Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JoLo
#1496429
Hej

Vår XC60 B4 AWD MY22 fick en OTA uppdatering heromveckan och har efter det varit på verkstaden två gånger på grund av fel som att nycklarna slutat fungera och att den går in "sköldpadda" läget.
Verkstaden återställde mjukvaran förra veckan vilket tillfälligt löste det men i helgen dök felet upp igen så idag fick bärgaren hämta den.
Nu får vi meddelande om att bilen är klar och att felet har lösts genom att återigen återställa mjuvaran så misstänker att i slutet av veckan så havererar den väll igen.

Är det någon annan som råkat ut för problem efter senaste mjukvaruppdateringen och där man faktiskt identifierat vad felet varit?
Användarvisningsbild
av Pellix
#1496599
Min bil T6 Recharge -22 tappade all kommunikation dagarna efter. Kunde inte låsa upp bilen men någon nyckel och VOC kunde inte kommunicera. Bärgaren öppnade bilen med fysiska nyckeln, spänningsatte något under huven och det gick att låsa upp + få ut laddkabeln.
Bilia bytte nån kommunikationsbox som var trasig, vet ej om det berodde på uppdateringen men det hände bara någon dag efteråt.
Användarvisningsbild
av bem
#1496795
Wsemme skrev: fre 22 apr 2022, 20:51 Fått samma sak tre gånger på tre månader senast nu med uppdatering till 2.0. Lagom nöjd :-/
Vad gjordes åt problemet i ditt fall de två föregående gånger det hände att bilens nycklar tappade kontakten med bilen efter mjukvaruuppdatering?

Har du provat en reset av Infotainmentsystemet genom att hålla in Hemknappen nedanför centerdisplayen i 20 sekunder.
Normalt sett skall ju uppdateringar gå smärtfritt over the air (OTA).
Två gånger har min V90 fått installerat via OTA, dels 1.10 dels 2.0. Funka utan problem i samband med och efter uppgraderingen. Tidigare uppgraderingar har gjorts på verkstad, inga problem då heller.
Hoppas det löser sig och du slipper såna här problem i framtiden.
För säkerhets skull installerar jag ny mjukvara när bilen står hemmavid, ifall att nåt skulle gå snett. Tänker aldrig installera ny mjukvara om jag är på annat ställe än hemma på garageuppfarten.
av JoLo
#1496831
Idag hände det igen så bärgaren får hämta den för ett tredje verkstadsbesök för samma fel på mindre än 2v.
Lite surt på en 4mån gammal bil med under 500mil på mätaren så lär inte accepterar en återställning av systemet som åtgärd denna gång.

Eftersom det inte går att låsa den eller lite på att den går att köra iom att den gått in sköldpaddeläget skapar det en hel del problem i vardagen.
När detta händer står det i VOC appen att flera dörrar är öppna även om de inte är det. Bien byter även färg i appen.

Uppdateringen gick bara att installera när bilen stod avstängd och skulle ta upp till nån timme att installera.

