Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rompa
#1532362
Hej på er. Jag brukar vara på en annan sida här då jag u kör en xc70. Nu är planen att byta till en V60 ladd och tänkte att här finns kunskap om den bilen. Kollade först på Long Range modell men finns inte så mkt begagnat att välja och är ganska mkt dyrare så hoppar nog över den. Så jag tänkte mej nog en my 21/22. Tips om vad vilken utrustningsnivå och modell jag borde titta/ undvika vore fint att få av er som har eller haft en V60 laddhybrid. Tack så länge
Användarvisningsbild
av bem
#1532398
Rompa skrev: tis 28 feb 2023, 09:45 Hej på er. Jag brukar vara på en annan sida här då jag u kör en xc70. Nu är planen att byta till en V60 ladd och tänkte att här finns kunskap om den bilen. Kollade först på Long Range modell men finns inte så mkt begagnat att välja och är ganska mkt dyrare så hoppar nog över den. Så jag tänkte mej nog en my 21/22. Tips om vad vilken utrustningsnivå och modell jag borde titta/ undvika vore fint att få av er som har eller haft en V60 laddhybrid. Tack så länge
Ett tips i all välmening, kan du undvika en Volvo med Google-infotainment, så skulle jag göra det. Har kört 18 månader med detta infotainmentsystem så baserat på det blir mitt råd detta.
Nu vet jag inte säkert när Google-infotainment infördes på V60 men troligen MY23 early (och senare). På V90, som jag med säkerhet kan uttala mig om, infördes det på MY22 early (och det infördes inte då på V60 det minns jag).
MY21 (early och late) och MY22 early av V60 har det mindre hybridbatteriet på 11,6 kWh och elmotor på 65 kW (88 hk). Finns tester i svensk motorpress vad V60 MY21 Recharge har för räckvidd på el i praktisk körning. WLTP-värdet på räckvidd på el är bara ett jämförande värde när man jämför andra bilar, som körts genom testcykel enl. WLTP. På min V90 med hybridbatteriet på 11,6 kWh och elmotor på 65 kW (88 hk) har jag som längst kommit 49 km under ganska ideala förhållanden. WLTP är annars upp till 61 km på el på min bil, det var i alla fall vad Volvo annonserade på sin hemsida när min årsmodell var på tapeten för beställning.

Motor:
T6 räcker gott och väl, men gillar du än bättre acceleration får du väl välja en T8:a istället. Har T6 i min V90 Recharge.
Elmotorn är på 65 kW (88 hk) och det räcker fint för normal körning. Visst du kan få svårt accelerera i uppförsbackar om du kör på Pure körläge (bara el) men det ger sig när du provat lite och lär känna bilen. Bara byta körläge om det är uppförsbacke och du behöver accelerera just då. T.ex. i Hybrid körläge startar bensinmotorn när det behövs, t.ex. när du trampar lite extra på gaspedalen. I körläge Power aktiveras både el-motorn och bensinmotorn hela tiden för maximal prestanda av 341 hk (T6, 253 hk + elmotorn 88 hk). Blir hyfsad skjuts framåt då.

Utrustning:
Stolarna... har du långa ben (lårben) kan du behöva Comfortstolarna med dynförlängning (har det i min V90).
Utrustningsnivån Inscription som du kanske kommer träffa på är mellannivån. Har det på min V90.
Lite paket utöver det är användbart: Ljuspaket, Klimatpaket (har bägge på min Volvo). Volvos original dragkrok halvautomatiska in-/utfällbara är bra också (har det på min). Tonade rutor bak kanske kan vara nåt att satsa på? Det är tillika aukustikrutor i bilen då, så den blir tystare i kupén (har det i min). Ljudanläggning: Harman Kardon är mellanvarianten (har det i min V90) och har ganska bra ljud. Bowers & Wilkins är värsting-ljudanläggningen.
Luftfjädring avstod jag medvetet från i min bil när den beställdes en gång (säkert härligt åka i men var lite orolig för att den skulle kunna strula). Panoramatak är härligt men nog nåt jag skulle välja bort (har det i min Volvo), samma sak med HUD (head up display, har det i min).
360-graders kameran skulle jag nog se som positivt om nån bil har du kikar på. Jag har den enklare backkameran.
Om du kikar på MY22 så se upp med Chip brist edition V60 som inte har CTA (Cross Trafic Alert) och BLIS (Blind Spot Information System) om du tycker det är viktigt. Har bägge på min och CTA tycker jag är användbart. BLIS är inte jätteofta den varnat för nåt när jag kört (kör inte på så hårt trafikerade vägar).
av UECSJ
#1532428
Och att dom är dubbelt så dyra i försäkring som en vanlig V60. :-( (Länsf.)
av Lockis
#1532481
Oj, en MY21-22 har Sensus, oftast ganska felfria. Har haft 2.
Utrustning? Här är du ute på djupt vatten, alla tycker olika. Du kommer från XC70 så mycket utrustning i dagens bilar är mycket modernare.
Mitt tips är att provköra ett gäng olika bilar för att se vad som passar dig.

personligen så gillar jag HUD, 360 kamera, H/K Ljud samt elstolar.
Köper man begagnad bil kan det vara värt att hitta en bil med B&W ljud. Grymt ljud och oftast prisvärt i begagnade bilar.

