Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en xc60 2019, trodde inte att jag skulle sakna parkeringssensor fram men det gör jag...
Är det möjligt att eftermontera? Och få infon i display som med bakre sensorerna? Om möjligt vad skulle det gå på? (Är händig som en dubbel amputerad så lika bra att lämna bort arbetet)
Även jag har tittat på detta.
Det går att köpa delarna från "bilskrotar" men jag läste här i forumet att endast extrautrustning som går att köpa från Bilia går att programmera in i systemet i bilen.
Har också en XC60 -19, och fått besked från två olika Volvo verkstäder att det inte går att eftermontera till vår bil. Det går att montera men inte programmera in i systemet. Vet inte om det går att komma runt på nåt sätt men det enda jag saknar på bilen
Anke95 skrev: mån 03 mar 2025, 21:10
MaverickJS skrev: mån 03 mar 2025, 20:09 Saknas både kablar, styrboxar och mjukvara för det.
Så det går inte alls att eftermontera? Låter helt sjukt egentligen. Volvo har låst ut sig själva från en stor andrahandsmarknad i sådana fall.
Inte alls konstigt. Exempelvis kabelstammar byggs utefter utrustningaval. Hela nätverket i bilen byggs kring specen vid beställning, och eftermarknaden finns det väl ingen tillverkare som anpassar sin produktion för. Volvo i detta fall tjänar ju mer på att man beställer allt från fabrik.
MaverickJS skrev:[quote=Anke95 post_id=<a href="tel:1603522" data-original-title="" title="">1603522</a> time=<a href="tel:1741032653" data-original-title="" title="">1741032653</a> user_id=89684]
[quote=MaverickJS post_id=<a href="tel:1603516" data-original-title="" title="">1603516</a> time=<a href="tel:1741028956" data-original-title="" title="">1741028956</a> user_id=88763]
Saknas både kablar, styrboxar och mjukvara för det.
Så det går inte alls att eftermontera? Låter helt sjukt egentligen. Volvo har låst ut sig själva från en stor andrahandsmarknad i sådana fall.
[/quote]

Inte alls konstigt. Exempelvis kabelstammar byggs utefter utrustningaval. Hela nätverket i bilen byggs kring specen vid beställning, och eftermarknaden finns det väl ingen tillverkare som anpassar sin produktion för. Volvo i detta fall tjänar ju mer på att man beställer allt från fabrik.[/quote]

Jag köper att marginalerna att större vid beställning och nyproduktion för Volvo. Men att helt låsa ute sig från en andrahandsmarknad, som är gigantisk, låter inte klokt alls. Aja det är inget att göra åt 😁

Men du skrev innan att det inte finns mjukvara. Går inte framsensorerna på samma mjukvara som sensorerna bak? I mitt enkla huvud är det bara att dra lite kablage/sensorer genom systemet och synkronisera mot befintlig mjukvara..
De med sensorer runtom har givetvis en annan mjukvara än de som bara har bak. Annars skulle det ju blivit en massa spökfel om trasiga sensorer.
Det finns tre nivåer av p-sensorer. Bak, fram + bak och 360° (med autopark för vissa modellår).
Varför byta? XC60

Det spelar nog ingen roll vad andra tycker, du har[…]

Frihjul på generatorn som gett upp...?

Dagens Blocket Bilar.

Ojoj. Här har det hänt mycket och jag ve[…]

Bytt Tankarmatur 240 1986

Förpunpen ska väl gå kontinuerlig[…]