Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wahlin
Hejsan!
Dags för mig att byta bil och försöka lista ut något i djungeln :)
Jag har kikat på begagnade Volvo-modeller från 2019 och framåt med ett pristak på 350 000 kr.
Valet står mellan V60CC, V90CC och XC60.

Bilen ska vara automat och fyrhjulsdriven och minst 190 hk. Ej hybrid. Jag åker oftast själv så lastutrymme spelar mindre roll. Jag är mest ute efter en bil med god kvalitet där teknisk utrustning är mindre intressant.

Några funderingar:
1. Vilken bil skulle ni rekommendera av V60CC, V90CC och XC60? Finns det någon modell med flera problem än någon annan?

2. Bensin eller diesel? Jag har tidigare kört med den gamla femcylindriga D4:an men kan tänka mig både diesel eller bensin då bilåkandet är mindre nu pga distansarbete. Strular någon av motortyperna mer än någon annan? Dåligt påläst om bensinmotorerna. Är parkeringsvärmare standard i bensinbilarna också nu för tiden?

3. VEA? Min tidigare Volvo var som sagt en femcylindrig då jag hörde talas om mycket problem med de första VEA-motorerna runt 2016. Balansaxlar, sprickor i cylindrar, kylsystem, EGR osv. Har Volvo fått ordning på det i de nyare motorerna så det inte är något att ta hänsyn till om man köper en diesel från 2019 och framåt?

4. Återkallelser? Har Volvogjort några speciella återkallelser på dessa bilar/motorer som man bör checka av om de är gjorda innan man köper en bil?

Tack på förhand!
av Lockis
1. Jag gillar V60, du får definitivt mer bil för pengarna på en sådan. V90 är större, men säten och så är densamma. Jag hade dessutom inte köpt CC utan vanliga. CC för under 350 på 90-serien hade nog inte varit något kul. Bör åtminstone se till att få ”nödvändig” utrustning: helläder, elstol, rattvärme, dragkrok. Personligen hade jag också valt det uppgraderade ljudet och 360 kamera, men det är en smaksak.

2. Hugget som stucket idag skulle jag tro. Lär inte bli billigare med något av det framöver.

3. Finns väl säkert en del som har dåliga erfarenheter, första åren var det mer. Mindre nu. Tror inte du behöver oroa dig, du lär ju märka om något är galet vid provkörning.

4. Köper du en 2019, så ska allt vara åtgärdat. Men det kan alltid vara värt att kolla om den faktiskt är servad på auktoriserad verkstad. Köper du av en Volvo ÅF så lär dem också ha koll. Eller så kan dem kolla upp det relativt lätt.
av wahlin
Låter finfint! :) Ös på med kommentarer! Lutar mer och mer åt T5 motor, finns det några vanliga problem med den liksom VEA? Eller är det en bra motor kvalitetsmässigt?
av wahlin
hullan skrev:Både bensin och diesel är ”VEA”
Hejsan! Okej, jag förstår! Är det bara dieselvarianten som varit problematisk, eller gäller samma sak på bensinarna? Bara hört talas om mycket strul på diesel.
av Freddy100
Jag hade inga problem med min T5. Instalerade Polestar Opt, inte samma bil. Det är ett måste.
Om du kör < 2000 mil per år finns ingen anledning att köpa diesel...tycker jag.
Annars...diesel eller bensin...jag tror det är samma motorkonstruktion. Skulle inte betyda mer eller mindre fel. Om du kör bara i stan kortare än 15-20 minuter är det klart bättre att köra bensin...tror jag.
Användarvisningsbild
av bem
Vad kör du för bil idag? Kan vara bra att veta. Är du lång (har långa ben)? Kan påverka vilka säten du bör ha i en Volvo, speciellt om du kör många mil om året. Är väl rätt stor skillnad i pris per liter mellan E10 bensin och diesel just nu men en modern Volvodiesel är ju rätt snål så inte säkert det blir dyrare bränslenota med en diesel. Malusskatten på en diesel är ju hemsk de tre första åren (räknat från bilen är ny). Mycket talar väl för en bensinare f.n.? Jag ser att du inte är intresserad av laddhybrid. Du kör mest längre sträckor antar jag? Eller hamnar de utanför din budget? Är det kanske 4-hjulsdriften som främst avgör? (finns dock s.k. e-AWD, Constant AWD, på Volvo laddhybrid, så länge man har kräm kvar i hybridbatteriet). Dock har V60 Recharge MY22 late och nyare en rejäl räckvidd på el i trakterna av 90 km har vissa testar visat, ja snudd på 10 mil rentav. Men en sån spränger ju din budget rejält. Har man körmönster som passar det, är en laddhybrid fortfarande sett till ren milkostnad per kWh billig köra. Men betydligt dyrare i inköp med en Volvo laddhybrid (Plug-in hybrid, Recharge).
Jag skulle åkt till en Volvohandlare som har hyfsat utbud och provsitta V60 CC, V90CC och XC60, med standardsäte resp. Comfort säte med dynförlängning för låren. Och provköra förstås, det kan ju vara vissa saker med nån av bilmodellerna du inte alls gillar. När jag bytte senast provkörde jag V60 (Recharge, - 21:a), V90 (Recharge, 21:a) och XC60 (B4 har jag för mig det var). V90 passa mig bäst, så det blev en sån (Recharge, -22:a), tyckte den hade bästa komforten och störst lastutrymme som jag behövde. V90 är mycket komfortabel men känns klumpig vid parkering, backning och liknande. V60 (den jag körde som hade en T6 bensin + elmotor 87 hk) kändes väldigt pigg, lite sportig. XC60 kändes lite för hög för min smak, men det kan bero på att jag nästan aldrig kört nån hög SUV innan (bara som passagerare). Lycka till med bilval.
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
av Malmstroem
I slutändan torde valet bero på vad du själv uppskattar.

