Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rompa
Sådär, då har jag hämtat min bil V 60 laddis-22, kört 3 mil och och det verkar vara en mkt bra bil, hade xc70 innan och ja, det är skilnad. Blir en längre tur i helgen och då får vi se hur det funkar, kul är det iaf.
Användarvisningsbild
av bem
Är det en V60 T6 Recharge eller en T8 Recharge? Även en T6 har kraft så det räcker och blir över. Är det en MY22 late med det större hybridbatteriet på 18,8 kWh eller är det en MY22 early med det lite mindre på 11,6 kWh?
Blir nog kul körning, en V60 laddhybrid är ju nästan som en sportbil tycker jag. Jag provkörde en under 3 dagar innan jag bestämde mig för en V90 T6 Recharge (MY22 early). Så roligt köra var den V60 T6 Recharge MY21 jag provkörde. En MY22 late med den kraftigare elmotorn på 145 hk (jämfört med föregående 87 hk) gör den nog än roligare köra tillsammans med det större hybridbatteriet.
Ha det så kul i påskhelgen, och framöver, med nya bilen!
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
av Rompa
Är en V60 T6 Recharge med 11,6 kWh alltså en early ; japp bryter på rätt bra när man vill det.
Användarvisningsbild
av frasse4
Alltid kul med ny bil
av Rompa
Hej, sitter och läser lite om min nya bil och satan vad det finns att läsa. Nåt jag undrar över är” när bilens hybridbatteri ur urladdat startar inte bilen” vad betyder det?
Användarvisningsbild
av bem
I normala fall kommer aldrig det 400 volt hybridbatteri som sitter i din Volvo att laddas ur. Det finns alltid en buffert kvar i hybridbatteriet i normala fall. Men något kan ju bli fel i en bil och ett batteri dräneras.

Så här står det vidare i manualen till din V60 Recharge MY22 early:
Om både startbatteriet och hybridbatteriet är urladdade måste båda batterierna laddas.
Att i ett sådant fall först ladda endast hybridbatteriet är inte möjligt. För att hybridbatteriet ska kunna laddas krävs att startbatteriet har en viss laddningsgrad.

Skulle du hamna i ett sådant läge så får du alltså först ladda upp 12 volt startbatteriet med en laddare som har AGM läge (i alla nyare Volvo sitter batteri av typ AGM) och det gör du via laddpunkterna i motorrummet, se handboken var de är (du skall alltså inte ladda direkt på 12 volt startbatteriets poler).

Varför det inte går att ladda hybridbatteriet om det dränerats för mycket av nån anledning (du kan inte köra på el så batteriet blir helt tomt) vet jag inte. 12 volt startbatteriet måste ha viss laddnivå innan man kan ladda hybridbatteriet. På nåt sätt samverkar eller är de två batterierna beroende av varandras laddgrad, kanske för start av bilen skall funka, jag vet inte.

Som sagt jag tror aldrig du kommer hamna i ett läge att hybridbatteriet är helt torsk, är urladdat.

Tips:
Man kan ladda hem appen "Volvo Manual" från Apples App Store resp.Google Play och installera i mobiltelefonen så har man handboken tillgänglig alltid. Man väljer bil inne i appen, i ditt fall V60 Recharge Plug-In Hybrid 2022.
Volvo Manual appen uppdateras inte längre men är ändå bra att ha med sig.
I Volvo Cars appen kan man även använda "Pratbubblan" och sen finns där en rad att söka på
"Utforska din manual". Ingen kategorisering och så utan en fritextsökning.
Sök t.ex. på ordet hybridbatteri så får du upp allt som handlar om det.
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
av Rompa
Ok, tackar för den info, verkar som man aldrig hamnar i den situationen, har den appen som jag håller på att gå igenom. Tack för info.
Volvo xc90 2017 d5 R design

Tack för hjälpen.

V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,fel[…]

B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]

Fel efter byte VVT

Hej! Har du återfjädrande drev? Tä[…]