Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Skrotade tyvärr min V60 2016 mot ett vägräcke häromdagen och tvingas fixa en ny (begagnad) bil med kort betänketid.

Klurar på om det är subjektivt värt miljömässigt att slå till på en laddhybrid. Blir det en laddhybrid så blir det en V60, därför postar jag här. Har en generell fråga och en mer specifik.

Generellt, jag har svårt att hitta detaljerade info/tester om hur Volvos laddhybrider går på el under olika betingelser (hastighet, temperatur). Någon som kan hjälpa till med länkar till officiell info eller tester? Stort tack!

Mer specifikt. Är det rimligt att tro att en V60 laddhybrid kan att gå helt, eller till stor del, på el om:
- bilen står ute och ofta har minst -5 på morgonen, ofta -8 till -16 på morgonkvisten
- har en jobbpendling som innebär att jag först kör ett fåtal minuter genom byn till motorvägen, sen 80-100 km/h i ett par kilometer, sen en gnutta stadstrafik sista biten. Totalt 10 km.

Jag har inget varmgarage men kan ladda varje natt (och köra motorvärmare om det kan hjälpa?).
Generellt:
Kommer ca 80km på sommaren på EL (laddas då direkt efter körning dagen innan i temp mellan 14-20grader)
Kommer som kortast ca 65km på vintern (samma laddningsmönster som ovan, men en utetemp på ca -5 till -15grader)

Specifikt:
Ja! Inga som helst problem T/R

Mina erfarenheter av V60 T6 Recharge 2023 (med det större batteriet)

Värmaren tar ett par km i räckvid (på vintern) om du kör den på el. Även när laddaren är inkopplad. I alla fall va det så i vintras på min modell... vet inte om det kan ha ändrats med någon senare mjukvara? Kanske någon annan kan svara på? :-)
Med det körmönster och laddning utomhus som du beskrivit kommer det funka bra. Jag har kört med Volvo laddhybrid i två vintrar här i Värmland (rätt kallt ibland). Har den utomhus hela tiden och laddar då. Kör V90 T6 Recharge MY22 early. Har du råd skulle jag satsa på MY22 late eller nyare så du får 18,8 kWh hybridbatteri och 145 hk elmotor. Trevligare med längre räckvidd på el och elmotor med lite mer kräm i. Från MY24 är det möjligt med 2-fasladdning och det går snabbare ladda då.
Om du undrar över AWD på en Volvo laddhybrid, körläge ”Constant AWD”, så kan du köra hur länge du vill med det, men det kommer dra lite mer bränsle eftersom hybridbatteriet laddas under gång då. AWD:n funkar rätt bra tycker jag. Skatten är löjligt låg än på laddhybrid, 360 kr plus registeravgift 62 kr. Om du tänker beställa en ny V60 Recharge så är det lång leveranstid f.n. 12-15 månader. Jag har bensinvärmare i min laddhybrid, det var sista årgången, MY22 early, som det var möjligt. Därefter är det endast elvärmare i laddhybriderna, utom vissa (t.ex. XC60) som fick bensinvärmare åter på grund av komponentbrist under ett tag.
Stort tack @Pear4Life och @bem!

Det verkar som att dagspendlingen inte skall vara något problem.

Återstår att klura ut om förbrukningen vid längre körsträckor (>50 mil) blir rejält mycket högre än exvis en V90 D4. Vad jag förstår kan den gå upp rejält när batteriet är slut på vissa modeller, har dock ännu inte undersökt alla.

Jag har ett rätt brett spektrum av alternativ just nu, allt från äldre V60 Twin Engine (som dock verkar ha för litet bagageutrymme för att vara gångbart) till 2-3 år gammal V60/V90 Recharge för många hundra tussar mer.

