Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robbi
Hej alla! Nu är jag snart tillbaks. Jag har kört en Toyota RAV4 ett år och under det året har min kära fru tröttnat på mig och mina kommentarer typ ”såhär skulle aldrig Volvo ha betett sig” och liknande grymt och missnöje. Det var absolut inget fel på Toyota men vindljud och ”ickepremiumkänslan” blev till slut överväldigande.

Nu måste jag snabbt åtgärda detta, Toyota köper snabbt in skiten och för pengar jag får loss räcker till en Volvo XC60 sådär 2020 års modell.

Jag har funnit två:

1. XC60 T5 inscription: Solid svart, 5000 mil, 360 kam, nav, smartphone, voc, läderklädsel, HC ljud, och Head up och massa mer lull.

2. XC60 B5, Blå, 5000 mil, ingen 360, ingen läder, 19 tums. Alltså lite mer snik.

Spontant har T5 allt jag vill ha medan B5 är en kompromiss men nyare motor. Så vad ska jag välja? Är det värt att gå på B5 bara för mildhybrid? Skiljer förbrukningen åt?
Senast redigerad av 3 Robbi, redigerad totalt 0 gång.
av UnleashFusion
Robbi skrev: lör 15 apr 2023, 09:48 Hej alla! Nu är jag snart tillbaks. Jag har kört en Toyota RAV4 ett år och under det året har min kära fru tröttnat på mig och mina kommentarer typ ”såhär skulle aldrig Volvo ha betett sig” och liknande grymt och missnöje. Det var absolut inget fel på Toyota men vindljud och ”ickepremiumkänslan” blev till slut överväldigande.

Nu måste jag snabbt åtgärda detta, Toyota köper snabbt in skiten och för pengar jag får loss räcker till en Volvo XC60 sådär 2020 års modell.

Jag har funnit två:

1. XC60 T5 inscription: Solid svart, 5000 mil, 360 kam, nav, smartphone, voc, läderklädsel, HC ljud, och Head up och massa mer lull.

2. XC60 B5, Blå, 5000 mil, ingen 360, ingen läder, 19 tums. Alltså lite mer snik.

Spontant har T5 allt jag vill ha medan B5 är en kompromiss men nyare motor. Så vad ska jag välja? Är det värt att gå på B5 bara för mildhybrid? Skiljer förbrukningen åt?
Välkommen tillbaka till Volvo-Träsket ;)
har du möjlighet att provköra B5an? Det är smått annorlunda
Användarvisningsbild
av Robbi
UnleashFusion skrev:
Robbi skrev: lör 15 apr 2023, 09:48 Hej alla! Nu är jag snart tillbaks. Jag har kört en Toyota RAV4 ett år och under det året har min kära fru tröttnat på mig och mina kommentarer typ ”såhär skulle aldrig Volvo ha betett sig” och liknande grymt och missnöje. Det var absolut inget fel på Toyota men vindljud och ”ickepremiumkänslan” blev till slut överväldigande.

Jag har funnit två:

Välkommen tillbaka till Volvo-Träsket ;)
har du möjlighet att provköra B5an? Det är smått annorlunda
Nej, inte rakt av. Vad är skillnaden?
av HeavyMetal
Jag skulle valt T5an utan att tveka med den utrustningen.
B5 mildhybrid är knappt nån dl snålare och dom har liknande effekt egenskaper T5an är bara 0.1sek snabbare 0-100 och har ingen hastighetsbegränsning till 180km/h som Mildhybriderna har. Det är större skillnad på B4 vs T4 i effekt.
Mildhybrid motorerna har lite mjukare start/stopp funktion. På T5an kan du stänga av start/stopp helt om du vill.
Senast redigerad av 1 HeavyMetal, redigerad totalt 0 gånger.
av UnleashFusion
Robbi skrev: lör 15 apr 2023, 11:31 Nej, inte rakt av. Vad är skillnaden?
Som HeavyMetal nämnde.. men nog hade jag valt T5an dels pga dess utrustning.. snik varianten no no.
Användarvisningsbild
av Robbi
HeavyMetal skrev:Jag skulle valt T5an utan att tveka med den utrustningen.
B5 mildhybrid är knappt nån dl snålare och dom har liknande effekt egenskaper T5an är bara 0.1sek snabbare 0-100 och ingen hastighetsbegränsning till 180km/h som Mildhybriderna har. Det är större skillnad på B4 vs T4 i effekt.
Mildhybrid motorerna har lite mjukare start/stopp funktion. På T5an kan du stänga av start/stopp helt om du vill.
Tack, jag har bestämt mig för T5. Varför kompromissa när den har vad jag vill ha.
av Malmstroem
Det låter som rätt beslut. Det verkar som om du bryr dig om vad du åker omkring i. Då är det inte roligt att ha kompromissat bort den utrustning du vill ha.

Kör du mycket är T5 troligen något dyrare i drift. Skillnaden torde inte vara tillräckligt stor för att välja B5 (diesel) om du inte är ett stor gillare av den motorprofilen (som jag faktiskt tycker passar en SUV rätt bra).
av HeavyMetal
Malmstroem skrev: lör 15 apr 2023, 19:23 Det låter som rätt beslut. Det verkar som om du bryr dig om vad du åker omkring i. Då är det inte roligt att ha kompromissat bort den utrustning du vill ha.

Kör du mycket är T5 troligen något dyrare i drift. Skillnaden torde inte vara tillräckligt stor för att välja B5 (diesel) om du inte är ett stor gillare av den motorprofilen (som jag faktiskt tycker passar en SUV rätt bra).
B modellerna kan vara både bensin eller diesel. Lättare att hålla reda på när det var T och D. ;-)
Användarvisningsbild
av Robbi
Malmstroem skrev:Det låter som rätt beslut. Det verkar som om du bryr dig om vad du åker omkring i. Då är det inte roligt att ha kompromissat bort den utrustning du vill ha.

Det är bensinvarianterna jag valde mellan. Valet av T5-bilen blev ännu enklare när B5:an visade sig vara endast framhjulsdrift.
Volvo xc90 2017 d5 R design

Tack för hjälpen.

V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,fel[…]

B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]

Fel efter byte VVT

Hej! Har du återfjädrande drev? Tä[…]