Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1548032
Sedan bilen var ny (XC60 T& Recharge MY2023) har jag inte varit nöjd med bilens kurs- och styrstabilitet. Dvs. säga hur bilen känns på landsväg både på raksträckor och kurviga avsnitt. På raksträckor tycker jag att man får passa ratten avsevärt mer än mina tidigare Volvo modeller, senast V90CC-MY2019. Och på kurviga vägavsnitt så är det svårt att få till den "mjuka" precisions kurvtagningen. Fälgarna är original 19" och året-runt däcken är utbytta mot nya Continental Premium Contact 6. Däcktryck är ECO = 2,7 bar.

Är det någon som känner igen detta eller kan det vara så att min bil har felaktigt inställd framvagn/hjul från fabrik?
#1548038
LJN skrev: lör 22 jul 2023, 14:57 Sedan bilen var ny (XC60 T& Recharge MY2023) har jag inte varit nöjd med bilens kurs- och styrstabilitet. Dvs. säga hur bilen känns på landsväg både på raksträckor och kurviga avsnitt. På raksträckor tycker jag att man får passa ratten avsevärt mer än mina tidigare Volvo modeller, senast V90CC-MY2019. Och på kurviga vägavsnitt så är det svårt att få till den "mjuka" precisions kurvtagningen. Fälgarna är original 19" och året-runt däcken är utbytta mot nya Continental Premium Contact 6. Däcktryck är ECO = 2,7 bar.

Är det någon som känner igen detta eller kan det vara så att min bil har felaktigt inställd framvagn/hjul från fabrik?
Att jämnföra en xc60 mot en v90 är som att jämnföra äpplen med päron. Ett tips är att du bokar en provkörning med en likvärdig demo bil. Helst skulle den haft samma däck dimensioner och samma däckmärke men det kan kanske bli lite knivigt.
#1548060
Blir väl troligen ramaskri nu men har aldrig varit vän av continentals bildäck . Hade premium contact på frugans dåvarande bil för några år sedan och den uppförde sig precis som TS skriver. Ormade sig över vägen med noll rattkänsla. Bytte av en händelse till Hankook ventus v12 evo och det blev som en annan bil, perfekt stabilitet och dessutom väldigt tyst och komfortabelt.
#1548065
ThorHammer skrev:Blir väl troligen ramaskri nu men har aldrig varit vän av continentals bildäck . Hade premium contact på frugans dåvarande bil för några år sedan och den uppförde sig precis som TS skriver. Ormade sig över vägen med noll rattkänsla. Bytte av en händelse till Hankook ventus v12 evo och det blev som en annan bil, perfekt stabilitet och dessutom väldigt tyst och komfortabelt.
Ja, det kanske är något att ta fasta på? Men, det finns väldigt många praktiska "körtester" av just denna däcksmodell och har läst många av dom men inget om att "handling" ska vara en akilleshäl?
#1548067
Har läge = Styrkänsla Fast
#1548105
Prova bocka ur Styrkänsla fast. Jag kör alltid med den urbockad. Jag har provat ha den ibockad flera gånger men jag gillar inte den styrkänslan alls.

Jag kör för övrigt väldigt mycket med Pilot Assist påslagen och adaptiva farthållaren, ACC (automatic cruise control) och på landsväg som jag kör mest behöver jag inte styra så jättemycket, bilen håller sig för det mesta själv på min körbana. Men man får förstås ”passa” bilen hela tiden ändå.
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
#1548108
Är man ovan vid assistentsystem - och då blir ju ständigt fler - kan det kännas som TS beskriver i början. Testa bocka ur allt och kör helt i normalläge. Att Conti inte skulle gå bra på vägen håller jag inte alls med om, deras nordiska vinterdäck går bra mycket bättre än Nokias på barmark, även Contis sommardäck är utmärkta gällande körkänsla, sen skulle de kunna hålla längre men det är en annan fråga.
#1548139
bem skrev:Prova bocka ur Styrkänsla fast. Jag kör alltid med den urbockad. Jag har provat ha den ibockad flera gånger men jag gillar inte den styrkänslan alls.

Jag kör för övrigt väldigt mycket med Pilot Assist påslagen och adaptiva farthållaren, ACC (automatic cruise control) och på landsväg som jag kör mest behöver jag inte styra så jättemycket, bilen håller sig för det mesta själv på min körbana. Men man får förstås ”passa” bilen hela tiden ändå.
BEM, jag bockade ur "Styrkänsla fast" och blev positivt förvånad den korta körsträcka jag körde. Så det var ett bra tips!

När det gäller Pilot Assist så hävdar jag att min g:a V90CC var mycket bättre kalibrerad, dvs. lugnare och smidigare allmänt. Och det gäller även den adaptiva farthållaren. Min XC60 har ett mer oroligt beteende när det gäller assistenssystemen. I min frus enkla VW Polo MY2019 kan man ställa ramptiden i 3 nivåer för den adaptiva farthållaren....

Var förbi Tesla på morgonen, hade s&ari[…]

Vilken sidokjol är detta?

Hej! Inne på att köpa en v40 och n&ari[…]

Styrströms kortslutning

Kollat F9 i CEM? Den driver heljuslamporna

Missljud generator V70 D3 2011

Öppna kylarlocket Jag tog bort oljefiltret o […]