Hjälp mig hitta på en trovärdig inbillning till varför jag "får"/bör köpa en Recharge istället för en Passat GTE, som verkar det rimliga men tråkiga valet? ;)
Smidge,
På Volvo laddhybrider, åtminstone lite nyare, finns smart energifördelning med hjälp av karta. Det är en bra finess när man skall köra längre. Då liksom smetas batteriets kapacitet ut under hela resan så du får lägre bensinförbrukning. Det står i handboken om du väljer en nyare V60 Plugin hybrid på Volvo Cars hemsida (äga, manualer). Jag brukar använda den funktionen när jag åker till jobbet 6 mil dit och lika långt hem). En T6 bensinmotor är rätt törstig om man kör lite fortare, men där jag bor är det 80-väg inom en radie på ca. 6 mil och i sån hastighet är förbrukningen inte mycket att orda om, rätt låg.
Smidge skrev: mån 04 sep 2023, 21:06 ...Återstår att klura ut om förbrukningen vid längre körsträckor (>50 mil) blir rejält mycket högre än exvis en V90 D4. Vad jag förstår kan den gå upp rejält när batteriet är slut på vissa modeller, har dock ännu inte undersökt alla.
...
Jag har kört ett antal vändor till både Italien och Österrike utan att ladda.
Min uppfattning är att den inte är speciellt törstig, ca: 0,8 - 0,9 beroende på hur fort det går.
Jämförelse med tidigare bilar på liknande resor: V70 2.4D ca: 0,8, V70 D3 ca: 0,8, V70 D4 AWD ca: 0,88
Samtliga automat, marschhastighet 140 - 160 km/h, fläckvis 160 - 200 km/h (160 - 180 km/h för hybriden)

OBS!! ovan förbrukning är "äkta siffror", dvs. tankade liter dividerat med körda mil (inga glädjesiffror från färddatorn).
Senast redigerad av 1 Novis01, redigerad totalt 0 gånger.
Smidge skrev: mån 04 sep 2023, 21:06...Hjälp mig hitta på en trovärdig inbillning till varför jag "får"/bör köpa en Recharge istället för en Passat GTE, som verkar det rimliga men tråkiga valet? ;)
För att man inte vill ha en "Fuskwagen"
För att Passat GTE har "mopedmotor"
En kul grej med en V60 Recharge är, tycker jag, att den kan upplevas som en sportbil vid körning. Den ligger väldigt fint på vägen och känns helt enkelt rolig att köra. Hade en V60 Recharge demobil i 3 dagar innan jag bestämde mig för V90 Recharge för den har större lastutrymme. Hade det inte varit för det hade jag tagit en V60 Recharge.
Sen om du spanar in nyare V60 Reharge, MY22 early och nyare kan de p.g.a. datachipbristen ha viss utrustning som saknas som BLIS och Driver awarness med bl.a. cross traffic alert. S.k. Chip brist edition som man lite skämtsamt säger om dessa. Det borde stå i ursprungliga avtalet på en beg. BLIS kan man enkelt se om det saknas för då saknas ”bumerangen” i backspegeln och när man aktiverar bilen lyser inte den en kort stund röd. Jag har BLIS i min V90 Recharge.
bem skrev:
Sen om du spanar in nyare V60 Reharge, MY22 early och nyare kan de p.g.a. datachipbristen ha viss utrustning som saknas som BLIS och Driver awarness med bl.a. cross traffic alert. S.k. Chip brist edition som man lite skämtsamt säger om dessa. Det borde stå i ursprungliga avtalet på en beg. BLIS kan man enkelt se om det saknas för då saknas ”bumerangen” i backspegeln och när man aktiverar bilen lyser inte den en kort stund röd. Jag har BLIS i min V90 Recharge.
Var hos min ÅF idag efter provkörning av en XC60 T6 Recharge som jag också funderar på. Han bekräftade att BLIS och Driver Awareness är tillbaka i specen nu. Om jag beställer nu får jag leverans i April.
Angående törstig V60 T6. Åkte Rovaniemi - Stockholm med urladdat batteri i April med fullpackad bil från golv till tak 122mil enkel väg och då drog den 0.74 L/mil.
Det är den högsta förbrukningen jag haft hittils. Sen att jag är duktig på eko-driving är en annan sak men som med alla bilar så går det att få bilar att dra betydligt mycket mer än det som anges också.
Varför byta? XC60

Det spelar nog ingen roll vad andra tycker, du har[…]

Frihjul på generatorn som gett upp...?

Dagens Blocket Bilar.

Ojoj. Här har det hänt mycket och jag ve[…]

Bytt Tankarmatur 240 1986

Förpunpen ska väl gå kontinuerlig[…]