Rompa skrev: ↑tis 28 feb 2023, 09:45
Hej på er. Jag brukar vara på en annan sida här då jag u kör en xc70. Nu är planen att byta till en V60 ladd och tänkte att här finns kunskap om den bilen. Kollade först på Long Range modell men finns inte så mkt begagnat att välja och är ganska mkt dyrare så hoppar nog över den. Så jag tänkte mej nog en my 21/22. Tips om vad vilken utrustningsnivå och modell jag borde titta/ undvika vore fint att få av er som har eller haft en V60 laddhybrid. Tack så länge
Ett tips i all välmening, kan du undvika en Volvo med Google-infotainment, så skulle jag göra det. Har kört 18 månader med detta infotainmentsystem så baserat på det blir mitt råd detta.
Nu vet jag inte säkert när Google-infotainment infördes på V60 men troligen MY23 early (och senare). På V90, som jag med säkerhet kan uttala mig om, infördes det på MY22 early (och det infördes inte då på V60 det minns jag).
MY21 (early och late) och MY22 early av V60 har det mindre hybridbatteriet på 11,6 kWh och elmotor på 65 kW (88 hk). Finns tester i svensk motorpress vad V60 MY21 Recharge har för räckvidd på el i praktisk körning. WLTP-värdet på räckvidd på el är bara ett jämförande värde när man jämför andra bilar, som körts genom testcykel enl. WLTP. På min V90 med hybridbatteriet på 11,6 kWh och elmotor på 65 kW (88 hk) har jag som längst kommit 49 km under ganska ideala förhållanden. WLTP är annars upp till 61 km på el på min bil, det var i alla fall vad Volvo annonserade på sin hemsida när min årsmodell var på tapeten för beställning.
Motor:
T6 räcker gott och väl, men gillar du än bättre acceleration får du väl välja en T8:a istället. Har T6 i min V90 Recharge.
Elmotorn är på 65 kW (88 hk) och det räcker fint för normal körning. Visst du kan få svårt accelerera i uppförsbackar om du kör på Pure körläge (bara el) men det ger sig när du provat lite och lär känna bilen. Bara byta körläge om det är uppförsbacke och du behöver accelerera just då. T.ex. i Hybrid körläge startar bensinmotorn när det behövs, t.ex. när du trampar lite extra på gaspedalen. I körläge Power aktiveras både el-motorn och bensinmotorn hela tiden för maximal prestanda av 341 hk (T6, 253 hk + elmotorn 88 hk). Blir hyfsad skjuts framåt då.
Utrustning:
Stolarna... har du långa ben (lårben) kan du behöva Comfortstolarna med dynförlängning (har det i min V90).
Utrustningsnivån Inscription som du kanske kommer träffa på är mellannivån. Har det på min V90.
Lite paket utöver det är användbart: Ljuspaket, Klimatpaket (har bägge på min Volvo). Volvos original dragkrok halvautomatiska in-/utfällbara är bra också (har det på min). Tonade rutor bak kanske kan vara nåt att satsa på? Det är tillika aukustikrutor i bilen då, så den blir tystare i kupén (har det i min). Ljudanläggning: Harman Kardon är mellanvarianten (har det i min V90) och har ganska bra ljud. Bowers & Wilkins är värsting-ljudanläggningen.
Luftfjädring avstod jag medvetet från i min bil när den beställdes en gång (säkert härligt åka i men var lite orolig för att den skulle kunna strula). Panoramatak är härligt men nog nåt jag skulle välja bort (har det i min Volvo), samma sak med HUD (head up display, har det i min).
360-graders kameran skulle jag nog se som positivt om nån bil har du kikar på. Jag har den enklare backkameran.
Om du kikar på MY22 så se upp med Chip brist edition V60 som inte har CTA (Cross Trafic Alert) och BLIS (Blind Spot Information System) om du tycker det är viktigt. Har bägge på min och CTA tycker jag är användbart. BLIS är inte jätteofta den varnat för nåt när jag kört (kör inte på så hårt trafikerade vägar).
V90 T6 Recharge Inscription MY22. Tidigare V70 D3 Momentum Business MY14.