Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av hellosailor
På min xc60 my22 tycker jag pilot assist funkar kanon i högerfilen på motorvägen. Man är helt klart mer utvilad på långresor.

Nu förstår jag också den inte är självkörande men jag har hittat några "edge cases" där bilen betett sig på ett sätt som gjort mig lite osäker på när den inte bör användas:

Ligger man i vänsterfilen på tvåfilig motorväg tycker den ligger väl nära mittlinjen generellt. Borde den inte försöka ligga centrererad i körfältet eller mer åt vänster? Framförallt läskigt på 2:1 vägar när det är både smalt och mkt långtradare i högerfilen.

På en landsväg som svängde (men hade synliga linjer) svängde inte bilen med utan gick utanför och jag fick parera. Förstår intr hur det kunde ske. Där fannns linjer, bra sikt osv. Det var läskigt eftersom jag inte förväntade mig att den skulle balla ur helt plötsligt.

När jag låg i högerfilem så var det någon avfart på motorvägen där det tillfälligt saknades mittlinje så fick bilen för sig att skarpt svänga åt vänster. Min sambo blev rädd och lite jag med.

Vad är era erfarenheter? När använder ni och använder inte pilot assist? Har ni varit med om liknande fall där beteendet varit otväntat?
av Malmstroem
Jag känner igen din beskrivning ovan, även om jag har en XC90 -17 (som köptes av oss ny).

Jag använder i princip alltid Pilot Assist på långkörning när förhållandena är bra. Systemet är långt ifrån 100%, men underlättar körningen. Eftersom jag inte förväntar mig att systemet ska fungera perfekt, och med åren lärt mig när den brukar strula så blir jag numera väldigt sällan förvånad när PA börjar vingla.

Jag har gjort det enkelt för mig själv. När PA inte fungerar på det sätt jag vill slår jag av det. Det är bara en tryckning på en av knapparna på ratten för att få "vanlig" farthållare. Det inträffar oftast när det är dåliga förhållanden, t.ex. snö på vägen, regn, dåliga linjer på vägen, etc.
Användarvisningsbild
av sewen
Jag håller med dig i fullt ut i din beskrivning.
-Vid lite skarpare kurvor svänger den inte alltid med. Händer inte ofta men gör att jag alltid har händerna på ratten. Det brukar dyka upp en symbol i förardisplayen som indikerar att det är en i bilens smak rejäl sväng.
-Samma när det kommer till avfarter eller bara dåliga linjer. En vibration i ratten och man ser även i förardisplayen att den kopplar ur.
-Gällande centreringen är det nåt som ställs in manuellt av fabrik/tekniker. Bytte ruta nyligen och nu ligger bilen något mer till höger i filen än vad den gjorde innan. Med lite tjat kan du säkert få de justerat. Det går till så att teknikern kör bilen och kalibrerar var den ska placera sig i filen om jag förstått det hela rätt.
Användarvisningsbild
av bem
Instämmer i allas beskrivning hur Pilot Assist funkar. Samma erfarenhet här också. Men man lär sig lite efter ett tag och som t.ex. ser man en snävare kurva komma så ”styr” jag för med stor sannolikhet kommer inte Pilot Assist och styrhjälpen klara det. Gissar det blir bättre i nyare bilar men självstyrande/körande bilar förstår man ligger rätt långt bort för gemene man.
av LJN
Min erfarenhet är att Pilot Assist var bättre, följsammare på min V90CC MY2019 än nuvarande XC60MY2023. Och innan kunde man enkelt/snabbt avaktivera/aktivera Pilot assist via vänster rattknapp.
Användarvisningsbild
av sewen
@LJN, Är det alltså inte så på de nya google-bilarna? Nyhet för mig.

