Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Lite info om servicen som kom vid 12000mil, 22000:- på Bilia.
Som tur var så hade jag en kupong med 20% rabatt vilket lindrade smärtan något :x
Dom ville byta alla bromsbelägg också, då hade vi säkert närmat oss 30'....(gör det själv)

Beskrivning av service:
Original Service
Byte Bromsvätska
Slitagekontroll
Drivlinekontroll
Service 2.0 SW nedladdning Ej för bil med OTA
Luftfilter kupé byte
Kamaxelrem o hjälpaggregatrem byte
Remspännare och brytrulle byte för hjälprem
Bränslefilter byte
Luftfilter motor byte
Kamrem vid 12 000 mil, brukar det inte vara 15 000 mil som gäller eller har Volvo ändrat rekommendationerna?

Oavsett så är min erfarenhet av Bilia att de gärna ligger högst på listan över att ta betalt... Valde Volvo Car Kista istället som var 1400 kr billigare för exakt samma service på min V60 D3-2019.

viewtopic.php?f=55&t=172333

Kamremsbyte kan man nog gott göra på annan verkstad (läs Mekonomen, Meca osv) till betydligt billigare peng. Men självklart upp till var och en. :-)
Jag minns inte vad som ingår vid den intervallen på SPA-bilarna men i listan finns ett par, om inte fler, servicepunkter som inte vanligtvis ingår utan de räknas som tillägg. Må hända att de ingår vid en så kallad stor service - däremot definitivt med undantag av byte av bromsvätska.

Störst först; kamremsbytet med kringliggande åtgärder. Kamremmen ska bytas vid 15 000 mil eller 10 år och det är upp till dig när eller om du byter den. Givetvis gör du smart i att byta den men jag ser inget logiskt skäl till att göra det 3 000 mil i förväg. Utöver det behöver du inte låta Bilia få utföra bytet om du inte vill.

Ett tips för framtiden är att be om en offert och på så sätt få se kostnaderna i förväg för att ge dig själv möjlighet att hitta mer ekonomiskt vänliga och genomtänkta alternativ.
Tack för svar.
Troligtvis tror Volvos system att bilen kommer att passera 15000 mil under året som kommer, baserat på tidigare års miltal.
Jag kikade på alternativa verkstäder och deras priser låg på 13-16' men då tror jag inte att byte av multirem ingick.
Bilen uttagen juni 2018.
Hej,
Jag kan bekräfta att kamremmen ska byta först vid 15000 mil. Jag frågade min servicetekniker på Upplands Motor för en vecka sen.
Utöver det kan jag också bara fylla i med Bilias höga priser. Senast i onsdags hade jag bilen på felsökning på en Biliaverkstad i Stockholm för att felsöka min parkeringsbroms på uppmaning av handlaren och Solid (ja, jag har blivit lurad). De ville ha 4950kr för att felsöka medan Upplands Motor vill ha 1795kr. Bilia motiverade det som timpris men tekniken hade inte rört bilen 6 timmar efter bestämd tid så jag hämtade den och bokade med Upplands Motor istället.
Eftersom jag kommenterat min service i Bilias kundundersökning så blev jag uppringd av min tekniker och han vidhöll att det är 12000mil för kamremsbyte på VEA motorn ...
Spännande att olika verkstäder säger olika om en så viktig sak.
Axxet66 skrev: tis 02 maj 2023, 10:43 Eftersom jag kommenterat min service i Bilias kundundersökning så blev jag uppringd av min tekniker och han vidhöll att det är 12000mil för kamremsbyte på VEA motorn ...
Spännande att olika verkstäder säger olika om en så viktig sak.
Står det nåt i serviceboken som följer med din bil vad som är bytesintervallet på kamremmen på din bil?
Kan i och för sig ha reviderats av Volvo senare.
Kollade i min servicebok men det stod bara om servicentervall på själva motorn, inget specifikt om kamremmen.

Jag testade att flytta byta plats på ett par[…]

Frågor om bränslepumpen V70-02a

Jag funderar på att ersätta själva[…]

Ute i motorrummet sitter en led (kommer inte ih&ar[…]

Vi som beställt EX90

Idag har jag äntligen provkört EX90 f&[…]