Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lmgb
Hej,

Skall installera extra backljus på min XC60 T8 -20 och behöver hitta canbus kabel för styrning.
Är det någon som har koll på placering av canbus kablar i bagageutrymmet och färg på canbus kablarna (CAN HI & CAN LOW)?
Kommer att använda en CANM8 Parkone (R) för styrning av backljusen.

// Magnus
Senast redigerad av 1 lmgb, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lmgb
Bra fråga.
Kanske kan det bero på att de inte testat det praktisk och inte vill skriva ut det men att det fungerar trots det.
av MBjerner
Personligen hade jag köpt en XBB Dongle & Powerunit. Då behöver man inte leta någon Canbuskabel. Har en sådan på min V60CC -21 som styr min LED-ramp men den kan även styra extra backljus m.m. och är mycket lätt att installera. https://www.xbb.se/sv_se/xbb-dongle-xbb-powerunit/
Användarvisningsbild
av lmgb
Jo den har jag sett men nu hade jag redan den jag skall använda så det känns lite overkill att köpa ytterligare. Canbus bör ju finnas där bak någonstans, så jag hoppas kunna hitta rätt :-)
av MBjerner
Okej, då förstår jag. Lycka till och hoppas någon kan besvara din fråga 👍
av III
Nyfiken. Vad blir fördelen jämfört med att ta strömtjuv från kabeln till bakljuset och styra ett relä? Nyfiken just för jag kopplat med strömtjuv och relä.
Användarvisningsbild
av lmgb
Kanske mer kompatibelt och tillförlitlighet om canbus används.
Men om jag inte hittar ngr canbuskablar så är det kanske läge att tjuva och använda ett relä.
Vilken kabel tjuvade du från? Var hittade du den, samt kabelfärg?
av III
Det finns en utmärkt tråd här någonstans. Står exakt var och hur man skulle göra. Satt och tittade och funderade en stund, sen var det väldigt lätt. Trådskaparen hade hittat lampor som passade perfekt till några fästen under de gjorde inte mina så jag gjorde några fästen i rostfri plåt så jag kunde använda samma fästen som frådskaparen. Ska se om jag hittar tråden.

Ja hade lös CEM men den såg bra ut men […]

Skumpump till punktering

Hej på er. Undrar om en sån där p[…]

Regn på keramiskt sprayeax

Även om effekten som spraylackskydd ger ä[…]

Blöddrande Motor

Hejsan! Körde nyligen min husvagn för l[…]