Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V60m
Hej,

Jag köpte min Volvo v60 2019 för ca 2 veckor sen och är hur nöjd som helst men nu har den börjat kännas lite konstig.
Ibland skakar hela bilen när jag kör 40-70km/h och ratten skakar när jag kör på motorvägen (inte så mycket men fortfarande så man känner av det). Bytte till helt nya fälgar o däck 2 dagar efter den köptes och däcken balanserades och kontrollerades. Gjorde även en hjulinställning efter det också.

Sen kan den även kännas lite konstigt när jag krypkör eller backar och vrider ratten fullt, då slakt ratten lite grann.

Någon som kan ha nån aning om vad det kan röra sig om?

Tack på förhand.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Har du gjort Road Force balansering? Enda sättet att avslöja skeva däck..
Användarvisningsbild
av bem
Fanns problemet innan du bytte till nya fälgar och däck?
Prova om det blir bättre med lite lägre lufttryck, säg 240 kPa. Du kanske har högt ”Eco”-tryck nu? Kika i handboken till din V60 2019 vilka däcktryck som det bör vara.
Annars, har du köpt bilen av en bilhandlare så kan du ju prova med att reklamera detta som ett fel som de får rätta till åt dig. Men det beror väl på om du skaffa hjulen och däcken därifrån också, om de nu kan vara orsaken till problemet.
av V60m
bem skrev: tis 07 jun 2022, 10:02 Fanns problemet innan du bytte till nya fälgar och däck?
Prova om det blir bättre med lite lägre lufttryck, säg 240 kPa. Du kanske har högt ”Eco”-tryck nu? Kika i handboken till din V60 2019 vilka däcktryck som det bör vara.
Annars, har du köpt bilen av en bilhandlare så kan du ju prova med att reklamera detta som ett fel som de får rätta till åt dig. Men det beror väl på om du skaffa hjulen och däcken därifrån också, om de nu kan vara orsaken till problemet.
Jag får testa detta efter jobbet.
Fanns en liten vibration i bilen innan däckbytet men då i högre hastighet så tänkte att däcken var obalanserade.
Tack för svar.
230fk går snålt

På 740 utan turbo ska spjällgivare &qu[…]

B200ft svårstartad

Nummer 2 på bilden

Slang ifrån luftfilterburk

Ska inte anslutas till något, är fö[…]

Vilken packbox ?

Tack så mycket för svaret. Glömde […]