Känns som det här Google systemet beta testas direkt hos slutanvändaren om det nu är det som är problemet.
Användarvisningsbild
av bem
#1496862
Jag är heller inte så imponerad av mjukvaran och Google infotainmentsystemet i Volvobil, i den bil jag har. Även om jag inte råkat ut för det du har så har det varit en del strul i min bil som visat sig hänföra sig till mjukvaran. Jag litar tyvärr inte riktigt på mjukvaran i bilen, även om det f.n. inte är nåt direkt "fel". Bilen går att köra med och så. Men det går väl inte säga nåt generellt, det kan variera från bil till bil vad som är orsaken till strul med mjukvaran, det kan ju ha med hårdvarufel att göra egentligen.
Ibland undrar man om all den här mjukvaran är så bra för stabiliteten i en bil. Mina förra Volvos, många som jag haft från nya, har det aldrig varit någon tveksamhet att använda och så, men den bil jag har nu känner jag rätt stor tveksamhet att lita fullt ut på i alla väder just för att det är så mycket mjukvara i bilen. Mjukvara programmeras av mer eller mindre bra programmerare t.ex. Testerna sker mer eller mindre utförligt. Buggar slinker nog alltid med, som i och för sig kan rättas senare, om de upptäcks vill säga. Kanske bilförarna tvingas upptäcka en del buggar som inte ens Volvo vet om de finns? Jag säger inte det är så men vem vet. Ibland undrar man.
Det finns en huvudanledning jag skaffar nya bilar: jag vill inte ha strul med bilen. Får man den önskan uppfyllt med en ny Volvo numera med all mjukvara som har potential att kunna strula, som det visar sig för vissa? Majoriteten funkar kanske mjukvaran OK för?
Hoppas de får ordning på din bil. Kanske bäst du begär hyrbil ett tag så de fixar din bil "once and for all"? De flesta har väl lite annat som skall hinnas med än att bli bärgad titt som tätt kan jag tänka mig.
av magnik
#1497183
bem skrev:Jag är heller inte så imponerad av mjukvaran och Google infotainmentsystemet i Volvobil, i den bil jag har. Även om jag inte råkat ut för det du har så har det varit en del strul i min bil som visat sig hänföra sig till mjukvaran. Jag litar tyvärr inte riktigt på mjukvaran i bilen, även om det f.n. inte är nåt direkt "fel". Bilen går att köra med och så. Men det går väl inte säga nåt generellt, det kan variera från bil till bil vad som är orsaken till strul med mjukvaran, det kan ju ha med hårdvarufel att göra egentligen.
Ibland undrar man om all den här mjukvaran är så bra för stabiliteten i en bil. Mina förra Volvos, många som jag haft från nya, har det aldrig varit någon tveksamhet att använda och så, men den bil jag har nu känner jag rätt stor tveksamhet att lita fullt ut på i alla väder just för att det är så mycket mjukvara i bilen. Mjukvara programmeras av mer eller mindre bra programmerare t.ex. Testerna sker mer eller mindre utförligt. Buggar slinker nog alltid med, som i och för sig kan rättas senare, om de upptäcks vill säga. Kanske bilförarna tvingas upptäcka en del buggar som inte ens Volvo vet om de finns? Jag säger inte det är så men vem vet. Ibland undrar man.
Det finns en huvudanledning jag skaffar nya bilar: jag vill inte ha strul med bilen. Får man den önskan uppfyllt med en ny Volvo numera med all mjukvara som har potential att kunna strula, som det visar sig för vissa? Majoriteten funkar kanske mjukvaran OK för?
Hoppas de får ordning på din bil. Kanske bäst du begär hyrbil ett tag så de fixar din bil "once and for all"? De flesta har väl lite annat som skall hinnas med än att bli bärgad titt som tätt kan jag tänka mig.
Min känsla är exakt den samma, bem. Har haft min bil sedan november förra året, och det är massor av småsaker som fungerar dåligt - mest är det att det inte fungerar kontinuerligt utan att det blir diverse felmeddelanden som dyker upp utan att det är något fel, 360-kameran som blir svart 2-3 sekunder mitt under en manöver för att sedan komma igång igen, ljuded från parkeringssensorerna som ibland inte slutar pipa trots att bilen är avstängd osv.
Som du skriver, inga fel som gör att bilen inte går att använda men så otroligt irriterande och långt ifrån premiumkänsla. Man blir helt enkelt lite tveksam till att lita på bilen.
Användarvisningsbild
av Pellix
#1497521
Grannen och en kollega med var sin skapligt ny XC60 har fått samma problem 1-2 dagar efter uppdatering.
Nycklarna funkar ej och VOC har ingen kontakt.
Detta verkar ju som en riktig bugg vi fått in med senaste uppdateringen, riskerar att drabba många och känns väldigt olustigt. Man kan ju bli stående var som helst utan att komma iväg.
Bärgaren lade på spänning nånstans på min bil och då gick bilen att starta. Sen sade Bilia att de bytt en kommunikationsbox, men jag vet ju varken om de verkligen gjorde det eller om det verkligen var felet. Svårt att bärga eftersom man inte får bort laddsladden heller.
Nån som vet mer?
Användarvisningsbild
av bem
#1497544
Pellix skrev: tor 28 apr 2022, 22:48 Grannen och en kollega med var sin skapligt ny XC60 har fått samma problem 1-2 dagar efter uppdatering.
Nycklarna funkar ej och VOC har ingen kontakt.
Detta verkar ju som en riktig bugg vi fått in med senaste uppdateringen, riskerar att drabba många och känns väldigt olustigt. Man kan ju bli stående var som helst utan att komma iväg.
Bärgaren lade på spänning nånstans på min bil och då gick bilen att starta. Sen sade Bilia att de bytt en kommunikationsbox, men jag vet ju varken om de verkligen gjorde det eller om det verkligen var felet. Svårt att bärga eftersom man inte får bort laddsladden heller.
Nån som vet mer?
Jag har som rutin numera bara låta installera mjukvaruuppdatering hemma på garageuppfarten ifall nåt går snett, min Volvoverkstad ligger också bara några hundra meter från den platsen så lätt ta sig dit om det behövs.
Jag litar inte riktigt på mjukvaruuppdateringarna även om de rättat en hel del i dem som jag fått nytta av. Det kan ju ställa till också.
OTA (over the air) uppdatering är i och för sig en bra idé men kan ju innebära man kan bli lite strandsatt om det blir problem efter uppdateringen som t.ex. med fjärrnycklarna och öppna bilen osv. Att inte få loss laddsladden låter inget kul...

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]