Glömmer aldrig när jag första gång körde med PA. Ca 4 år sen. Jag och frun åkte upp till fjällen och de redan smala landsvägarna var ännu smalare pga snövallarna. Vid möte med lastbil börjar bilen tjuta, blinka och bältet drogs åt. Hårt. Höll på att göra i byxan och min fru skrek: "Vafan göra du!?" och började slå mig för att hon blev så rädd. Mitt svar: "Det var inte jag utan bilen!" lugnade henne inte direkt.. :oops:
av ThorHammer
Hade innan min nuvarande V60 2021 en Volkswagen med Lane-assist som var betydligt följsammare och skapade i princip aldrig några problem, hade den alltid aktiverad. I Volvon drar man sig för att aktivera Pilot-assist utom på motorväg just pga att man upplever att man ligger för nära mittlinjen oavsett om man ligger i vänster eller höger körfält samt alla överreaktioner vid avfarter, körfältsavvikelser mm. Synd att man inte fått till detta bättre när bilen i övrigt i mitt tycke är mer eller mindre en fullträff. Har allla andra varianter av förarassistans och dessa funkar perfekt.
av Peckham
ThorHammer skrev: ons 12 apr 2023, 19:42 Hade innan min nuvarande V60 2021 en Volkswagen med Lane-assist som var betydligt följsammare och skapade i princip aldrig några problem, hade den alltid aktiverad. I Volvon drar man sig för att aktivera Pilot-assist utom på motorväg just pga att man upplever att man ligger för nära mittlinjen oavsett om man ligger i vänster eller höger körfält samt alla överreaktioner vid avfarter, körfältsavvikelser mm. Synd att man inte fått till detta bättre när bilen i övrigt i mitt tycke är mer eller mindre en fullträff. Har allla andra varianter av förarassistans och dessa funkar perfekt.
Har precis som dig gått från en VW Tiguan till en Volvo V60 och VW slår faktiskt Volvon i Lane-assist.
På VWn var det alltid inkopplat och lyste grönt så fort jag åkte på delad väg, på Volvon lyser det bara orange när jag korsar linjen, här önskar jag att jag drogs tillbaka lika mkt som i VWn.
Jag har inte testat PA nämnvärt men åker till Tyskland nästa vecka så då kommer det stora testet för min del.
Användarvisningsbild
av bem
LJN skrev: ons 12 apr 2023, 13:36 Min erfarenhet är att Pilot Assist var bättre, följsammare på min V90CC MY2019 än nuvarande XC60MY2023. Och innan kunde man enkelt/snabbt avaktivera/aktivera Pilot assist via vänster rattknapp.
Säg, är det inte lite ”billigt” att vänster rattknapp höger och vänster inte används till nåt på Googlebilar. Först trodde jag det var nåt fel på min V90 T6 Recharge MY22 när den var ny men efter ett tag fatta jag Volvo inte gett dessa knappar nån funktion. Kändes sisådär när jag upptäckte det. Har förstått senare att knapparna användes för Pilot Assist på/av i Volvobilar med Sensus infotainment. Ett bra exempel på att Google infotainment är ett steg bakåt på vissa områden. Lite som knaset att ta bort fysiska vredet för att välja körlägen, som flyttades till centerdisplayens undermeny Körlägen och där behöva ändra körläge. Förutom att ta uppmärksamheten från vägen är det ergonomiskt bottennapp.
Att man kan försämra genom inte ha kvar bra funktionalitet när man kommer med ny årsmodell är svårt förstå. De flesta av oss tror jag förväntar sig ny årsmodell åtminstone inte skall försämras.
av lpc123
bem skrev:
LJN skrev: ons 12 apr 2023, 13:36 Min erfarenhet är att Pilot Assist var bättre, följsammare på min V90CC MY2019 än nuvarande XC60MY2023. Och innan kunde man enkelt/snabbt avaktivera/aktivera Pilot assist via vänster rattknapp.
Säg, är det inte lite ”billigt” att vänster rattknapp höger och vänster inte används till nåt på Googlebilar. Först trodde jag det var nåt fel på min V90 T6 Recharge MY22 när den var ny men efter ett tag fatta jag Volvo inte gett dessa knappar nån funktion. Kändes sisådär när jag upptäckte det. Har förstått senare att knapparna användes för Pilot Assist på/av i Volvobilar med Sensus infotainment. Ett bra exempel på att Google infotainment är ett steg bakåt på vissa områden. Lite som knaset att ta bort fysiska vredet för att välja körlägen, som flyttades till centerdisplayens undermeny Körlägen och där behöva ändra körläge. Förutom att ta uppmärksamheten från vägen är det ergonomiskt bottennapp.
Att man kan försämra genom inte ha kvar bra funktionalitet när man kommer med ny årsmodell är svårt förstå. De flesta av oss tror jag förväntar sig ny årsmodell åtminstone inte skall försämras.
Håller med dig till 100% det är riktigt fattigt! Sen som Volvo vill vara ledande på säkerhet då tar man bort en enkel knapptryckning till PA/körläge och gör istället att man ska in och knappa i menyerna!? Heelt galet! och inte ens nära att vara säkert!
Nej någon måste se till att få tillbaka funktionen med PA på knapparna i ratten omgående.
V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,felco[…]

B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]

Fel efter byte VVT

Hej! Har du återfjädrande drev? Tä[…]

Ta bort motorn från oket och kolla om dina s[…]