Men som sagt, ut och provkör. Testa både sportstol, komfortstol och ventilerade stolarna (dessa sista är sjukt trevliga)
av tjtj
#1532619
bem skrev:
Rompa skrev: tis 28 feb 2023, 09:45 Hej på er. Jag brukar vara på en annan sida här då jag u kör en xc70. Nu är planen att byta till en V60 ladd och tänkte att här finns kunskap om den bilen. Kollade först på Long Range modell men finns inte så mkt begagnat att välja och är ganska mkt dyrare så hoppar nog över den. Så jag tänkte mej nog en my 21/22. Tips om vad vilken utrustningsnivå och modell jag borde titta/ undvika vore fint att få av er som har eller haft en V60 laddhybrid. Tack så länge
Ett tips i all välmening, kan du undvika en Volvo med Google-infotainment, så skulle jag göra det. Har kört 18 månader med detta infotainmentsystem så baserat på det blir mitt råd detta.
Nu vet jag inte säkert när Google-infotainment infördes på V60 men troligen MY23 early (och senare). På V90, som jag med säkerhet kan uttala mig om, infördes det på MY22 early (och det infördes inte då på V60 det minns jag).
MY21 (early och late) och MY22 early av V60 har det mindre hybridbatteriet på 11,6 kWh och elmotor på 65 kW (88 hk). Finns tester i svensk motorpress vad V60 MY21 Recharge har för räckvidd på el i praktisk körning. WLTP-värdet på räckvidd på el är bara ett jämförande värde när man jämför andra bilar, som körts genom testcykel enl. WLTP. På min V90 med hybridbatteriet på 11,6 kWh och elmotor på 65 kW (88 hk) har jag som längst kommit 49 km under ganska ideala förhållanden. WLTP är annars upp till 61 km på el på min bil, det var i alla fall vad Volvo annonserade på sin hemsida när min årsmodell var på tapeten för beställning.

Motor:
T6 räcker gott och väl, men gillar du än bättre acceleration får du väl välja en T8:a istället. Har T6 i min V90 Recharge.
Elmotorn är på 65 kW (88 hk) och det räcker fint för normal körning. Visst du kan få svårt accelerera i uppförsbackar om du kör på Pure körläge (bara el) men det ger sig när du provat lite och lär känna bilen. Bara byta körläge om det är uppförsbacke och du behöver accelerera just då. T.ex. i Hybrid körläge startar bensinmotorn när det behövs, t.ex. när du trampar lite extra på gaspedalen. I körläge Power aktiveras både el-motorn och bensinmotorn hela tiden för maximal prestanda av 341 hk (T6, 253 hk + elmotorn 88 hk). Blir hyfsad skjuts framåt då.

Utrustning:
Stolarna... har du långa ben (lårben) kan du behöva Comfortstolarna med dynförlängning (har det i min V90).
Utrustningsnivån Inscription som du kanske kommer träffa på är mellannivån. Har det på min V90.
Lite paket utöver det är användbart: Ljuspaket, Klimatpaket (har bägge på min Volvo). Volvos original dragkrok halvautomatiska in-/utfällbara är bra också (har det på min). Tonade rutor bak kanske kan vara nåt att satsa på? Det är tillika aukustikrutor i bilen då, så den blir tystare i kupén (har det i min). Ljudanläggning: Harman Kardon är mellanvarianten (har det i min V90) och har ganska bra ljud. Bowers & Wilkins är värsting-ljudanläggningen.
Luftfjädring avstod jag medvetet från i min bil när den beställdes en gång (säkert härligt åka i men var lite orolig för att den skulle kunna strula). Panoramatak är härligt men nog nåt jag skulle välja bort (har det i min Volvo), samma sak med HUD (head up display, har det i min).
360-graders kameran skulle jag nog se som positivt om nån bil har du kikar på. Jag har den enklare backkameran.
Om du kikar på MY22 så se upp med Chip brist edition V60 som inte har CTA (Cross Trafic Alert) och BLIS (Blind Spot Information System) om du tycker det är viktigt. Har bägge på min och CTA tycker jag är användbart. BLIS är inte jätteofta den varnat för nåt när jag kört (kör inte på så hårt trafikerade vägar).
Har bytt från V60-19 D3 med Sensus infotainment till V60 T6 recharge -23 med google infotainment (två månader sedan). Visst har jag sett vissa mindre problem med Google-systemet, men det är ju ett suveränt navigeringsystem och första gången jag upplevt ett fungerande system för röststyrning i en bil. Och övriga funktioner fungerar bra för mig. Men jag har ju inte varit med om tidigare problem med systemet eftersom jag bara haft bilen i två månader.
av Rompa
#1532630
Ok, Tack för all bra info. Då är det bara ut och kolla och provköra. Tackar
av Larsbandage
#1553622
Funderar på en ny XC60 plus dark line. Skall ha R- line utförande, men förarstolar liknar inscription dessbättre. Gillar inte R-line stolar för skålade med hård kant. Tyvärr finns ingen demo i Umeå. Vilken stol får jag om jag beställer en från annan ort?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1553663
Larsbandage skrev: sön 03 sep 2023, 15:57 Funderar på en ny XC60 plus dark line. Skall ha R- line utförande, men förarstolar liknar inscription dessbättre. Gillar inte R-line stolar för skålade med hård kant. Tyvärr finns ingen demo i Umeå. Vilken stol får jag om jag beställer en från annan ort?
Du får samma stol som ingår i standardutrustningen oavsett vilken återförsäljare du gör affären med.
Den skålade sportstolen som man vanligtvis ser i R-design kostar 4000 kr extra.

Denna bil har standardstolen: https://www.bytbil.com/kronobergs-lan/p ... 8-17160454
Stolen i denna V90 är det som kostar extra: https://www.bytbil.com/stockholms-lan/p ... 6-17160258
Varför byta? XC60

Det spelar nog ingen roll vad andra tycker, du har[…]

Frihjul på generatorn som gett upp...?

Dagens Blocket Bilar.

Ojoj. Här har det hänt mycket och jag ve[…]

Bytt Tankarmatur 240 1986

Förpunpen ska väl gå kontinuerlig[…]