V60 stolarna känns ganska små då man hoppar direkt mellan bilarna men inte annars. Jag har relativt korta ben och störs inte av att sätet inte har utdragbart lårstöd.
Komfort baksäte - Varken V60 eller XC70 är något under av utrymme i baksätet. Upplever XC70 som bekvämare i baksätet, något mjukare men ändå fasta stolar. Här glänser superben med gott om utrymme, lite högre sits och en helt igenom väldigt behaglig upplevelse!
Ljudkomfort - Superben åker återigen ut på en gång, fruktansvärt bullrig bil. V60N är inte supertyst den heller, ganska mycket däcksljud som letar sig in i kupen, speciellt med vinterdäcken på. Övriga ljud är väl dämpade (kanske tack vare laminerat glas?). XC70 vinner överlägset! Testade med en decibel mätare mot superben, ur minnet var ljudnivån likvärdig då superben kördes i 70km/h och XC70 någonstans över 140km/h. V60CC ligger någonstans däremellan.
Lastutrymme - Enligt volymmätningarna ska Superben vinna överlägset, och V60 inte vara så mycket mindre än XC70. I verkligheten straffas superben av sin sluttande bakruta. Kanske att det går in lite mer i Superben, men allting måste "pusslas" in för att sedan testa om bakluckan går att stänga... Då det gäller effektivt lastutrymme skulle jag säga att XC70 vinner stort. V60 är riktigt liten jämfört med bägge de två andra bilarna. Packade bagage och baksäte fullt i V60 bara för att sedan få lasta ur och lasta i XC70 (allt var frugans fel). Döm om min förvåning då allting jag pressat och pusslat in i V60 i princip gick att "kasta" in i XC70 utan att ens behöva fundera på hur det skulle lastas. Sjukt stor skillnad!
Ljudsystem - Stora paketet i Superben (Canton) High performance I både XC70 och V60CC. Alla gillar vi olika, jag gillar naturtroget ljud utan överdriven bas och diskant, ett fylligt mellanregister och hyfsad midbas måste finnas för att jag ska uppskatta ljudet.
Superben saknar all form av midbas och mellanregister, däremot har den väldigt mycket diskant och ganska ok botten. Men för min del funkade inte ljudet alls.
XC70 har ett ok ljud, lite dämpat och inte så dynamiskt, dynamiken tror jag beror på signalkvalitet vid streaming.
V60 har något bättre ljud än XC70, lite mer dynamik och går att spela lite högre. Helt klart dugligt och uthärdligt under långa resor.
Har lyssnat på både H/K och B&W till V60, bägge systemen men framförallt B&W gjorde mig besviken. För de pengarna man betalar kan man köpa sig sjukt mycket bättre ljud om man vänder till en bilstereo firma.
Väghållning V60CC och XC70 standard chassi, Superb DCC (aktivt). Superben gick att ställa i tre lägen, komfort, sport, normal. Oavsett läge så saknade bilen kontroll kontroll av hjulen då man körde på ojämn landsväg i högre tempo. Studsade och slog, flyttade sig i sidled vid kurvtagning över ojämnheter.
Både XC70 och V60CC har mycket bättre kontroll på hjulen i alla lägen, men där slutar nog likheterna. XC70 är kanske inte mjuk men det känns att den är tung, kränger relativt mycket och gillar inte när det går för fort. Lagom tempo med lite last i så är den helt fantastisk och den bil jag faktiskt föredrar.
V60CC - Kan man säga att den är sportigare!? Den är helt klart med planterad på vägen, funkar väldigt bra att köra snabbt med på slingriga småvägar oavsett kvaliten på vägen. Mer direkt kontakt mellan ratt, hjul och väg. En mycket roligare bil än de övriga två. Funkar fint oavsett om man ska köra fort rakt fram eller bara mysa runt lite på landsbygden.
OBS- XC70 rullar på 16" vilket säkerligen straffar den ganska mycket på kurvig väg.
Strålkastare - Superb, nån form av aktiv LED, XC70 Xenon + halogen, V60CC Advanced LED.
Superben har helt klart sämst både hel och halvljus, XC70 har helt klart starkast hel och halvljus (bländar av xenon och tänder halogen på hel) och bäst ljusbild. V60CC har däremot en stor fördel i sina Advanced LED. Helljus automatiken är på riktigt helt fantastisk! Den boxar, flyttar, tänder och släcker utan att missa en enda gång! Superben hade något liknande som stängdes av efter ett par dagar då det inte riktigt fungerade.
V60CC igen, eftersom det är Volvo som monterat rampen så kan den stängas av och på via pekskärmar menyn. Även med rampen på fungerar automatiken utan problem, bländar av rampen först, sen flyttar den ljusbilden och börjar jonglera runt :) Vid kraftigt regn, lätt dimma eller snöfall är det en fördel att kunna stänga av rampen och köra med bara helljus.

