Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av NicklasP
Hej,

Vi håller nu på och tittar på en ny bil till familjen och det lutar åt en Volvo XC60 2018 eller 2019 års modell.
Vi har i runda slänger 300k att lägga på denna och tittar jag på blocket idag så kommer man få en som kanske rullat någonstans mellan 5-9k mil.

Kan ni hjälpa mig med input på vad jag bör titta på, tänka på vid detta köp?
Är det några stora servicar som ska utföras vid något särskilt miltal t.ex (som kostar skjortan) ?

Vad gäller utrustning så är jag inte kräsen. Samma vad gäller motor (har en XC60-14 D3 idag).

All input tas väldigt tacksamt emot!
av Lockis
under 10k mil så får man selekt garanti om om köper från Volvo ÅF. Kan vara värt att titta på.
Gällande utrustning, så skulle jag undvika luftfjädring. Inte för att den är dålig men allt har bäst före datum och dessa är relativt dyra att reparera.

Var 3000 mil görs service (eller 1 år).
Framgår inte om du ska köpa bensin eller diesel, men det är ju standard saker på dessa som t,ex tändstift på bensinarna.
Kamrem är väl runt 16k mil? Service avtal kan vara värt att ta om du köper för att behålla. Brukar bli lite billigare och allt som ska göras under näst kommande 3 år ingår (under förutsättning att du har rätt miltal på ditt avtal).

Verifiera att du inte har märkliga vibrationer i bilen vid körning.

Typ, detta är väl vad jag hade tittat på.
av NicklasP
Tack så mycket för input!

Jag kör ca 5mil om dagen (tur och retur till jobbet) och sedan kommer såklart bilen användas för diverse familjeresor. Är Diesel det bästa valet eller är det hugget som stucket?

Vi köper för att behålla långsiktigt (ca 7år).
Användarvisningsbild
av Robbi
NicklasP skrev:Tack så mycket för input!

Jag kör ca 5mil om dagen (tur och retur till jobbet) och sedan kommer såklart bilen användas för diverse familjeresor. Är Diesel det bästa valet eller är det hugget som stucket?

Med dagens bränslepris och dieseln dyrare så går det jämt ut att köra bensin och diesel. En T5 motor är ju alla dar roligare än en D4.
av Lockis
NicklasP skrev:Tack så mycket för input!

Som @Robbi säger är kostnaden nog ganska jämn. Så det kommer till din personliga preferens. Provkör både D4 och T5 och basera ditt beslut på din egna upplevelse :-)
av David2799
Du verkar har bra koll. Jag har haft en 2014 och bytt till en 2020. Tycker nya modellen är bättre på allt. Mest skillnad tycker jag är modernare instrumentbräda och större baksäte.

Själv är jag helt ointresserad av serviceavtal och personliga mekaniker till överpris. Kommer börja serva hos en oberoende verkstad nu när select garantin gått ut.

Min T8 laddhybrid går på 0,72 blandad körning. Det är väl ok, känns bra att köra på bara el i stan också. Annars hade jag nog tagit en diesel, gillar karaktären bättre.
Volvo xc90 2017 d5 R design

Tack för hjälpen.

V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,fel[…]

B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]

Fel efter byte VVT

Hej! Har du återfjädrande drev? Tä[…]