Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av S65D
Hej. En bekant köpte i dagarna en V60 T8 R-Design modellår 20 som rullat ca 4500 mil. Dagen efter köp dök felmeddelandet nedan upp:
EE266DBB-0C77-4B3A-AF36-AB1675839648.jpeg
EE266DBB-0C77-4B3A-AF36-AB1675839648.jpeg (431.5 KiB) Visad 3850 gånger

Meddelandet har sedan dess dykt upp varje gång bilen startas. Har dock inte sett nåt om det här på forumet gällande SPA-bilarna (endast på äldre generationer).

Tänker mig att felkoden kan ha dykt upp tidigare, blivit raderad och nu återkommit? Verkstad är bokad längre fram men undrar om någon varit med/hört om samma sak. Vad var i så fall problemet/lösningen?

Tack på förhand.
av KraXarN
Har fått upp det en gång vid start av vår XC60 men det försvann nästa gång det inträffade. Kanske att jag stängde av och slog på funktionen för de aktiva strålkastarna, kommer inte riktigt ihåg.

Får du felet om du stänger av funktionen för de aktiva strålkastarna?
Användarvisningsbild
av S65D
KraXarN skrev: tis 27 dec 2022, 18:18 Har fått upp det en gång vid start av vår XC60 men det försvann nästa gång det inträffade. Kanske att jag stängde av och slog på funktionen för de aktiva strålkastarna, kommer inte riktigt ihåg.

Får du felet om du stänger av funktionen för de aktiva strålkastarna?
Tack för svar, det verkar inte vara ett för vanligt meddelande. Läste i en tråd du startat angående ett dåligt stödbatteri i din bil, kan det ha någon koppling till att strålkastar-meddelandet dök upp för dig?

Enligt min bekanta gjorde inaktivering av funktionen ingen skillnad, meddelandet dök upp ändå. Det har dock vid två körningar inte dykt upp alls, resterande gånger har det dykt upp.

Även läst om sensorer kopplade till fjäderben fram och bak som tydligen ska ha något med strålkastarnas rörelsefunktioner att göra, bl.a. kurvljus. Någon som vet?
av Favazza
Lyften en äldre tråd här.
Hittades det en lösning på detta?

Jag fick samma notis, men den har slocknat. Däremot fungerar inte de aktiva ljusen längre.
Var inne på Volvo men de hittade inget fel och behövde ha bilen längre.
Vet inte om det är värt/lönt, men känns ändå lite tråkigt med vetskapen att de inte fungerar.
Användarvisningsbild
av S65D
Favazza skrev: tis 09 maj 2023, 11:07 Lyften en äldre tråd här.

Jag fick samma notis, men den har slocknat. Däremot fungerar inte de aktiva ljusen längre.
Vet inte om det är värt/lönt, men känns ändå lite tråkigt med vetskapen att de inte fungerar.
Hittade du någon lösning själv?

För min granne blev problemet löst på verkstad någon gång i mars i år. Volvosverkstadens lösning höll inte så länge. Igår kom samma meddelande tillbaka.
Har vid ngt enstaka tillfälle fått detta meddelande ang bromsljus trots att dessa fungerar. Meddelande har dykt upp vid start ca 2-4 dagar och har väl inträffat typ tre gånger sedan köp 2020. V60 B4 2021.
Fick också varning för bromsljuset på min bil.
Dök upp från ingenstans under körning och kvarstod i två dagar.
Vet inte om det hänger ihop, men jag ruckade på kabelstammen mellan lucka och tak. Vid nästa start fungerade allting och ingen felkod har kommit tillbaks.
av Favazza
S65D skrev:
Favazza skrev: tis 09 maj 2023, 11:07 Lyften en äldre tråd här.

Hittade du någon lösning själv?

För min granne blev problemet löst på verkstad någon gång i mars i år. Volvosverkstadens lösning höll inte så länge. Igår kom samma meddelande tillbaka.
Nej, ingen lösning. Jag får inga felmeddelanden men de aktiva strålkastarna fungerar inte (flyttar sig inte med rattens rörelser längre).
Har en servicetid inbokad och tänkte ta upp det, men är inte beredd att betala stora pengar för det, vilket jag tror det blir om man ska få rätt på det.
960 -97 skramlande ljud

Vet inte exakt hur det ser ut på 960. Men p&[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Ok då.. Volvo Trollhättan gjorde ett […]

Här är en video på valnötsbl&[…]

Vilken mjukvara har ni?

Snart så