Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kacke_x
Hittade detta klipp på Youtube där det testas hur långt dem kommer på en laddning. Resultatet på båda imponerar men V60 resultat är smått otroligt!

Vad säger ni om själva testet. Liknar det era körvanor; hastighet, fördelning stads- & landsvägskörning?

av Lövet
Inte nämvärt min egen. Inte en bil i vägen och sällan de verkar köra fortare än 60 km/h. Men det finns säkert en del vars körning liknar det där.
Användarvisningsbild
av bem
Inte riktigt min körstil (med min V90 T6 Recharge MY22, som har det mindre batteriet på 11,6 kWh).
Testet visar väl rätt tydligt var man bör satsa sina pengar om man skall ha en V60 Recharge eller V90 Recharge om man vill ha bra räckvidd på el: MY22 late eller senare som har 18,8 kWh hybridbatteri och 145 hk/106 kW elmotorn.
Jag kommer numera med min V90 Recharge med det mindre hybridbatteriet (11,6 kWh) inte ens hälften av vad de kommer i testet i videon med den V90 T6 Recharge MY22, med det stora batteriet. Det som förvånar är att killen som kör i testet kommer längre än vad WLTP värdet anger för bilarna. Det är väl inte ofta det händer?
WLTP på min Volvo är 61 km och när den var ny kom jag 49 km som längst, så på min stämmer det inte alls att man kommer i närheten av WLTP (på min är det som man kan förvänta sig eftersom ingen knappast kör enligt WLTP körcykeln i sin vardagskörning).
Skall man ha en Volvo laddhybrid och behöver de körsträckor dessa bilar med 18,8 kWh hybridbatteriet kan åstadkomma så blir man nog rätt nöjd. Sen att det finns andra plus och minus med dessa bilar är en annan sak.
av HTA
Jag är inte alls förvånad.
Skrev om mitt långtest i en annan tråd.
V60 T6 MY22 late med 18.8kWh batteriet.
110-50 sträckor där den mesta körningen gick på 80 sträckor och jag kom 96.4km utan att känna att jag sölade med hastigheten utan höll gällande hastighet överallt.
Dock släppte jag av tidigt då bilen rullar väldigt bra och tog det varsamt när jag skulle upp i fart.
Det jag märkt är att det mesta handlar om luftmotståndet som ju ökar med hastigheten men också om jag ligger ensam på vägen eller om det är många bilar framför mig.
Nu tänker jag inte på körningen på samma sätt längre som jag gjorde under testet och kommer runt 80km varje gång och för mig är det lysande. Tvingar mig själv just nu att köra på bensin då och då för att jag är lite orolig att bensinmotorn tar skada då den används väldigt sällan :-D
Användarvisningsbild
av Perra83
sewen skrev: fre 19 aug 2022, 20:37 Om dom bara gjort en CC med batteri... :-(
Håller med! Men en V60 T8 har faktiskt rätt mycket luft mellan däck och skärmkant.

Har inte gjort något räckviddstest men det har oavsiktligt blivit 89km på el V60 T8 MY22 late R-Design. Bilen kördes först ca 30km för att sedan stå parkerad nästan 2h. Efter det kördes sista etappen tills batteriet tog slut.
Användarvisningsbild
av fjohan82
sewen skrev: fre 19 aug 2022, 20:37 Om dom bara gjort en CC med batteri... :-(
Den enda liknande hybriden som har funnits (dock ej med sladd) var väl Peugeot 508 RXH, som lanserades för typ 10 år sen?
av perhall
Elbilar är snåla om man kör lugnt. Jag kommer utan problem 100 km om jag inte kör över 60-70 -men det kan ta slut efter 40-42. Tror min WLTP är 78?
av Rosen32
Finns det något bra vis att veta vilka modeller av Volvo v90 recharge som har det större 18,8 kwh-batteriet?

Är brytpunkten 2022? Isf, finns det MY2022 som har både det nya eller äldre batteriet?
AC & kylfläkt

OBS! Viss irioni i ovanstående inlä[…]

Vw passat

Hej. Har en vw passat kombi,2018 bensinare. Som g&[…]

Ovärderlig information! Bra jobbat!.

@atteatte , Har varit ute och tittat lite nu me[…]