- lör 29 apr 2023, 07:26
#1539339
Hej forumet,
Om ni kollar mina tidigare trådar så är det rätt uppenbart att jag har problem med mitt bilköp. Jag köpte den i november 2022, ca 10kkr under marknadspris och det första som hände var att handlaren ljög om omfattningen på Solids bilgaranti och sålde den till mig som en självriskeliminering på allt vad gäller elektronik, förarstöd, motor, etc, vilket ganska tidigt visade sig vara lögn. Efter tre månader och mycket kämpande lyckades jag få pengarna för garantin tillbaka.
Jag skulle inte säga att jag är en jätteerfaren bilköpare och försökte kolla lackskador, invärtes skick, skivor, lyssna på motorn osv. På senaste servicen visade det sig att alla bromsbelägg måste bytas, skivor bak samt sommardäcken har bara en säsong kvar. En miss från min sida och något jag lär mig av.
Utöver det har jag fått problem med min parkeringsbroms. Den dör när bakaxeln åker över mindre gupp och tar med sig farthållaren. Sannolikt kabelbrott och går varken på försäkringen (Volvia) eller garantin. Min erfarenhet med handlaren är att jag kommer få betala reparationen själv, ligga ute med pengarna i några månader och slutligen kommer de gå med på att ersätta (eftersom det är deras skyldighet jag förstår det rätt).
Utöver det larmade även bilen häromveckan om att motoroljan var slut, varpå jag öppnade skruvlocket, hörde ett vakuum släppa, därefter hade jag fullt med olja. Det var tydligen inget att oroa sig för enligt min servicetekniker.
Förstå mig rätt nu. En V60 D3 från 2020 som gått 12000 mil är i sig inga problem men nu när det börjar hända saker med bilen blir jag orolig om handlaren eventuellt gömt fler problem.
Jag har ägnat ett par veckor åt att kolla upp andra bilar omkring 5-7000 mil, starkare motor och eventuellt lite nyare modellår och har hittat en V60 D4 2021, en B4 2021, en D4 AWD 2020 och en V60CC D4 AWD 2020 till snarlika pris, utrustningsnivå och miltal. Alla bilar från certifierade Volvohandlare.
Visst går jag upp något i försäkring-, skatt och lån men det handlar inte om mycket alls.
Kan ni hjälpa mig komma till rätta? Är jag fel ute? Min bil kommer hittills ha kostat mig närmare 20kkr för reparationer och byte av slitagedelar på ett halvår. Inget säger såklart att det inte händer med en nyare bil men jag upplever skillnad på villkor, löften och garantier mellan dessa handlare och sen jag köpte ifrån i fjol.
Om ni kollar mina tidigare trådar så är det rätt uppenbart att jag har problem med mitt bilköp. Jag köpte den i november 2022, ca 10kkr under marknadspris och det första som hände var att handlaren ljög om omfattningen på Solids bilgaranti och sålde den till mig som en självriskeliminering på allt vad gäller elektronik, förarstöd, motor, etc, vilket ganska tidigt visade sig vara lögn. Efter tre månader och mycket kämpande lyckades jag få pengarna för garantin tillbaka.
Jag skulle inte säga att jag är en jätteerfaren bilköpare och försökte kolla lackskador, invärtes skick, skivor, lyssna på motorn osv. På senaste servicen visade det sig att alla bromsbelägg måste bytas, skivor bak samt sommardäcken har bara en säsong kvar. En miss från min sida och något jag lär mig av.
Utöver det har jag fått problem med min parkeringsbroms. Den dör när bakaxeln åker över mindre gupp och tar med sig farthållaren. Sannolikt kabelbrott och går varken på försäkringen (Volvia) eller garantin. Min erfarenhet med handlaren är att jag kommer få betala reparationen själv, ligga ute med pengarna i några månader och slutligen kommer de gå med på att ersätta (eftersom det är deras skyldighet jag förstår det rätt).
Utöver det larmade även bilen häromveckan om att motoroljan var slut, varpå jag öppnade skruvlocket, hörde ett vakuum släppa, därefter hade jag fullt med olja. Det var tydligen inget att oroa sig för enligt min servicetekniker.
Förstå mig rätt nu. En V60 D3 från 2020 som gått 12000 mil är i sig inga problem men nu när det börjar hända saker med bilen blir jag orolig om handlaren eventuellt gömt fler problem.
Jag har ägnat ett par veckor åt att kolla upp andra bilar omkring 5-7000 mil, starkare motor och eventuellt lite nyare modellår och har hittat en V60 D4 2021, en B4 2021, en D4 AWD 2020 och en V60CC D4 AWD 2020 till snarlika pris, utrustningsnivå och miltal. Alla bilar från certifierade Volvohandlare.
Visst går jag upp något i försäkring-, skatt och lån men det handlar inte om mycket alls.
Kan ni hjälpa mig komma till rätta? Är jag fel ute? Min bil kommer hittills ha kostat mig närmare 20kkr för reparationer och byte av slitagedelar på ett halvår. Inget säger såklart att det inte händer med en nyare bil men jag upplever skillnad på villkor, löften och garantier mellan dessa handlare och sen jag köpte ifrån i fjol.