Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej forumet,
Om ni kollar mina tidigare trådar så är det rätt uppenbart att jag har problem med mitt bilköp. Jag köpte den i november 2022, ca 10kkr under marknadspris och det första som hände var att handlaren ljög om omfattningen på Solids bilgaranti och sålde den till mig som en självriskeliminering på allt vad gäller elektronik, förarstöd, motor, etc, vilket ganska tidigt visade sig vara lögn. Efter tre månader och mycket kämpande lyckades jag få pengarna för garantin tillbaka.

Jag skulle inte säga att jag är en jätteerfaren bilköpare och försökte kolla lackskador, invärtes skick, skivor, lyssna på motorn osv. På senaste servicen visade det sig att alla bromsbelägg måste bytas, skivor bak samt sommardäcken har bara en säsong kvar. En miss från min sida och något jag lär mig av.

Utöver det har jag fått problem med min parkeringsbroms. Den dör när bakaxeln åker över mindre gupp och tar med sig farthållaren. Sannolikt kabelbrott och går varken på försäkringen (Volvia) eller garantin. Min erfarenhet med handlaren är att jag kommer få betala reparationen själv, ligga ute med pengarna i några månader och slutligen kommer de gå med på att ersätta (eftersom det är deras skyldighet jag förstår det rätt).

Utöver det larmade även bilen häromveckan om att motoroljan var slut, varpå jag öppnade skruvlocket, hörde ett vakuum släppa, därefter hade jag fullt med olja. Det var tydligen inget att oroa sig för enligt min servicetekniker.

Förstå mig rätt nu. En V60 D3 från 2020 som gått 12000 mil är i sig inga problem men nu när det börjar hända saker med bilen blir jag orolig om handlaren eventuellt gömt fler problem.
Jag har ägnat ett par veckor åt att kolla upp andra bilar omkring 5-7000 mil, starkare motor och eventuellt lite nyare modellår och har hittat en V60 D4 2021, en B4 2021, en D4 AWD 2020 och en V60CC D4 AWD 2020 till snarlika pris, utrustningsnivå och miltal. Alla bilar från certifierade Volvohandlare.

Visst går jag upp något i försäkring-, skatt och lån men det handlar inte om mycket alls.

Kan ni hjälpa mig komma till rätta? Är jag fel ute? Min bil kommer hittills ha kostat mig närmare 20kkr för reparationer och byte av slitagedelar på ett halvår. Inget säger såklart att det inte händer med en nyare bil men jag upplever skillnad på villkor, löften och garantier mellan dessa handlare och sen jag köpte ifrån i fjol.
Garantier eller inte så har du ju Konsumentköplagen på din sida men antar att handlaren kommer bråka där med. Du ska inte drabbas ekonomiskt av men som regel blir man inte ersatt av förlorat tid, annat än arbetstid. Visst, uppenbara slitagedelar är som du skriver så tydliga att man kan väntas undersöka de själv, samtidigt har de kryssat i Varudeklarationen och vad säger den? Antar att de sorterade bort den när ni skrev på bilen... Ta med den hem nästa gång.

Känns det så weisse hade jag sålt den, alternativt legat på handlaren att köpa tillbaka den bara för att men bättre att gå vidare skulle jag säga. En CC är ju riktigt trevlig med dessutom :-)
Ja, jag är verkligen med benen i båda tankebanorna. Tog med lillgrabben till Norrtälje och testade en V60 D4 som kändes bra. Därefter till andra sidan norrort för att testa en V60CC D4 AWD och jääääklar vilken känsla. Den smög över vägbulor utan att det ens kändes. Dock saknade den BLIS, backkamera och nav som D4:an hade och priset var något högre. Svårt val!!
Ofta är det nog så att på en 3 år gammal bil med 10-12 000mil har första ägaren dragit ut på däck, belägg och tex batteribyte så om man har otur det blir några sånna slitagedelsbyten på kort tid men sen rullar den nog obehindrat flera år till sen.

Men V60 CC låter trevligt, har själv suktat efter en sån att ersätta XC70 men med lite mer ”panik” nu när Volvo lagt ner modellen att kanske hitta en bra lagerbil eller lätt begagnad :-)

Hej, min morfars gamle S70 har blivit sjuk. Den st[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]