av Smidge - sön 03 sep 2023, 14:33
- sön 03 sep 2023, 14:33
#1553605
Skrotade tyvärr min V60 2016 mot ett vägräcke häromdagen och tvingas fixa en ny (begagnad) bil med kort betänketid.
Klurar på om det är subjektivt värt miljömässigt att slå till på en laddhybrid. Blir det en laddhybrid så blir det en V60, därför postar jag här. Har en generell fråga och en mer specifik.
Generellt, jag har svårt att hitta detaljerade info/tester om hur Volvos laddhybrider går på el under olika betingelser (hastighet, temperatur). Någon som kan hjälpa till med länkar till officiell info eller tester? Stort tack!
Mer specifikt. Är det rimligt att tro att en V60 laddhybrid kan att gå helt, eller till stor del, på el om:
- bilen står ute och ofta har minst -5 på morgonen, ofta -8 till -16 på morgonkvisten
- har en jobbpendling som innebär att jag först kör ett fåtal minuter genom byn till motorvägen, sen 80-100 km/h i ett par kilometer, sen en gnutta stadstrafik sista biten. Totalt 10 km.
Jag har inget varmgarage men kan ladda varje natt (och köra motorvärmare om det kan hjälpa?).
Klurar på om det är subjektivt värt miljömässigt att slå till på en laddhybrid. Blir det en laddhybrid så blir det en V60, därför postar jag här. Har en generell fråga och en mer specifik.
Generellt, jag har svårt att hitta detaljerade info/tester om hur Volvos laddhybrider går på el under olika betingelser (hastighet, temperatur). Någon som kan hjälpa till med länkar till officiell info eller tester? Stort tack!
Mer specifikt. Är det rimligt att tro att en V60 laddhybrid kan att gå helt, eller till stor del, på el om:
- bilen står ute och ofta har minst -5 på morgonen, ofta -8 till -16 på morgonkvisten
- har en jobbpendling som innebär att jag först kör ett fåtal minuter genom byn till motorvägen, sen 80-100 km/h i ett par kilometer, sen en gnutta stadstrafik sista biten. Totalt 10 km.
Jag har inget varmgarage men kan ladda varje natt (och köra motorvärmare om det kan hjälpa?).