Som dragbil - Superbens DSG låda gjorde den till en väldigt dålig dragbil vid rangering, förutom det var den helt ok. Med sitt långa bakre överhäng kändes det då man körde på rekommenderat kultryck ganska svajigt och gungigt.
V60CC - 197hk, med elmotorn vs XC70 181hk radfemman Jag vet inte om jag har för höga krav/förväntningar på V60CC eller om det är specifikt för min bil. Jag drar iaf runt på fullbred och 1,9ton tung husvagn. XC70 får rull på ekipaget mycket lättare än V60CC, både från stillastående och i fart.
Förutsättningarna är ( att ta hem husvagnen från landet) man måste krypa fram mot en brant backe samtidigt som fronten ska över ett litet dike och 1,5meter ut i terräng samtidigt som man måste svänga fullt vänster och sedan ge gas för att komma uppför backen.
Superb - DSG lådan slirar tills den kopplar ifrån pga värmen, inte alls behagligt samt att den inte alls är bra vid backning av släp på ojämnt underlag.
V60CC - fungerar helt ok, varvar en hel del för att komma upp och det känns lite som att husvagnen styr bilen istället för tvärtom. Trodde att den skulle fungera bättre.
XC70 - Som en traktor, ingen tvekan överhuvudtaget utan gör precis det man förväntar sig att den ska göra, lugnt fint och stilla.
Väl uppe i fart med ekipaget upplever jag att V60CC saknar kraft vid långa uppförsbackar, allt är ju relativt, jämfört med en 1.6liter bensinare har den hur mycket kraft som helst :) Men jämfört med både XC70 och Superb.
Samma jäkla långa uppförsbacke där varken Superben eller XC70n tvekar då man ger lite gas för att öka farten, där måste jag i V60CC ge full gas. Men - det är inte helt konsekvent, ibland känns det som att den har kraft och ibland inte. Vet inte om den stöttar med elmotorn om det finns laddning i batteriet? Kan vara att det jag reagerar på är skillnaden mellan med och utan elmotorns hjälp...
Borde finnas en batterimätare som visar tillgänglig laddning!

Klimatanläggning/värme/kyla.
Alla tre bilar har extra värmare, fjärrstart, två zons klimatanläggning, sätesvärme fram och bak. Undrar om inte Superben hade en extra zon i baksätet också...
XC70 har utan tvekan bäst klimatanläggning "set and forget". Aldrig behövt ändra någonting i den bilen oavsett +30 eller -20 grader, även den effektivaste sätesvärmen.
Superb - Mycket fipplande fram och tillbaks för att få en behaglig temperatur i kupen, fick ändra temperatur beroende på utetemp. Sjukt dåligt sätesvärme, kan berott på skinnstolarna eller ventilationen i dem.
V60 - Jag gillar inte att manuellt behöva ställa in max fläkthastighet, eller grundhastighet, osäker på vad det är man ställer.
Iaf - blir det riktigt varmt ute så måste man manuellt öka fläkthastigheten, om man då inte vill att den ska ha hög hastighet hela tiden. Ett stort steg ned jämfört med XC70.
Men med en då för tillfället anpassad fläkthastighet så håller den jämn och fin värme eller kyla i hela bilen. Sätesvärmen något sämre än i XC70 men betydligt bättre än i Superb.
Att kunna fjärrstarta V60CC är en riktigt lyx (kanske miljövidrigt att säga så..). Men det är en funktion jag använder ofta då den även värmer upp ratt och säte då den fjärrstartas.
App - XC70 och V60CC VOC, Superb skidas egna.
Jag har haft väldigt lite problem med VOC, någon gång ibland kanske att det strular. Men som mest kanske vid sju tillfällen under tre år med V60CC, lite fler tillfällen med XC70in men den är ju 9 år gammal nu.
Skodas app fungerade hyfsat, hände betydligt oftare att den inte fick kontakt eller inte kunde slutföra önskad åtgärd.

Kvalite -
Superben, höger bak dämpare kass, bakluckans låsning kass, byttes på garanti
V60CC, ställdonen till bakluckan gav upp och byttes på garanti
XC70, gasdämpare baklucka gett upp (elektrisk), byttes efter att garantin gått ut.
Låsmotor vänster bakdörr kass, bytte motorn själv.
Haldexen gav upp! Byttes på maskinskade försäkringen (hade undvikits med en service vid 9000mil)
Alla tre har Haldex generation 5, olika programmering ger lite olika egenskaper. Båda volvobilarna startar med haldexen låst (har jag för mig). Superben startar inte med den låst.
I övrigt ganska lika funktion.

Verkstäder - Skoda borde få böter för sina kassa verkstäder och obefintliga kundvård...
Volvo å andra sidan - Så fruktansvärt bra verkstäder, snabba, lyhörda och serviceminded! Skodas verkstäder var en stor anledning till att jag bytte bilmärke (samt ryggvärken).

Tror jag täckt in det mesta i ganska övergripande ordalag, varje punkt ovan skulle kunna dissekeras ned till detaljnivå som jag tror skulle bli för mycket!
Om jag skulle vara tvungen att välja en bil av de tre ovan så är det XC70 jag skulle gå med :)
Nu är min V60CC tre år gammal = dags för byte. Tänkte ta ut en V60 T6 men med 18 månaders leveranstid har man ingen aning om hur reglerna ändras tills bilen kommer.
Istället blir det en lite udda fågel i Sverige (säkert i världen också) en DS4 Executive. Är inte helt säker på att det är ett klokt val men den var sjukt bekväm att köra, tyst, mjuk och HiFi stereon (focal) har ur minnet ett helt magiskt ljud (om jag inte blir bedragen av mitt minne...).
Hoppas bara att verkstäderna är bra då den välkända franska kvaliten ger sig till känna 🤣
Varför byta? XC60

Det spelar nog ingen roll vad andra tycker, du har[…]

Frihjul på generatorn som gett upp...?

Dagens Blocket Bilar.

Ojoj. Här har det hänt mycket och jag ve[…]

Bytt Tankarmatur 240 1986

Förpunpen ska väl gå kontinuerlig[…]