Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tja.

Man var ju tvungen börja använda nya utseendet i appen nu och det verkar ha medfört att jag inte kan fjärrstarta motorn på min v60CC -21 (sensus). Allt annat verkar fungera. När jag får frågan om jag vill starta motor och sen bekräftar att jag verkligen vill det så händer inget. Kommer ingen Volvo symbol att den kontaktar bilen som det gör på dom andra funktionerna när det skickas till bilen. Har ominstallerat appen men verkar inte hjälpa.

Någon som upplever samma sak med Sensus?

Mvh
Per
Senast redigerad av 1 pergrein, redigerad totalt 0 gånger.
Kolla om du har en av de senare mjukvarorna i din bil, det var samma problem med min V90 (dock Android Automotive, Google, infotainment i min) men i en mjukvara (har för det var 1.8 i min) så funka det fjärrstarta bensinmotorn på min laddhybrid (det gick inte innan). Det kan finnas motsvarande parallell mjukvara i din som fixade detta problem. Värt kolla. Om du har senaste mjukvara i din bil är har det nog inget med mjukvaran att göra i ditt fall. Jag vet inte om det går se vilken mjukvara du har i din Sensus-bil men i min Google-bil kan man se det (jag har 2.2). Om problemet uppkom med ny Volvo Cars app-version så borde det vara appen som är orsaken och då får du vänta på ny version. Men du bör nog kontakta din Volvo återförsäljare så de kan rapportera in problemet till Volvo Cars så de kan rätta till det (inte säkert de får reda på det annars).
Jag provstarta bilmotorn på min V90 nyss via Volvo Cars appen och det gick bra (se bilden nedan). Jag har senaste appversion 5.19.0.
Bilagor
Volvo_Cars_appen_Starta-bilen.PNG
Volvo_Cars_appen_Starta-bilen.PNG (938.67 KiB) Visad 1855 gånger
Var också väldig inne på att det är appen som strular så var därför jag ominstallera den direkt felet visade sig. Kom på en till grej efter jag postat här som har med apparna att göra och det är ju "tömma cache" och "rensa data". Det gjorde att det börja fungera igen :-D.

Mvh
Per
Härligt du är på banan igen med appen. Tömma cache i bilapp var når nytt för mig. Bra tips om man får problem med Volvo Cars appen. Ominstallera appen kommer jag aldrig göra (igen) med min Google-Volvo. På en Volvo med Sensus går det ju smidigt men inte på en Volvo med Android Automotive. Då kan man behöva kontakta Volvo support. Det fick jag göra (det var förra vintern). Det var på vippen supporten kunde få till det så Volvo Cars appen funka igen. Alldeles för komplicerat. Men de fick igång allt igen.
Just ja, du fick ju tjorva när du gjorde en ominstallation av appen till Googel. Till Sensus är det ju bara logga in efter ominstallationen. Nå nu har man en till sak att testa innan man kontaktar Volvo om man får strul med appen.

