Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robbi
Hej,

Har någon köpt och själv monterat lastgaller på sin bil. Det är XC60 jag undrar men misstänker att det är samma till alla plattformer. Är det någon man lätt gör själv eller ska man lämna in?
av CalleMan
Jag beställde lastgaller från Bilbolaget och monterade själv.

Gick på kanske 10-15 minuter. Kan man bygga en IKEA möbel så kan man montera lastgaller själv! :-)
Användarvisningsbild
av Robbi
CalleMan skrev:Jag beställde lastgaller från Bilbolaget och monterade själv.

Gick på kanske 10-15 minuter. Kan man bygga en IKEA möbel så kan man montera lastgaller själv! :-)
Toppen, då beställer jag!
Användarvisningsbild
av bem
Jag monterade själv lastgaller, eller skyddsgaller som det kallas, i stål (Volvo Orginal) i min förra V70 MY14 och det var enkelt. Har lastgaller även i min nuvarande V90 MY22 men det blev monterat av min Volvoverkstad i samband med bilen levererades ny till mig. Följer med instruktioner hur det skall monteras. Inga problem montera själv anser jag. Normalhändig klarar det garanterat.
Användarvisningsbild
av Robbi
Får uppdatera lite. Plötsligt fick jag oljud i vissa varvtal och det lät som det kom från instrumentbrädan. Jag höll på att bli galen. Åkte och frugan fick försöka sätta handen överallt för att isolera om ljudet upphörde. Icke!

Sen kom jag på det. Det hela började efter lastgallret. Jag testade att fälla upp det och det försvann! Tydligen vibrerade baksätet emot gallret, det ligger ju emot, och skallret fortplantade sig till hela bilen så det lät i instrumentbrädan. Jag får väl försöka sätta typ möbeltassar i gallerdelen som ligger emot.
Användarvisningsbild
av Brainy
V60in var första jag monterade på själv men jag har ju haft i några fler.

Minns inte nu om det var på xc70in (my16) eller xc60in (my20) dom det satt mörka rektangulära typ möbeltassar på gallret där det gick emot ryggstödet.

Så ja det är förhoppningsvis din lösning.
av DerailedGerbil
Jag satte in själv också och det svåraste för mig var att få loss plastinfästningarna i taket, fanns noll information om hur de ska lossas.
De sitter med 4 ben med hakarna innåt mitten, lyckades få loss med en mejsel, länge sedan jag svor så mycket.
av III
De lossar lätt om man pressar in fingrarna mellan innertak och plastdelen och rycker till. Inget verktyg behövs. Med verktyg blir det meckigt.

Hej, min morfars gamle S70 har blivit sjuk. Den st[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]