Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av es335
Kanske inte rätt forum eftersom frågan inte är modellspecifik. Nyare volvomodeller har ratt i konstläder istället för läder. Känns en sån ratt lika bra som läder? Jag föreställer mig att det är glattare och svettigare, men så kanske inte är fallet? Andra fördelar eller nackdelar?
Användarvisningsbild
av bem
es335 skrev: tis 04 jul 2023, 12:08 Kanske inte rätt forum eftersom frågan inte är modellspecifik. Nyare volvomodeller har ratt i konstläder istället för läder. Känns en sån ratt lika bra som läder? Jag föreställer mig att det är glattare och svettigare, men så kanske inte är fallet? Andra fördelar eller nackdelar?
Vet du från vilken årsmodell de började med konstläder i ratten?
Jag har en V90 Recharge MY22 early. Det står specifikationen på min bil "läderratt" så det skall vara äkta läder. Tycker det känns skönt. Man får hoppas konstlädret i ratten är av bättre kvalitet än det konstläder jag sett i Volvos säteskanter på en del Volvo (bl.a. V70). Skall bli intressant höra vad de tycker om konstläderratt de som har det. Dock hur slitstarkt konstlädret på ratten är vet väl ingen än? En bil idag blir i genomsnitt ca. 19 år innan den skrotas. Man kan undra hur en konstläderratt ser ut om säg 10-15 år.
av pumpnasare
Kan det ha att göra med inredningen?
Jag har läder och läderratt my23,vet några som har tyg och konstläder my23.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av LJN
Har en XC60 MY2023 Late med läder komfort paket och jag vill minnas att Volvo angav "Vegan skinn/läder" som rattmaterial. Och jag tycker att den känns "halare" jämfört min förra Volvo med "äkta skinn/läder" Men man vänjer sig :)
Användarvisningsbild
av V9097
Jag har vegansk ratt i min V90, trots att sätena är läder. Ratten känns inte alls så där behaglig som en äkta läderratt gör. Veganratten känns nästan lite stickig på något vis, jag är inte imponerad alls.
av Robkwi
Har läderratt. V60cc 5500 mil årsmodell 2021. Bilden talar för sig själv, har aldrig hänt mig i tidigare volvobilar att lädret skavs sönder så fort… :bored:

Kör dock mycket motorväg med vänstra armbågen på dörren och vigselringen som skavt mot ratten. Så kanske konstläder är mer tåligt trots allt, jag hoppas det i alla fall. För 5500 mil är inte mycket känns det som :x
Bilagor
902F0CCE-0CD0-4E1C-B70B-97B5C07A4677.jpeg
902F0CCE-0CD0-4E1C-B70B-97B5C07A4677.jpeg (1.25 MiB) Visad 1542 gånger
av least
V9097 skrev: mån 14 aug 2023, 12:53 Jag har vegansk ratt i min V90, trots att sätena är läder. Ratten känns inte alls så där behaglig som en äkta läderratt gör. Veganratten känns nästan lite stickig på något vis, jag är inte imponerad alls.
Stickig? Att den sticks, eller menar du att den känns klistrig?
av jaronsso
Nu har jag en XC40 på el sedan ett halvår, men den har ju "konstläder" eller vad det är.
Hade förut en V60 -19 med läderratt.

Personligen upplever jag skillnaden som mycket liten. Trodde det skulle vara större skillnad och det är överhuvudtaget inget jag stör mig på hos veganratten.
Faktum är att jag fick byta ratten i min V60 efter typ 1 år då den fick onaturligt mycket slitage efter så kort tid. Kändes sådär.

Saknar däremot mina säten i läder.
Varför byta? XC60

Det spelar nog ingen roll vad andra tycker, du har[…]

Frihjul på generatorn som gett upp...?

Dagens Blocket Bilar.

Ojoj. Här har det hänt mycket och jag ve[…]

Bytt Tankarmatur 240 1986

Förpunpen ska väl gå kontinuerlig[…]