Mvh
Per
bem skrev: tis 11 okt 2022, 10:43 Kolla om du har en av de senare mjukvarorna i din bil, det var samma problem med min V90 (dock Android Automotive, Google, infotainment i min) men i en mjukvara (har för det var 1.8 i min) så funka det fjärrstarta bensinmotorn på min laddhybrid (det gick inte innan). Det kan finnas motsvarande parallell mjukvara i din som fixade detta problem. Värt kolla. Om du har senaste mjukvara i din bil är har det nog inget med mjukvaran att göra i ditt fall. Jag vet inte om det går se vilken mjukvara du har i din Sensus-bil men i min Google-bil kan man se det (jag har 2.2). Om problemet uppkom med ny Volvo Cars app-version så borde det vara appen som är orsaken och då får du vänta på ny version. Men du bör nog kontakta din Volvo återförsäljare så de kan rapportera in problemet till Volvo Cars så de kan rätta till det (inte säkert de får reda på det annars).
Jag provstarta bilmotorn på min V90 nyss via Volvo Cars appen och det gick bra (se bilden nedan). Jag har senaste appversion 5.19.0.
Jag har installerat senaste appen och den visar vitt sken istället för rött sken som på din bild i appen vid fjärrstart. Någon som vet varför?
HeavyMetal skrev: tor 13 okt 2022, 00:21
bem skrev: tis 11 okt 2022, 10:43 Kolla om du har en av de senare mjukvarorna i din bil, det var samma problem med min V90 (dock Android Automotive, Google, infotainment i min) men i en mjukvara (har för det var 1.8 i min) så funka det fjärrstarta bensinmotorn på min laddhybrid (det gick inte innan). Det kan finnas motsvarande parallell mjukvara i din som fixade detta problem. Värt kolla. Om du har senaste mjukvara i din bil är har det nog inget med mjukvaran att göra i ditt fall. Jag vet inte om det går se vilken mjukvara du har i din Sensus-bil men i min Google-bil kan man se det (jag har 2.2). Om problemet uppkom med ny Volvo Cars app-version så borde det vara appen som är orsaken och då får du vänta på ny version. Men du bör nog kontakta din Volvo återförsäljare så de kan rapportera in problemet till Volvo Cars så de kan rätta till det (inte säkert de får reda på det annars).
Jag har installerat senaste appen och den visar vitt sken istället för rött sken som på din bild i appen vid fjärrstart. Någon som vet varför?
Jag associerar rött till värme och vitt till kyla. Dra igång motorn via appen och vänta en stund. Öppna sen dörren och känn om det kommer varm- eller kalluft ur luftutsläppen.
Vad har du för bil? Sensus eller Google baserad? Jag har Google-bil och i min visar det röd färg (som mitt tidigare inlägg med skärmbild visar) när det kommer värme till kupén, vid start av bensinmotorn (T6) via Volvo Cars appen. Samma sak när jag startar bränslevärmaren via appen, röd färg när bilen värms upp (jag har V90 laddhybrid MY22 med bensinvärmare). Jag har Volvo Cars appen (senaste version) för iPhone.
Har hitta vad som felar nu. När jag slår av inställningen att man ska bekräfta start av motor med skärmlås så fungerar det inte att starta motorn.

När jag rensa cache m.m så hamnade den på att jag måste bekräfta med skärmlås men egentligen så hade rensningen ingen med felet att göra.

Om någon med Android mobil och Sensus kan testa slå av "bekräfta med skärmlås" när man ska starta motorn och se om man har samma fel.

Mvh
Per
bem skrev: tor 13 okt 2022, 08:29
HeavyMetal skrev: tor 13 okt 2022, 00:21
Jag associerar rött till värme och vitt till kyla. Dra igång motorn via appen och vänta en stund. Öppna sen dörren och känn om det kommer varm- eller kalluft ur luftutsläppen.
Vad har du för bil? Sensus eller Google baserad? Jag har Google-bil och i min visar det röd färg (som mitt tidigare inlägg med skärmbild visar) när det kommer värme till kupén, vid start av bensinmotorn (T6) via Volvo Cars appen. Samma sak när jag startar bränslevärmaren via appen, röd färg när bilen värms upp (jag har V90 laddhybrid MY22 med bensinvärmare). Jag har Volvo Cars appen (senaste version) för iPhone.
Ok jag har Sensus. Så här ser det ut på en iphone.
5CC72C9E-FB82-4528-B7CC-8D0FCB87D2EE.png
5CC72C9E-FB82-4528-B7CC-8D0FCB87D2EE.png (1.54 MiB) Visad 1410 gånger

Har bytt bränslefilter, ingen indikation p&ar[…]

Jag funderar om en dragkrok från en V70, s&a[…]

Hänt två gånger nu på 4 m&a[…]

Få fart på styrservon

Får prova imorgon, stämmer det så[…]