Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av S65D
#1516227
Kikade lite bilar i 60-klassen idag. Har sneglat på S60 T8 TE/Recharge (392 hk), även motsvarande V60 samt nyare V60 T8 Recharge (456 hk).

Efter en titt på lite siffror har jag en fråga. S60 T8 TE/Recharge (392 hk) gör 0-100 kmh på 4,6 sek och motsvarade V60 på 4,8 sek. Nyare V60 T8 Recharge (456 hk) gör det på 4,6 sek, alltså samma som S60-versionen med 64 färre hästkrafter. Har jag missat något uppenbart?
#1516228
S65D skrev:Kikade lite bilar i 60-klassen idag. Har sneglat på S60 T8 TE/Recharge (392 hk), även motsvarande V60 samt nyare V60 T8 Recharge (456 hk).

Efter en titt på lite siffror har jag en fråga. S60 T8 TE/Recharge (392 hk) gör 0-100 kmh på 4,6 sek och motsvarade V60 på 4,8 sek. Nyare V60 T8 Recharge (456 hk) gör det på 4,6 sek, alltså samma som S60-versionen med 64 färre hästkrafter. Har jag missat något uppenbart?
Aerodynamiken i en sedan är bättre än en kombi


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av S65D
#1516231
Mpettersson skrev: fre 21 okt 2022, 20:07 Aerodynamiken i en sedan är bättre än en kombi


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Visst. Skillnaden 0-100 mellan S- och V60 med 392 hk är 0,2 sek. När V60 får ytterligare 64 hk vinner den 0,2 sek. Behövde V60 64 hk mer än S60 för att jämna ut aerodynamiken du talar om?
#1516232
S65D skrev:
Mpettersson skrev: fre 21 okt 2022, 20:07 Aerodynamiken i en sedan är bättre än en kombi


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Visst. Skillnaden 0-100 mellan S- och V60 med 392 hk är 0,2 sek. När V60 får ytterligare 64 hk vinner den 0,2 sek. Behövde V60 64 hk mer än S60 för att jämna ut aerodynamiken du talar om?
Så har jag uppfattat det hela. Mindre motstånd i en sedan. Tittar man på rena elbilar så finns det en anledning till att de flesta är av sedan/sportsuv.
av Lockis
#1516234
Det är hybriderna. Så den största skillnaden mellan gamla och nya ligger i elmotorn. Då denna fortfarande är rätt klen (~150hk) så kommer detta inte dra av mycket på 0-100 tiden. Vill man ha en bil som är snabb 0-100 är det ren elbil eller en ren bensin/diesel med stooor motor som gäller.
Användarvisningsbild
av S65D
#1516236
Lockis skrev: fre 21 okt 2022, 21:34 Det är hybriderna. Så den största skillnaden mellan gamla och nya ligger i elmotorn. Då denna fortfarande är rätt klen (~150hk) så kommer detta inte dra av mycket på 0-100 tiden. Vill man ha en bil som är snabb 0-100 är det ren elbil eller en ren bensin/diesel med stooor motor som gäller.
Så, 50 extra hästkrafter via en elmotor gör inte lika stor skillnad som 50 extra hästkrafter inbyggda i en traditionell motor i avseendet om acceleration?
#1516240
Volvo bygger inga bilar för att optimera tiden från 0-100. Kan finnas massa skillnader som att den senare bilen har annan utväxling för att kkara högre hastighet på el eller på bensinmotorn. Annan vikt på bilen som provades mm. Dessutom brukar volvos siffror vara ganska överskattade
#1516244
När man kommit under 5 sekunder krävs det ganska mycket extraeffekt för varje tiondel. 4,6 kan ju vara 4,63 avrundat och 4,4 kan vara 4,35... kolla bilar runt 4,5 0-100, eller performance package i en RS5 eller AMG-merca, kapar 0,1-0,2 med massor extra hk.
Användarvisningsbild
av bem
#1516247
Såvitt jag kan se på Polestar Engineered hemsida finns Polestar Optimering till V60 T8 Recharge MY23, det borde väl ge aningens snabbare acceleration eftersom:
”Istället för att bilen reagerar med en kort fördröjning när du gasar kommer en optimerad bil kännas mer inuitiv och svara snabbare, eftersom tiden mellan gaspedalen och motorns respons har minskats.”
Kolla om det finns Polestar Engineered optimering till de andra bilarna också du funderar på.
V60 D4 MY15 - till verkstad

Funderar på att tillfälligt ta ur s&a[…]

HVO 100

Effektiv förbränning vet jag inte men de[…]

Det som är kvar o byta nu innan byte av styrv[…]

Få fart på styrservon

Funkade inte