Av de tre skulle jag välja V90 CC. Jag uppfattar den som mer bekväm på långkörning än de övriga. Det räcker som urvalskriterium för mig. XC60 går att få som hybrid, vilket fått mig att överväga den. Nu är hybrid inte aktuell för TS, så det argumentet faller. Det finns utan tvivel de väljer annorlunda, och jag kan inte säga att det är fel. CC-modellerna finns inte som hybrid, då är det "vanliga" V60/V90 som gäller.

Bensin eller diesel är för mig en öppen fråga. Jag skulle nog titta på bilen jag hittar som helhet, och om allt annat passar så spelar det mindre roll om det är bensin eller diesel. Personligen har jag en liten preferens för diesel, eftersom jag tycker att motorprofilen passar CC/XC-modeller bättre. Jag kör rätt mycket och behöver då tanka mindre ofta, och diesel tenderar att ha något lägre driftskostnad. Diesel passar inte alla, speciellt om du kör lite så tenderar de att strula mer. EGR-ventiler, AdBlue och partikelfilter är exempel på saker som kan strula.

Jag känner inte till någon återkallning på senare Volvo V60/XC60/V90. De motorproblem som har rapporteras har övervägande varit för dieselvarianten av VEA. Hur vanligt det är går att diskutera, men de finns. På de äldre bilarna där motorerna strular mer så såldes betydligt mer diesel. Vi får se om problem med bensinmotorerna ökar. Det har sålts fler sådana på senare år, och de börjar också bli äldre nu.
av Lockis
Freddy100 skrev:Jag hade inga problem med min T5. Instalerade Polestar Opt, inte samma bil. Det är ett måste.
Om du kör < 2000 mil per år finns ingen anledning att köpa diesel...tycker jag.
Annars...diesel eller bensin...jag tror det är samma motorkonstruktion. Skulle inte betyda mer eller mindre fel. Om du kör bara i stan kortare än 15-20 minuter är det klart bättre att köra bensin...tror jag.
antal mil per år är mindre intressant, antal mil åt gången mer.
Om du huvudsakligen använder bilen för att köra ner till ICA så hade jag definitivt valt Bensin.
Men använder man den i huvudsak för att köra 2-3 mil åt gången, så funkar båda alternativen. Men jag vill minnas att regenerering av partikelfilter också kräver en viss hastighet? 60 km/h+? så detta är också en faktor att ta hänsyn till. 3 mil på 50 väg är inte heller rekommenderat.

"Bilen bör landsvägsköras i hastigheter över 60 km/h (38 mph) i minst 20 minuter mellan varje tankningstillfälle."
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... ikelfilter

Sista bilden är en titt ner i cylinder #3. En[…]

Någon som hittat någon vettig lös[…]

Och det skulle då orsaka knarr vid svän[…]

1 liter på 75 mil låter ju inget vidar[…]