av Danne1012 - mån 03 jul 2023, 20:47
- mån 03 jul 2023, 20:47
Hej, i min förra tråd viewtopic.php?f=86&t=164476 berättade jag hur jag gjorde för att uppgradera min bils ljudsystem genom att byta högtalare samt lägga till en sub. Årets projekt blev att slutföra uppgraderingen genom att koppla in en Nakamichi dsp med inbyggda slutsteg. Jag har letat efter dokumentation om hur jag på bästa sätt skulle kunna koppla in den. Eftersom originalstereon (high perfomance) var 4-kanaligt utgick jag från att jag behövde en 4-kanalig dsp. Efter lite testande och jämförande av lite olika scheman jag hittade på nätet upptäckte jag till min förvåning att den är 6-kanalig. Framdörrarna delas aktivt och basarna samt mid/high drivs separat. I de kanaler som driver mid/high kommer ljudet för nav/parkeringssensorer mm. För att behålla alla dessa funktioner fungerande behövs alltså 6-kanaler. Den Nakamichi jag valde heter NDSR260A. Den är 10-kanalig med 6-kanalig högnivåingång. Sen finns det många möjligheter med förutom 10 rca ut, 6×50 + 2x80 w. Den levererar verkligen rejält med effekt utan separata slutsteg. Jag skaffade en Volvo-isokontakt på BRL och började förbereda inkoppling. Original högtalarutgångarna på slutsteget under passagerarsätet var identifierade sedan tidigare men de var ju bara för 4 kanaler. De sista 2 kanalerna (för mid/high) i framdörrarna går ut via den kontakt till vänster om den stora högtalarkontakten i slutsteget. Jag har inte hittat en adapter för den kontakten (ännu) så här fick det bli kreativ lödning/skarvning för att få med de kanalerna till Nakamichins högnivåingångar. Eftersom adaptern från BRL är gjord för att "skjuta ut" den nya förstärkta högtalarsignalen i originalkablaget blev det minimalt ingrepp i bilen. 12V och jord snodde jag från befintlig matning till originalslutsteget då det inte behöver nån kraftig matning längre då det inte belastas med att driva högtalare längre. Dvs båda drivs med samma matning just nu. Den aktiva subbas jag har under golvet kunde jag nu mata med lågnivå från dsp'n. Även 12V styrsignal drogs tillsammans mer lågnivå från dsp till subbasen. Nakamichi dsp har 12V styrsignal ut förberett för detta redan. Nakamichin ryms placerad på originalslutsteget under passagerarsätet. Lite trixande att koppla tillbaka adaptrarna så allt men det funkade direkt vid första försöket. Nu fanns det ljud i allt, dock inte rätt fördelat via dsp'n till rätt högtalare. Nakamichin styrs via app eller PC och där kan man adressera alla 6 inkommande kanaler till rätt utgång samt till subbasen (via lågnivå). Just nu har jag nollställt alla tonkontroller och eq:s och bara försökt balansera lagom effekt till alla kanaler. Resultatet blev enastående bra. Nu får man ut potentialen i det tidigare monterad högtalarna. Ljudet är knivskarpt med fullt tillräcklig effektreserv. Alla bilens originalfunktioner i stereon fungerar som jag vill. Till och med navigatorns röst låter mycket bättre.
. Jag skaffade också mätmikrofon med programvara för att kunna komma så nära den "raka tonkurvan" som det går. Det arbetet pågår i skrivande stund. Bilder kommer, dock inte på dsp'n när den ligger på plats då det är pinsamt rörigt med kablaget där under stolen. Förhoppningsvis kanske detta kan inspirera nån mer att uppgradera sitt ljudsystem från High Perfomance till ett som är värt namnet.